Cph:Dox 2024
21. mar. 2024 | 16:50

Uenighed i Ekkos Cph:Dox-panel

Foto | Final Cut for Real

Two Strangers Trying Not to Kill Each Other handler om et aldrende kunstnerægtepar, der efter en ulykke tager deres lange ægteskab op til overvejelse.

Parforholdsdrama om to ældre kunstnere og portræt af Iraks ungdom er favoritter til hovedprisen, hvis man spørger kritikerne i Ekkos stjernebarometer.

Af Frederik Hoff

Cph:Dox 2024 er ved at være slut, og fredag aften den 22. marts bliver de bedste dokumentarer belønnet med priser.

Ekko har pt. sammenlagt anmeldt 27 film, og vi er på vej med fire-fem anmeldelser mere. Sammen med en håndfuld interviews gør det os til mediet med den største dækning af den indflydelsesrige festival.

Ydermere har et nøje udvalgt panel af internationale kritikere set og vurderet alle film i hovedkonkurrencen Dox:Award og sendt deres stjerner ind til Ekkos stjernebarometer.

To dokumentarer lægger sig i front.

Den store favorit er Two Strangers Trying Not to Kill Each Other, instrueret af Jacob Perlmutter og Manon Ouimet – og produceret af deres selskab Manon et Jacob i samarbejde med danske Final Cut for Real.

Den handler om et aldrende kunstnerægtepar, der efter en ulykke tager deres lange ægteskab op til overvejelse.

Filmen har et gennemsnit på 3,8 stjerner ud af fire i kritikerpanelet, og Savina Petkova fra mediet Little White Lies og Nicolas Rapold fra Filmmaker Magazine har udpeget den som deres favorit til hovedprisen.

Den får dog hård konkurrence fra Maja Tschumi’s Immortals, der følger to frihedselskende unge i Irak, som risikerer livet for at udtrykke sig.

Immortals har det næsthøjeste gennemsnit i panelet, og to af verdens mest respekterede anmeldere, Peter Bradshaw fra The Guardian og Wendy Ide fra Screen International, sætter deres penge på den som årets store vinder.

Årets kunstdokumentar
De danske film på årets Cph:Dox-festival har ikke fået meget kærlighed fra panelet.

Ud af de tolv film har fire en eller anden form for dansk islæt, og to af dem er blandt de dårligst vurderede i panelet.

Åbningsfilmen Livet og andre problemer af Max Kestner har haft svært ved at imponere de udenlandske panelkritikere og har kun opnået en gennemsnitsvurdering på 2,7 ud af fire stjerner.

I et nyt interview til Ekko fortæller Kestner blandt andet om sit tilbagevendende problem med at slå igennem hos festivalparnasset, selv om han er en af Danmarks mest respekterede dokumentarister.

Ekkos chefredaktør Claus Christensen er dog også anderledes venligt stemt over for Kestners filmisk-filosofiske favntag med tilværelsen og giver maksimale fire stjerner.

De udenlandske kritikere er mere begejstrede for den danskproducerede Balomania.

Sissel Morrell Dargis’ film om illegale ballonopsendelser i Brasilien har et pænt panelgennemsnit på 3,0 stjerner. Den får også stor ros af både Ekkos chefredaktør og anmelder, som kalder den et ”godt bud på årets kunstdokumentar”.

Dansker deler vandene
Den film, som deler panelets vande allermest, er Phantoms of Sierra Madre, som følger den danske manuskriptforfatter Lars K. Andersens søgen efter frie apacher i Mexico.

Den får panelets hårdeste dom med 2,3 stjerner i gennemsnit.

Wendy Ide fra Screen International og Nicolas Rapold fra Filmmaker Magazine mener decideret, at det er en dårlig film og kvitterer med én stjerne hver.

Wendy Ide skriver, at filmen er et ”tonedøvt bidrag til diskussionen om afkolonisering.”

Der er dog modspil at finde hos Cineuropas Ola Salwa, som skiller sig ud ved at give topkarakter og udpege Phantoms of Sierra Madre som sin favorit til hovedprisen.

”En dybdegående efterforskning af ejerskabet over historier og kulturel appropriation,” kalder hun den.

En anden, der står alene med sin favorit, er Nick Bradshaw fra Sight & Sound. Han hepper på arkitektfortællingen E.1027 – Eileen Gray and the House by the Sea, der ellers har fået en lunken modtagelse af panelet og Ekkos anmelder.

Om Cph:Dox-festivalens jury er enig med Ekkos panel, vil vise sig, når priserne bliver uddelt i morgen aften.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko