Nyhed
19. okt. 2010 | 15:31

Ny kritik af forligsforslag

Der vil blive lavet færre spillefilm i Danmark, hvis der flyttes penge væk fra New Danish Screen, advarer instruktør Christina Rosendahl.
Af Mikkel Kofod

”Jeg var ved at tabe kæben, da jeg så regeringens forslag om at fjerne 35 millioner kroner fra New Danish Screen,” siger filminstruktøren Christina Rosendahl.

Regeringen foreslår, at støtten til spillefilm samles under konsulentordningen, så talentudviklingspuljen New Danish Screen fremover stort set skal begrænse sig til at støtte kort- og dokumentarfilm.

Forleden kritiserede producer Vinca Wiedemann i skarpe vendinger udspillet i et interview med Ekko , og kritikken bakkes nu op af Christina Rosendahl, som er næstformand i Danske Filminstruktører.

Billige film giver udvikling
”Der var ellers stor enighed i branchen om, at vi har brug for mere risikovillighed i dansk film. Vi er nødt til at sikre, at der er et sted til talentudvikling for spillefilm, og hvor det danske filmsprog bliver udviklet. Det sker i den grad på New Danish Screen,” siger Christina Rosendahl om talentordningen, der støttede sytten spillefilm i perioden 2007-10.

New Danish Screen-filmene er billigere at producere end konsulent-filmene, fordi de ikke er underlagt filmarbejdernes overenskomstregler. Samtidig er de fritaget for kravet om, at filmprojektet skal have tilknyttet en distributør fra dag et.

”De lave produktionsomkostninger og fraværet af en distributør giver større risikovillighed hos instruktørerne og bedre muligheder for udvikling af det danske filmsprog. Det forsvinder, hvis regeringens forslag gennemføres,” siger Christina Rosendahl.

Filmstøtteloven skal følges
— Hvis man ønsker at lave en spillefilm, er det så ikke fair nok, at den skal ud i biograferne?

”Jo, det kan du sige. Men der er ingen, der laver film gennem New Danish Screen, som ikke ønsker, at deres film bliver set af mange mennesker.”

”Og så skal man huske, at filmstøtteloven foreskriver, at de penge, dansk film får fra staten, skal støtte både filmproduktion og talentudvikling.”

Færre film for de samme penge
— Kan man så ikke udvikle sit talent gennem kortfilm og så vente med spillefilm, til man er helt klar?
 
”Man lærer ikke at lave spillefilm ved at lave kortfilm. Det er en helt anden disciplin at forvalte en fortælling på halvanden time end på 30 minutter.”

Christina Rosendahl debuterede i 2006 med ungdomsfilmen Supervoksen og peger på, at det store antal danske film har været afgørende for de senere års succes.

”Der skal laves så mange danske film, som markedet overhovedet kan bære. Men det er dyrere at lave film på konsulentordningen end på New Danish Screen, så der vil uden tvivl blive lavet færre film, hvis regeringens forslag vedtages.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko