Nyhed
26. sep. 2016 | 12:41 - Opdateret 29. sep. 2016 | 22:18

Nyt Ekko med Oliver Stone og fremtiden

Foto | Robert Gallagher
Instruktøren af Snowden, Oliver Stone, stiller sig kritisk over for sig egen regering i Ekko #73.

Oliver Stone pryder det nye nummer, som også byder på artikler om Clint Eastwoods Trump-begejstring, kritik af kvindefigurerne i dansk film samt et fremtidstema med virtual reality og Westworld.

Af Claus Christensen

Oliver Stone er kommet ud af tågerne og har genfundet sin moralske indignation. 

”Jeg betragter min regering som løgnagtig. At de vælger at sløjfe mine borgerrettigheder til fordel for nationens sikkerhed, betragter jeg ikke som en god aftale, men en tragedie, som vi bør bekæmpe,” siger Oliver Stone og fortæller i det nye Ekko om tilblivelsen af sin comeback-film Snowden

Forfatteren Carsten Jensen har set filmen og analyserer whistlebloweren Edward Snowdens betydning for vores tid i et stort essay.

”Hvor kommer mod fra? Hvordan mobiliseres det? Findes der et begreb som borger-mod?” spørger Carsten Jensen og kritiserer ytringsfrihedsforkæmpere for at have svigtet Snowden.

Eastwood og kvindeklichéer
Clint sætter Trump på. Eller skulle man rettere sige: Dirty Harry vender tilbage? Den populistiske patriot og antinationale nationalist Clint Eastwood går mod strømmen. 

Bo Tao Michaëlis har taget luppen frem og nærstuderer Clint Eastwoods filmkarriere for at finde svaret på, hvorfor han bakker op om Donald Trump.

Kvindefigurer i dansk film er et kapitel for sig. Hvad er det for en snerpet mødregruppe, I henter jeres kvinder i? Og hvor finder I de stiletbærende voksenbabyer, der åbenbart skal repræsentere den frigjorte kvinde, spørger Ekkos 25-årige kritiker Mikka Tecza, som har svært ved at identificere sig med kvinderne på lærredet.

Hvem udnyttede hvem?
Den russiske instruktør Andrei Nekrasov ville lave en Putin-kritisk film, men fandt ud af, at Ruslands største korruptionsskandale i virkeligheden er – hævder han – orkestreret af en grådig forretningsmand fra Vesten ved navn Bill Browder. 

Vi har besøgt den landflygtige Nekrasov i Berlin, og den 11. oktober i Empire Bio viser vi hans kontroversielle The Magnitsky Act, som Browder med trusler har forsøgt at standse.

Uforfærdet er også fotografen Jacob Holdt, der igennem sit liv konsekvent har fastholdt en ja-filosofi. Han har sågar gået i seng med de mennesker, han har fotograferet. 

Men hvor går grænsen mellem intimitet og udnyttelse, spørger ny dokumentar, som Holdt selv er noget kritisk overfor. Det er uværdigt for en 70-årig mand at skulle forholde sig til fem korte år af sin ungdom, mener han.

Lynch som ung
I en ny dokumentarfilm træder David Lynch ud af mørket og fortæller med sjælden åbenhjertighed om sin barndom, ungdom og den hårde vej til kunsten. 

Faren forsøgte fra starte bremse sønnens kunstneriske evner og Da Lynch senior en dag finder sønnens eksperimenter – dyr og frugter, som er ved at rådne op – tror han ikke sine egne øjne og vender sig mod sin søn: ”Du bør aldrig få børn!”

Lynch-eksperten Andreas Halskov giver sit bud på, hvordan dokumentaren kaster nyt lys over den gådefulde mesterinstruktørs film.

Ind i fremtiden
I temaet ”Fremtiden” tester professor Torben Grodal virtual reality-film, mens Peter Schepelern undersøger, hvordan det egentlig er gået med science fiction-filmenes forudsigelser. 

Instruktør Michael Madsen (Into Eternity) og fremtidsforskeren Klaus Æ. Mogensen besøger Danmark anno 2050 og finder en forvandlet filmindustri. Temaet byder også på interview med parret bag af HBO’s kæmpesatsning Westworld og en hyldest til kultserien Star Trek, der fylder 50 år.

Jørgen Leth husker tilbage på dengang, han var guide for Dustin Hoffman i Tour de France, mens en dansk journalist i Egypten fortæller historien om den numsevrikkende filmblondine ved navn Anita Henrik Gothenburg, som egyptere forbinder Danmark med. Og meget, meget mere.

Ekko #73 er i landsdækkende salg og kan også bestilles på magasinets hjemmeside.

Ekko #73

Det nye nummer kan købes i kiosker eller bestilles her.

Læs mere om magasinets indhold her.

© Filmmagasinet Ekko