Oscar 2018
02. mar. 2018 | 11:05

Oscar-spådom: Systemet vinder

Foto | Sophie Giraud
I The Shape of Water kæmper Elisa og veninden Zelda mod overmagten i form af Michael Shannons skræmmende Strickland. Ved Oscar-uddelingen ligner filmen dog mastodonten, der vil styre slagets gang.

2018-årgangen af verdens største og mest celebre filmfest ser ud til at blive afgjort af det stemmesystem, som Oscar-akademiet sværger til. Det kan betyde, at hovedprisen måske ikke går til den film, som flest har tildelt førstepladsen.

Af Casper Hindse

Advarsel!

Denne artikel er fyldt med teknik. For årets Oscar-statuetter skal ikke uddeles med passion, men derimod med det præferentielle stemmesystem for øje.

Så bryg en solid kop kaffe og hold tungen lige i filmelskermunden, inden du læser videre.

Der er nemlig en del matematik i Oscar-uddelingen, og når vært Jimmy Kimmel byder velkommen og rister stjernerne i Dolby Theatre i Los Angeles natten til mandag dansk tid, vil han formentlig have sikret sig, at der ikke kommer til at ske det samme som sidste år.

Altså at man udråber en forkert vinder, som da La La Land-holdet i 2017 først oppe fra scenen opdagede, at det faktisk var Moonlight, der havde nappet prisen for bedste film.

Får vi overraskelsen?
Netop de to film havde et kapløb af dimensioner sidste år, og i år udfolder et lignende sig. Dog med en stærk outsider, som kan gå hen og lave ”en Spotlight” i sidste glamourøse sekund.

”En Spotlight” vil sige, at da The Revenant lå allermest sikkert til at vinde i 2016, kunne journalist-filmen Spotlight pludselig ud af ingenting modtage Oscaren for bedste film. Det kan principielt gentage sig i år. Alt sammen på grund af det præferentielle stemmesystem, der vil kunne være en fordel for den lille gyserknaldperle Get Out.

Sandsynligheden for, at den vinder hovedprisen, er ikke stor, men filmens chancer ville være lig nul uden den specielle stemmeoptælling.

Men det kommer vi til om et øjeblik. Hermed følger årets bud på, hvem der vinder de 24 Oscar-statuetter anno 2018.


Bedste film: The Shape of Water
Vi kan jo lige så godt starte med den mest usikre af alle priser i år, nemlig den helt store.

Der er ni nominerede, men det er kun tre, som kan komme i spil.

De to sikre er The Shape of Water og Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, hvor sidstnævnte ligner den film, der med en stor fanbase nok vil få flest førstepladser.

Men …

Det er ikke kun førstepladserne, der bliver afgørende, fordi det præferentielle stemmesystem er en slags udelukkelsesmetode, hvor akademimedlemmerne skal rangere alle nominerede i kategorien.

Når en film ryger ud under optællingen på grund af for få point, går stemmerne fra dens stemmesedler videre til de tilbageværende film, som ligger næsthøjest på den kasseredes sedler.

Derfor kunne man sagtens forestille sig, at Three Billboards Outside Ebbing, Missouri henter flere førstepladser end The Shape of Water, men til gengæld er The Shape of Water bare en film, som generelt ligger højt på alles stemmesedler.

Det gør Three Billboards Outside Ebbing, Missouri formentlig ikke, eftersom de folk, der ikke kan lide den, virkelig ikke kan lide den!

Man kan så selvfølgelig påpege, at Three Billboards Outside Ebbing, Missouri rent faktisk har vundet alle de priser, den skal, for at være Oscar-favorit (Golden Globes og Screen Actors Guild – i folkemunde kaldet SAG – og Bafta eksempelvis), og at The Shape of Water vil være den kun anden film i nyere tid, der vinder hoved-Oscaren uden af have været nomineret til ensembleprisen ved SAG (den første var Braveheart i 1996).

Skuespillerne fylder meget i Oscar-akademiet, men systemet ligner nu alligevel vinderen, fordi The Shape of Water nyder bred opbakning fra alle dele af filmbranchen, og fordi den hjemtog Producers Guild Awards (PGA). Og PGA’en er den eneste prisuddeling, der ud over The Oscars bruger det præferentielle system.

Og så til en vigtig tilføjelse: Martin McDonagh er ikke nomineret til instruktørprisen for Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Det kunne tyde på, at akademiet måske ikke har været helt lige så begejstret for filmen som for skuespillet i den.

Slutteligt er der jo så en outsider i år: Get Out.

Jordan Peeles racefarlige gyser kan nemlig hente så mange anden- og tredjepladser i det præferentielle stemmesystem, at den faktisk kan skabe overraskelsen og vinde. Men sandsynligheden (og dermed den lidt kedelige logik) tilsiger en sejr til The Shape of Water.

Bedste instruktør: Guillermo del Toro
Her er der andre filmboller på suppen.

For Guillermo del Toro har vundet stort set alt op til uddelingen, og han vinder formentlig også her.

Man kunne selvfølgelig lægge en masse røg ud og sige, at Christopher Nolans Dunkirk er så visionær, at han kunne komme i spil, mens Greta Gerwig måske kunne vinde for Lady Bird, når nu vi taler om kvinder og #MeToo hele tiden.

Og så er der jo Jordan Peele, der er outsider i hovedkategorien med Get Out.

Men hør nu engang: Guillermo del Toro vinder, for Hollywood elsker ham, og han har ført kampagne for sin film fra morgen til aften, mens han som sagt har indkasseret instruktørpris efter instruktørpris op til Oscar-uddelingen.

Bedste mandlige skuespiller: Gary Oldman
Winston Churchill, øh undskyld, Gary Oldman ligner manden, der skal have statuetten med hjem.

Briten, som fuldstændigt transformerer sig om til den tidligere engelske premierminister, har vundet alt, han er kommet i nærheden af. Eksempelvis SAG-prisen, og skuespillerne er flittige stemmeafgivere i denne kategori.

Derfor vinder Oldman. Og han kan formentlig kun blive vippet af pinden, hvis der går nostalgi-flip i, at Daniel Day-Lewis er med i sin selvudnævnte sidste film i Den skjulte tråd. Men al logik peger nu på Gary Oldman.

Bedste kvindelige skuespiller: Frances McDormand
Tillykke til Frances McDormand! Det vil være en sensation, hvis den erfarne skuespiller ikke tager statuetten for Three Billboards Outside Ebbing, Missouri.

Hun kan måske – og det er et lillebitte måske – blive franarret den af Sally Hawkins for The Shape of Water, men det er ikke sandsynligt.

McDormand, som holdt en flammetale om aktivisme ved Bafta-uddelingen forleden, løber med sejren her.

Bedste mandlige birolle: Sam Rockwell
Det her ligner endnu en statuette til Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, og det manglede da også bare, eftersom filmen sidder på to ud af fem nomineringer i kategorien.

Det er Sam Rockwell, der har taget for sig af statuetterne frem imod Oscar-uddelingen. Derfor må makkeren fra Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, Woody Harrelson, formentlig også klappe nede fra stolerækkerne, når Rockwell for rollen som racistisk politibetjent natten til mandag får den største pris i karrieren.

Eneste reelle udfordrer hedder Willem Dafoe for spillet i The Florida Project, men de senere uger er han blevet forvist til en outsiderrolle.

Bedste kvindelige birolle: Allison Janney
Det, der længe så ud til at blive en indædt kamp imellem Laurie Metcalf (Lady Bird) og Allison Janney (I, Tonya), ligner nu mere en sikker sejr til sidstnævnte.

For Janney er rykket solidt fra de andre i kategorien siden sin sejr ved SAG, og hun har modtaget den ene hæder efter den anden.

Eneste minus for Janney er, at mange har været begejstret for Lady Bird. Måske ser de denne kategori som muligheden for at hædre filmen med en statuette til Laurie Metcalf. Men logikken siger nu altså Allison Janney her.

Bedste originale manuskript: Get Out
Her vinder Jordan Peele.

Der er så meget god buzz omkring Get Out, og det har der været så længe, at filmen umuligt kan gå tomhændet hjem. Samtidig vandt den Writers Guild Award’en (WGA) tidligere i år, og det burde betyde, at den også vinder Oscaren.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri og Lady Bird ligner de eneste to andre film i kategorien, der kan true Get Out, og vinder Three Billboards Outside Ebbing, Missouri vil den pludselig under selve uddelingen blive favorit til hovedprisen.

Men det tror vi altså heller ikke, at den gør. Det bliver Get Out, og så kan akademiet med sindsro uddele hovedprisen til The Shape of Water, når nu Jordan Peele har fået sin statuette.

