Nyhed
26. dec. 2007 | 20:25

Kultfiguren Zelko slår igen

Hvem gemmer sig bag den kostelige kultfigur Zelko i Triers De unge år? Vi fandt ham i Sverige og forsøgte at gennemføre et interview.

Af Boline Skovly og Claus Christensen

"Engang vil jeg komme tilbage her, når jeg har lavet mine store film," raser Zelko, da optagelserne af hans afgangsfilm om en nøgen kvinde, der forfølges af en mumie, går totalt i fisk.

Scenen kan ses i De unge år, som netop har fået biografpremiere. Den unge filmskoleelev Erik Nietzsche - alias Lars von Trier - spilles af Jonatan Spang, men filmens mest komiske karakter er den storladne og højtråbende Zelko, der betragtes som årgangens store talent.

Zelko er ganske enig i disse betragtninger. At hans film på skolen giver et fingerpeg om, at han er mere gal end genial, synes ikke at distrahere Zelko synderligt.

Pseudonymer
Hvem gemmer sig bag denne vidunderlige kultfigur? Og hvordan er det gået Zelko, siden han forlod Den Danske Filmskole i 1982?

Ekko har fundet Zelko, der i virkeligheden hedder Vladimir Oravsky. Han er født den 22. januar  1947 i Tjekkoslovakiet, men er i dag bosat i Sverige, hvor han har fået to døtre.

Den svenske Wikipedia er særdeles velinformeret om Oravskys meritter. Han har udgivet lyrik, børne- og ungdomslitteratur og filmanalyser. Han har boet i Danmark, Schweitz, Thailand og USA og arbejdet som opvasker, rengøringsassistent, avisdreng, havnearbejder, guldvasker, ærteplukker, traktorfører, kok, skuespiller, fotograf, oversætter, litteraturforsker, dramaturg, lærer, taleterapeut, kulturbureaukrat, film- og teaterproducent og instruktør.

Han skriver og instruerer under forskellige navne, heriblandt Vlado Oravsky, Vladimir Aurum Oravsky, Vladimir Aurum og Zlata Ibrahimovic.

Hans bidrag til filmen består af omkring 50 undervisnings- og propagandafilm og videoer.

Oravsky vs. Oravsky
Da vi kontakter Oravsky på hans mobil for at høre, om han kan genkende sig selv i Zelko, udsætter han i flere omgange interviewet.

Dagen efter modtager redaktionen en lang mail, hvor Vladimir Oravsky interviewer ... Vladimir Oravsky. Han stiller spørgsmålene med røde bogstaver og svarer med sorte — og kalder i øvrigt konsekvent Lars von Trier for "Lasse".

Her følger et uddrag:

Har du arbejdet sammen med Lasse på Filmskolen? Og i så fald, hvordan var han at arbejde sammen med?

"Yes, jeg har arbejdet med Lasse på Filmskolen. Han var min instruktørassistent i hvert fald på en af mine elevfilm, og så spillede han hovedrollen i en anden. For resten viser, eller snarere rekonstruerer, Lasse den film i filmen om den unge Erik Nietzsche."

— Det forlyder, at Lasse plejede at "tilsvine" sine skolekammerater!

"At Lasse skulle 'tilsvine" andre mennesker, er næppe noget, jeg kan bekræfte. Jeg har flere gange hørt, at Lasse ville have været en nobody uden Tómas Gislasons redigeringsidéer, Tom Ellings fotografering og mine manusidéer. Men det er naturligvis kvalificeret vås."

Hvad synes du egentlig om filmen De unge år?

"Jeg har endnu ikke set filmen, men Lasse sendte manuskriptet. Jeg pegede på en række kraftige afvigelser fra virkeligheden vedrørende min person, men samtidig konstaterede jeg, at det netop var disse opdigtede afsnit, som gjorde manuskriptet morsomt og frem for alt helstøbt. Derfor lød mit svar: 'Jeg ikke ønsker, at der skal ændres så meget som et komma'."

