Nekrolog
01. feb. 2018 | 12:29

Nekrolog: Følsom, begavet og talentfuld

Foto | Film Maker ApS
Kortfilmen Våbenbrødre fra 2014 foregår blandt danske soldater på mission i Afghanistan. Som instruktør kredsede Cav Bøgelund om livets svære emner.

Cav Bøgelund bevægede sig på tværs af medierne, men den røde tråd er mænd i krig og den ensomme særling, skriver Gunnar Wille, der var hans lærer på Filmskolen.

Af Gunnar Wille

Cav Bøgelund – instruktør, tegneseriekunstner og debattør – er død midt i en lysende karriere, 39 år gammel.

Han var på vej hjem fra fest på Den Danske Filmskole og blev søndag morgen fundet i havnen. De sidste, der talte med ham, beretter om en mand fyldt med planer og aftaler.

For sådan var han. Altid 100 procent til stede og optaget af projekter og produktioner. Et vidunderligt menneske, sart, følsom og ekstremt kunstnerisk begavet.

Cav Bøgelund var elev på animationsinstruktøruddannelsen på Den Danske Filmskole fra 2004 til 2008 og før det elev på The Animation Workshop i Viborg.

Det gav ham et solidt ståsted som instruktør.

I de ti år han har fået lov til at virke, er det blevet til en række værker på tværs af mange medier. Han var en moderne kunstner, som var optaget af mediernes udvikling og med en stærk lyst til at fordybe sig i det nye. Han bevægede sig frit mellem de mange muligheder som en grafisk fortællende kunster har i dag.

Han beherskede den animerede film, grafiske novelle, tegneserier og computerspil, og hans fortællinger var nuancerede og dybe.

Stram og ren
Da Cav Bøgelund trådte ind på animationsinstruktøruddannelsen på Den Danske Filmskole, var han en fuldt udviklet kunstner med flere tegneserier bag sig.

Hans store gennembrud, tegneserieversionen af Federico García Lorcas teaterstykke Blodbryllup, udkom i 2006, mens han var elev på Filmskolen. Stilen var stram og ren på samme måde, som Cav var som menneske i verden. Et intenst blik, det velklippede skæg, det omhyggeligt valgte tøj, det venlige smil, men også den følsomme udstråling.

Han lignede en af sine tegninger.

Da computerspilsuddannelsen DADIU opstod, var han en af de elever, der tog imod udfordringen med kyshånd. Her var et nyt og spændende medie, som han kunne bruge.

Hans midtvejsfilm og afgangsfilm peger begge frem mod de værker, han senere kom til at arbejde med. Den grafisk stramme stil fra tegneserierne omsatte han med stor sikkerhed til den animerede film og spil.

Den forvoksede særling
Tegneserierne var hans udgangspunkt. Det var dér, han udviklede både sin visuelle stil og fortællestil. Han hentede sin inspiration fra mange og meget forskellige sider.

Der var superheltenes verden, men også sære surreelle tegnere som Jim Woodring, der med en stærk sort-hvid, grafisk stil og associative fortællinger har haft en stor betydning for ham.

Men stilen blev hurtigt hans egen.

Værklisten er kort: Necropolis, Blodbryllup, SuperLigaen og Sorte, men hver bog vil stå som stærke, levedygtige tegneserier.

Filmskolefilmene Lucky Strike og For stor (udgivet på Ekko-dvd #6) var helstøbte værker om svære emner: mænd i krig og den ensomme og forvoksede særling.

Kortfilmen Våbenbrødre vandt talentprisen på Odense Film Festival i 2014 og blev nomineret til en Robert for bedste kortfilm samme år. Det er en 30 minutter lang film om en dansk militæraktion i Afghanistan. Et stort emne om mænd i krig.

Den planlagte Glaspigen ville blive en film om en ensom, mobbet teenager, der finder superkræfter i en glaskugle, som hendes afdøde far har efterladt hende. En historie fra den anden side af Cavs verden: superhelten.

Fødselshjælper og smagsdommer
Cav var optaget af uddannelse.

Han vendte tilbage til Filmskolen for at undervise, og han vendte tilbage til Viborg for at være fødselshjælper på tegneserieuddannelsen. Cav sad i arbejdsgruppen, der udviklede og designede uddannelsen. Et fornemt vidnesbyrd om hans engagement i sit fag og i en lyst til at give erfaring og viden videre til de nye generationer.

Samme engagement bragte ham til DR’s Smagsdommerne, hvor han med stor begavelse kunne forklare, udrede og konkretisere sine meninger og iagttagelser, uden at de blev ondskabsfulde eller dumme. Der var format over ham som smagsdommer, charmerende og intelligent.

Hans personlige grafiske stil trængte igennem alt.

Man var aldrig i tvivl, når man stod over for en af hans stærke fortællinger. Krigen og venskaberne samt den ensomme særling, som kæmper mod en uforstående og smålig verden, er den røde tråd.

Det var altid udtrykt i denne særlige Cav’ske stil. Selv om tegneserien og den animerede film traditionelt tilhører den fantastiske og surreelle verden, kredsede han omkring den voldsomme og dramatiske virkelighed.

Det sidste værk
En serie billeder på Instagram og Facebook blev hans sidste ”værk”. Vi, som fulgte ham i den periode, kunne dagligt møde ham og hans fantastiske tegninger.

Det var en personlig kamp, som blev til et kunstnerisk, grafisk værk med et stærkt symbolsk indhold og en grafik, der med dødningeagtige dæmoner gav associationer til middelalderkunst. Det blev til en grafisk novelle om endnu en af hans særlige karakterer.

Fortællingen vil blive i os, der oplevede den, og man kunne ønske, at det blev samlet til en udgivelse til minde om denne unge, begavede og smukke kunstner.

Han lever videre i os og i sine værker.

Cav Bøgelund

Cav Bøgelund blev født 1978 i Randers.

Han døde 28. januar 2018.

Bisættes tirsdag 6. februar kl. 14 i Sct. Mortens Kirke på Kirketorvet 10 i Randers.

© Filmmagasinet Ekko