Bedste manus baseret på andet forlæg: Call Me by Your Name
Det lader til, at James Ivory får en ubegribeligt velfortjent Oscar for Call Me by Your Name, som er så velskrevet og smukt eksekveret, at man næsten mangler ord.

De eneste to i kategorien, der kan snuppe prisen fra Ivory, er Netflix-filmen Mudbound og Aaron Sorkins Molly’s Game, men WGA’en gik til Call Me by Your Name, og derfor løber den da også med prisen i denne Oscar-kategori.

Bedste animationsfilm: Coco
Det vil være lidt af en overraskelse, hvis ikke Pixars Coco vinder. Den har vundet og vundet op til, mens den har lagt anmeldere og filmelskere ned verden over.

I skrivende stund er det kun den afghanske The Breadwinner, der har en reel chance for at komme fra baghjul og vride statuetten ud af Pixars næver.

Men det gør den ikke. Coco vinder.

Bedste dokumentarfilm: De sidste mænd i Aleppo
Her er der reelt set helt dødt løb.

For med dopingdokumentaren Icarus har Bryan Fogel ramt tidsånden. Filmen er stormet frem under De Olympiske Lege og har derfor overhalet den franske forhåndsfavorit Faces Places.

Men vi tror imidlertid, at der kommer til at gå storpolitik i kategorien i år, eftersom der kan opstå en ”Farhadi-sag” igen. Sidste år var der var fuld opbakning til den iranske instruktør Asghar Farhadi, da han blev væk fra uddelingen på grund af Donald Trumps indrejseforbud, og det samme sker nu for den syriske del af holdet bag De sidste mænd i Aleppo.

Selv om det først er en sag, der har rykket lige omkring stemmeafgivelsen, så er det alment kendt, at de fleste først stemmer i sidste øjeblik i de mindre kategorier.

Derfor tror vi, at den halvdanske dokumentar (som er co-instrueret af Steen Johannessen) modtager prisen, der dog lige så godt kan gå til Icarus, fordi mange ganske enkelt har set filmen, som passer perfekt til OL.

Bedste fotografering: Blade Runner 2049
Der er dømt tæt løb i denne kategori i år, fordi Roger Deakins (Blade Runner 2049), Hoyte Van Hoytema (Dunkirk) og danske Dan Laustsen (The Shape of Water) i den grad ligner folk, som alle vil kunne nappe statuetten.

For nogle år siden ville det være helt logisk, at det blev The Shape of Water, men de senere år har vist, at en film sjældent vader lige igennem aftenen og tager rigtig mange statuetter.

Sammenholder man det med, at Blade Runner 2049 har mange fans og er blevet elsket for lige netop sine billeder, så tror vi, at akademiet hælder til den. Og det vil samtidig give et stort Oscar-øjeblik, fordi Roger Deakins vil modtage sin første Oscar nogensinde. Han har været nomineret tretten gange tidligere uden at vinde. I år sker det.

Bedste klipning: Dunkirk
Her må der være plads til Christopher Nolan. Egentlig burde det sende ham frem i geledderne i hovedkategorien, fordi klippeprisen ofte er med til at definere, hvem der er favorit til at vinde for bedste film.

Men Dunkirk er bare på mange måder en mere teknisk end følsom film, og den kan sagtens få et Mad Max: Fury Road-år, hvor den hjemtager netop fagfolkenes favoritpriser.

Eneste reelle konkurrent må siges at være The Shape of Water, men det er formentlig Dunkirk, der løber med denne statuette.

Bedste originale sang: Remember Me
Det ligner endnu engang en too close to call-kategori, fordi Remember Me fra Coco og This Is Me fra The Greatest Showman begge oplever et kolossalt stort buzz frem imod uddelingen.

Men vi tror nu, at der går animationsglæde i den, fordi der formentlig er langt flere, som har set Coco end The Greatest Showman. Derfor sender de sangprisen i armene på Pixar.

Bedste musik: The Shape of Water
Den her pris skal The Shape of Water formentlig vinde, hvis den vil gøre sig forhåbninger om den helt store Oscar-aften.

Kategorien er nemlig ikke specielt stærk i år, og det er vel kun Paul Thomas Andersons Den skjulte tråd, der har en chance for at stjæle statuetten fra forhåndsfavoritten.

Men det gør mesterinstruktøren nu nok ikke. The Shape of Water vinder.

Bedste visuelle effekter: Abernes Planet: Opgøret
Umiddelbart ligner Blade Runner 2049 favoritten, men hos bookmakerne er Abernes Planet: Opgøret stormet frem de senere dage.