Kan du ikke fortælle om specifikke episoder med Lasse?

"Jeg har mindst 50 episoder med Lasse, som er værd at fortælle. Ikke kun fordi Lasse spiller en fremtrædende rolle i dem, men fordi de er underholdende og i visse tilfælde også lærerige. Disse episoder gemmer jeg dog til en af mine kommende bøger eller filmmanuskripter."

"Men jeg vil da gerne kommentere Peter Schepelerns - Lasse og min fælles ven - påstand om, at ideen til Dancer in the Dark skulle stamme fra en børnebog, som Lasse læste som lille. Det er ganske muligt, at Lasse læste børnebøger, det gør de fleste børn jo, så teorien er ikke helt i skoven."

"Faktum er imidlertid, at når Lasse og jeg diskuterede den musical, som Lasse ville lave, så fremførte jeg ideen om, at eftersom en musical koncentrerer sig om ørene, er det værd at pointere dette ved at eliminere synet. Lasse greb det og en række andre forslag, og som taknemligheds-tribut lod han hovedpersonen være født i mit gamle hjemland, Tjekkiet, doktoren - det vil sige manusdoktoren - blev en tjekke, den hjælpsomme Kathy blev opkaldt efter min ældste datter, og der henvises til Vladivostok et cetera."

En nation af bluffmagere
Her tillader vi os at afbryde Vladimir Oravskys interview med Vladimir Oravsky, som fylder adskillige tætskrevne sider og indimellem afbrydes af detaljerede litteraturlister samt en parodi på Triers Dogme kaldet DogmaDoguSåpa, som Oravsky har forfattet.

Vi ringer igen til Vladimir Oravsky.

Hej Oravsky!

"Hej Danmark."

Kan du ikke fortælle os lidt mere om Lars von Trier?

"Hvorfor det? I skulle hellere skrive interessante artikler."

Men hvordan var Trier som elev på Filmskolen?

"Øhh ... han var den eneste, som ikke var bange for, at han ikke skulle komme ind. Han var så sikker på sin begavelse, at han mente, at skolen burde bede ham om at blive elev."

Hvordan betragtede lærerne ham?

"De fleste respekterede ham. Man respekterer store personligheder. På skolen kørte Lasse sit eget løb. Hver dag klokken 14 satte han sig ned og mediterede - ligegyldigt om der var undervisning, eller om vi var i gang med en filmoptagelse ... nej, hør nu her ... hvorfor skriver I ikke i stedet om Lasses kryptonazisme?"

Krypto-hvad?

"KRYP-TO-NA-ZIS-ME. Hvorfor tror I, at han har kaldt sin tv-serie Riget, og hvorfor kalder han sig selv Nietzsche? Lasses film er fyldt med nazisymboler. Det skulle I hellere skrive om."

Det mener du?

"Ja, men I tør jo ikke. I tør heller ikke skrive, at Mogens Rukov (manusleder på Filmskolen, red.) er en svindler. Han har skrevet en helt bog om, hvordan han og Thomas Vinterberg sammen lavede manuskriptet til Festen. Side efter side fodrer han os med dybsindigheder om, hvordan manuskriptet voksede frem, hvordan Hamlet og andre af verdenslitteraturens og filmens milepæle genanvendtes. Det er alt sammen løgn."

Tak, Oravsky, tusind tak.

"Rukov er en bedrager. Det er en stakkels AIDS-syg mand, der er forfatter til Festen."

Tak, tak, Oravsky.

"I danskere har så travlt med at mytologisere jeres helte. Hvor mange bluffmagere kan der være i en så lille nation som Danmark?"

Farvel.

"I er en nation af kulturbluffmagere."

Nu lægger jeg på.

"Bluffmager!"


Foto: Vladimir Oravsky og Lars von Trier, foto: Vladimir Oravsky

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko