Nyhed
09. nov. 2011 | 12:52

Krig i familien

Med Testamentet, som kan ses på Cph:Dox, træder Christian Sønderby Jepsen frem som et lysende talent med historien om Henrik, der slås for sin morfars arv og mod sine egne dæmoner.
Af Mikkel Kofod


”Hvis jeg havde vidst hele mit liv, at jeg ikke ville få de penge, havde jeg foretaget mig noget fornuftigt.”

Henrik er arbejdsløs og har hampplanter i stuen. Han drikker guldbajere i bilen på vej til sin morfars begravelse og kommer for sent.

Hele sit liv har han fået at vide, at han en dag vil arve sin rige morfar, men nu da han og broren Christian, der er narkoman og vil bruge pengene på nye tænder, venter på millionerne og et bedre liv, må de slås med deres moster om arven.

Kampen ripper op i familiens dysfunktionelle historie og brødrenes ulykkelige barndom, hvor moren drak sig ihjel og efterlod sine sønner hos en manipulerende far, der viste sin kærlighed ved at tage dem med til thailudere.

Olsen Banden som ringetone
Testamentet er instruktør Christian Sønderby Jepsens første dokumentarfilm i spillefilmlængde, og den er et gennembrud for danskeren, der tidligere har dokumenteret sin fars krig med naboen i kortfilmen Side om side.

Det er selvfølgelig et scoop, at han har fundet brødrene og fået mulighed for at følge dem og retssagen om arven, mens den udspiller sig, men han demonstrerer stor psykologisk indsigt og en aldrig svigtende varme for de medvirkende.

Det ville have været nemt at udstille den konfliktsky og flegmatiske Henrik, der har Olsen Banden-ringetone på sin mobil og ligesom den evigt uheldige trio altid har ventet på, at én stor check ville løse hans problemer.

Hvem gider tage ansvar for sit eget liv, når man bliver millionær under alle omstændigheder? Men ikke engang da Henrik kører galt i en brandert med Sønderby på passagersædet, svigter instruktørens empati.

Dokumentarfilm kan alt
Christian Sønderby Jepsen er klar over, at brødrene er et produkt af deres svigefulde familie. Ikke mindst af deres både mistænkelige og mistænksomme far, der har lært af sin løgnagtige familie, at man ikke kan stole på hinanden, og at ”det vigtigste i livet er beviser.”

Henriks transformation fra hashrygende døgenigt til en form for afklaret familiefar demonstreres lige lovlig tydeligt (og iscenesat?) med en natlig korsafbrænding med familiebilleder og resterne af Henriks lange hår.

Men det ændrer ikke på, at Testamentet understreger, at dokumentarfilm på sin vis kan være rørende, medrivende og morsom som selv den bedste spillefilm.

Testamentet bliver vist sidste gang på Cph:Dox den 13. november 21.30 i Cinemateket, København.

© Filmmagasinet Ekko