Cannes 2017
17. maj 2017 | 01:01 - Opdateret 17. maj 2017 | 15:55

Ekko-panel giver stjerner i Cannes

Foto | Philippe Savoir
Den italienske skuespiller Claudia Cardinale pryder plakaten for den 70. udgave af Cannes-festivalen, hvor Ekkos kritikerpanel sædvanen tro deler stjerner ud.

En prominent gruppe internationale anmeldere vil dag for dag bedømme alle nitten film i festivalens hovedkonkurrence.

Af Nicki Bruun

Som traditionen foreskriver, har Filmmagasinet Ekko i år samlet en gruppe internationalt anerkendte kritikere til at vurdere de nitten film i Cannes-festivalens hovedkonkurrence.

Stjernebarometeret bliver dagligt opdateret med de enkelte anmelderes bedømmelse, der rangerer fra én til fire stjerner. Undervejs udpeger anmelderne også deres Guldpalme-favorit.

Panelet består mestendels af prominente gengangere, som endnu engang deler ud af deres ekspertise.

Amerikanske Stephanie Zacharek dækker festivalen for indflydelsesrige Time Magazine, men vil også dele sin umiddelbare holdning om filmene med Ekkos læsere.

Lee Marshall, der er englænder bosat i Italien, repræsenterer Screen International i Cannes, men Ekkos læsere vil også kende ham som en skarp og velskrivende anmelder.

Fra det franske, hæderkronede filmmagasin Positif har Ariane Allard igen meldt sig under fanerne.

Japansk debutant
Endnu en englænder gør atter sin entré i årets stjernebarometer.

Damon Wise skriver for det populære filmmagasin Empire og skilte sig sidste år ud ved at elske Nicolas Winding Refns The Neon Demon og være skeptisk over for Min far Toni Erdmann.

De to nordiske deltagere er norske Kjetil Lismoen, der skriver for Norges største avis, Aftenposten, og til daglig er redaktør på filmmagasinet Rushprint, og danske Claus Christensen, som naturligvis er Ekkos chefredaktør.

Christensen kunne i en årrække bryste sig af at udpege Guldpalmevinderen på forhånd, men i de seneste år har han ramt ved siden af, så det skal bliver interessant at se, om han genfinder spådomskunsten.

Til at bryde den europæiske dominans har vi ligesom sidste år indiske Pragya Misha med. Dette år får hun desuden følgeskab af endnu en asiatisk kvinde, Yo Ichikawa fra japanske Cinema Today, så der i år er ligelig kønsfordeling i panelet.

Japan har en rig filmtradition, og i år er landet repræsenteret ved Naomi Kawases Radiance i hovedkonkurrencen samt flere uden for konkurrence.

Derudover er Asien yderligere til stede via to sydkoreanske film i hovedkonkurrencen, Bong Joon-hos Okja og Hong Sang-soos The Day After.

Guldpalme-hattrick?
Cannes-festivalen løber 17.-28. maj. Den sidste aften bliver Guldpalmen og de andre priser delt ud af juryen, som i år ledes af den spanske instruktør Pedro Almodóvar.

Han og resten af de udvalgte til det ærefulde hverv skal forsøge at gøre det bedre end George Millers gruppe sidste år, som Claus Christensen kaldte ”en jury uden humor”.

Favoritten til at løbe med guldet er dog den ikke just morsomme Michael Haneke, der som den første nogensinde kan score Guldpalme-hattrick med Happy End.

Filmen bliver vist 21. maj, så den dag ved vi, om panelet betragter den østrigske instruktør nye film, der udspiller sig med flygtningekrisen som bagtæppe, som endnu et mesterværk.

Haneke skal nok få konkurrence, da også instruktører som Sofia Coppola, Ruben Östlund og Yorgos Lanthimos har film i hovedkonkurrencen.

Se stjernebarometeret.

© Filmmagasinet Ekko