Derfor tror vi, at den overrasker og tager prisen.

Bedste kostumedesign: Den skjulte tråd
Den napper Mark Bridges for Paul Thomas Andersons Den skjulte tråd, der er overlegen i forhold til konkurrenterne i kategorien.

Det eneste, som kunne tale imod Den skjulte tråd, er, at The Shape of Water har en aften, hvor den vinder det hele. Men mon dog?

Bedste make-up og hår: The Darkest Hour
Når man kan sminke spinkle Gary Oldman om til overtrinde Winston Churchill, så vinder man en pris. Og det gør The Darkest Hour da også her.

Bedste production design: The Shape of Water
Der er ingen tvivl om, at Blade Runner 2049 nyder stor opbakning i akademiet, men The Shape of Water vinder, fordi det vil sende filmen sikkert videre imod hoved- og instruktørprisen.

Bedste lydklip: Dunkirk
Her kan man nærmest sige det samme som før – blot med en anden film.

For Blade Runner 2049 nyder nemlig stor respekt i akademiet, men Dunkirk lever og ånder ofte i sin helt utrolige lyd. Derfor vinder den.

Bedste lydmiks: Dunkirk
Fuldstændigt samme ræsonnement som ovenfor. Hollywood vil gerne hylde lydarbejdet på Christopher Nolans film, der er en stor del af fortællingen om redningsaktionen under Anden Verdenskrig.

I de seneste uger har flere og flere talt om Baby Driver som en mulig outsider, men vi kan ikke tro vores egne ører her og holder på Dunkirk.

Bedste udenlandske film: En fantastisk kvinde
Kommer Claes Bang på scenen med Ruben Östlund? Næh, for The Square vinder ikke.

Det gør til gengæld En fantastisk kvinde, og dermed får Chile sin første Oscar-statuette nogensinde. Kategorien er altid uforudsigelig, men kan nu alligevel godt have politisk bid i sig. Og en film om en transseksuel kvinde, der ikke accepteres af sine omgivelser, er i den grad en film til tiden.

Ruben Östlunds The Square må nøjes med at være outsider sammen med russiske Loveless.

Bedste kortfilm: DeKalb Elementary
Så når vi ud i yderkategorierne, hvor man i den grad skal nørde og se på, hvilke film der har vundet publikumspriserne op til.

Der er meget få akademimedlemmer, som stemmer i disse kategorier – og de, der gør, har ikke altid set filmene!

Men det lader til at være et kapløb imellem to film op til uddelingen. The Silent Child har taget flest priser efterfulgt af DeKalb Elementary, men eftersom sidstnævnte handler om skoleskyderier og er baseret på virkelige nødhjælpsopkald, kunne den godt have fået vind i sejlene efter det, der skete i Florida forleden.

Bedste animerede kortfilm: Dear Basketball
Kan en film, der varer i seks minutter og er baseret på megastjernen Kobe Bryants digt af samme navn, vinde en Oscar?

Ja, i den grad! For der er vel ikke noget mere amerikansk end netop en basketballstjerne, som også kan fortælle historier. Outsiderne er Lou og Grumme rim, men Dear Basketball ligner en oplagt vinder.

Bedste korte dokumentarfilm: Heaven is a Traffic Jam on the 405
Også i årets sidste kategori spiller to film nærmest uafgjort.

Edith + Eddie handler om en mand og en kvinde, der gifter sig som 96- og 95-årig. Men ikke engang så sent i livet er det uden problemer, når manden er hvid og kvinden sort.

Heroin(e) følger en gruppe kvinder, som forsøger at give heroinmisbrugere en ny start på tilværelsen.

Begge film giver stof til eftertanke, men vi tror nu alligevel på, at det bliver en helt tredje film, der løber med prisen og efterlader de to andre i en 0-0-kamp.

For Heaven is a Traffic Jam on the 405 er et både barskt og legesygt kunstnerportræt, der behandler et tungt emne som psykisk sygdom på en helt ny måde. Sådanne sager plejer akademiet at kunne lide. Derfor vinder den.

Trailer: The Shape of Water

Oscar 2018

Oscar-priserne uddeles for 90. gang.

Der dystes i 24 kategorier.

Årets vært er komikeren Jimmy Kimmel.

Showet finder sted i Dolby Theatre i Los Angeles 4. marts 2018.

© Filmmagasinet Ekko