Nyhed
10. dec. 2015 | 01:48

EU vil åbne Europas digitale grænser

Foto | Cristian Geisnæs
Ifølge EU-Kommissionen skal for eksempel en dansk Netflix-konto kunne bruges overalt i Europa. Det kan ødelægge finansieringen af film som Lars von Triers Melancholia.

Fremover skal digitale online-tjenester som film, musik og tv-serier kunne bruges på tværs af EU’s grænser, hvis det står til EU-kommissionen.

Af Rasmus Stenbæk Iversen

I dag kan man kun bruge sin HBO Nordic-konto i Skandinavien og sin danske Netflix-konto i Danmark.

Men står det til EU-kommissionen, skal digitale online-tjenester ikke begrænses af nationale grænser. Kommissionen vil åbne for et digitalt indre marked, så europæerne kan benytte digitale tjenester ubegrænset i hele EU.

”Vi ønsker at sikre overførsel af indhold på tværs af grænserne. Folk, der lovligt køber indhold som film, bøger, fodboldkampe og tv-serier, skal kunne tage det med sig hvor som helst i Europa,” udtaler Andrus Ansip, næstformand for det digitale indre marked i EU, i en pressemeddelelse.

Skadeligt for filmbranchen
Forslaget blev præsenteret i går, og det lyder umiddelbart som sød musik i forbrugernes øren. Men film- og distributionsbranchen er mere forbeholdne.

Et åbent digitalt marked kan nemlig få store konsekvenser for måden at producere og distribuere film og serier på i Europa.

I dag finansieres mange film og serier via forhåndssalg til forskellige territorier, og hvis disse territorier ophæves, falder finansieringen fra hinanden.

”De europæiske filminstitutter har hele tiden advaret mod, at firkantet regulering kan skade forretningsmodellerne – men den advarsel har kommissionen siddet overhørig. Derfor bliver jeg bekymret for anden halvleg,” siger Henrik Bo Nielsen, direktør for Det Danske Filminstitut, i dagens Politiken.

Anden halvleg henviser til, at der efter EU-kommissionens ønske næste år skal forhandles om distributions-territorierne, som distributørerne ejer i dag.

EU-kommissionen forventer, at forslaget om portabilitet og det åbne digitale marked effektueres fra 2017.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko