Nyhed
20. mar. 2017 | 13:28

Far til fire satser på våd sommer

Foto | Nordisk Film
I Far til fire på toppen får Far (Martin Brygmann) udfordret sin højdeskræk i de norske fjelde, men i den næste film kan han se frem til at nyde sydens sol på Gran Canaria.

”Hvis der bliver hedebølge, er det noget skidt,” siger producer Henrik Møller-Sørensen, som satser butikken og udsender den kommende Far til fire i solen midt om sommeren.

Af Nicki Bruun og Claus Christensen

Filmkonsulent Mikkel Munch-Fals nakkeskød i protest elefanten Bodil på forsiden af Politiken, og billetsalget har været faldende på den før så populære Far til fire-filmserie.

Nu har en af seriens producere, Marcella Dichmann, forladt ASA Film til fordel for konkurrenten Fridthjof Film. Man kan derfor tænke, at Far til fire er ved at være en saga blot, men det er ikke tilfældet.

”Vi har indgået aftale med TV 2 om at lave to film mere. Jeg er faktisk lige kommet hjem fra research på Gran Canaria, hvor vi laver den næste,” fortæller producent og ejer af ASA Film, Henrik Møller-Sørensen.

”Jeg har kigget Nordisk Film (der distribuerer Far til fire-filmene, red.) dybt i øjnene, og vi har spurgt os selv: Har vi begået nogen fejl? Næh, det har vi ikke. Vi har lavet en sjov og underholdende film, vi har lavet en god pr-kampagne, og det er oven i købet en af de Far til fire-film, som har fået bedst kritik i nyere tid.”

”For en gangs skyld er anmelderne positive, også i Ekko, eller skal vi sige selv i Ekko,” siger Henrik Møller-Sørensen med et grin.

Stigende konkurrence
Henrik Møller-Sørensen har produceret ni Far til fire-film begyndende med Claus Bjerres Far til fire gi’r aldrig op fra 2005.

Den solgte 506.770 billetter, mens den aktuelle – Far til fire på toppen – i skrivende stund har solgt 223.000 billetter. Det store fald er der ifølge Henrik Møller-Sørensen en god forklaring på.

”Sandheden er jo, at markedet aldrig har været så hårdt som nu, og det er noget, alle kan mærke hver dag. Vi har været i konkurrence med Disneys Vaiana, Lego Batman Filmen og gudhjælpemig også Alle for tre. For den ældre målgruppe til Far til fire er også til Alle for tre, det er jo drenge i tolvårsalderen.”

Den store konkurrence i skolernes vinterferie har betydet, at flere film har måttet kæmpe om det samme publikum, som der hele tiden har været.

”Vi har regnet ud, at de sidste tre vinterferier har været ret stabile på cirka 540.000 billetter solgt, så hvis man pludselig er i konkurrence med tre andre film, kan det godt mærkes. Vi ender nok med at sælge omkring 230.000 billetter, og det er ret flot, for vi har vundet over Lego Batman Filmen,” forklarer Henrik Møller-Sørensen.

”På den måde er vi godt tilfreds, selv om vi selvfølgelig gerne ville sælge flere billetter. Havde filmen ligget i efterårsferien uden konkurrence, havde den måske solgt 400.000 billetter.”

Børn keder sig i regnvejr
Konkurrencen kommer bestemt ikke til at blive mindre i fremtiden, så derfor har ASA Film valgt at satse på sommerferien til næste år.

”Når vi ser ud i fremtiden, ligger der to-tre film i vinter- og efterårsferierne. Nu satser vi og går ud den 28. juni næste år, hvor vi forhåbentlig ikke får nævneværdig konkurrence,” siger Henrik Møller-Sørensen.

”Det er den weekend, skolerne får sommerferie, og hvis der er hedebølge i de to uger, bliver det noget skidt. Men er der uger med regnvejr, har vi en masse børn, som begynder at kede sig og vil med familien i biografen,” siger Henrik Møller-Sørensen.

”Filmen kommer til at hedde Far til fire i solen. Familien har ikke penge til at rejse på sommerferie, men så ser Mie en plakat om at blive årets solfamilie, og pludselig er de på vej på ferie, hvor de skal konkurrere med en anden familie.”

Det er altså en blanding af nyskabelse og kontinuitet i Far til fire-universet. Martin Miehe-Renard sidder stadig i instruktørstolen, og Martin Brygmann spiller hovedrollen, mens tidligere line-producer Hans Bülow Ungfelt er blevet forfremmet til co-producer.

”Det er fint at få skiftet ud i miljøet efter elleve år og prøve nogle nye kræfter. Det er sjovt for alle at få nogle nye impulser.”

© Filmmagasinet Ekko