Nyhed
28. aug. 2012 | 13:15

Zentropa-instruktør stopper karrieren

Foto | Mikkel Østergaard
Anders Rønnow Klarlund

41-årige Anders Rønnow Klarlund siger farvel til filmen med en hård kritik af producenter og distributører, der ifølge instruktøren optræder som ”spydspidsen af markedsøkonomien”. 

Af Claus Christensen

De fleste instruktører vil nærmest give deres højre arm for at få lov til at lave film.

Derfor er det højst usædvanligt, når Anders Rønnow Klarlund i en alder af 41 har valgt at stoppe filmkarrieren med The Secret Society of Fine Arts, som har verdenspremiere i aften i Grand og udkommer på dvd med det nye nummer af Filmmagasinet Ekko.

Siden debuten Den attende (1996) om urolighederne efter EU-afstemningen i 1993 har Anders Rønnow Klarlund markeret sig som en af dansk films mest eksperimenterende instruktører med fem spillefilm, deriblandt den episke dukkefilm Strings (2004) og den bidske politiske satire Hvordan vi slipper af med de andre (2007).

Mere kasse end kunst
Men nu er det slut, erklærer Klarlund i en meget personlig beretning under overskriften ”Farvel til filmen” i det nye Ekko.

Klarlund mener, at dansk film i dag tænker mere på kassen end på kunsten, selv om gildet bliver finansieret af en statslig kunststøtte.

”Vi har skabt et system af producenter og distributører, der over for manuskriptforfattere og instruktører opfører sig, som om de var spydspidsen af markedsøkonomien, og samtidig over for politikerne påstår, at de ikke kunne klare sig en dag i den virkelige verden og derfor skal have statsstøtte,” skriver Klarlund i sin beretning.

Dansk film har tabt sin sjæl
Han er særlig kritisk over for udviklingen på sit eget selskab, Zentropa. I 2006/7 købte han sammen med en række andre medarbejdere aktier i selskabet, men nogle år senere er aktiernes værdi faldet drastisk.

Samtidig bliver den såkaldte Brilleabefond, som Zentropa-direktøren Peter Aalbæk Jensen havde oprettet for blandt andre at støtte Klarlunds film, aldrig til noget ifølge instruktøren.

”Det er jo en sekt. Vi har givet dem vores penge, og nu skal vi være tro mod vores leder og lave nogle kommercielle film, så Aalbæk igen kan sove om natten og ikke længere behøver at have det dårligt over, at han og Lars (von Trier, red. ) blev mangemillionærer, mens medarbejdernes aktier er blevet værdiløse.”

”Kan man trække en linje og spørge, om dansk film tabte sin sjæl et eller andet sted på rejsen fra Billes Oscar til Biers Oscar,” spørger instruktøren og foreslår, at indtjeningen fra kommercielle film, der laves for statens penge, betales tilbage til staten og kanaliseres videre til filmkunsten.

Satser på bøgerne
Anders Rønnow Klarlund vil fremover hellige sig forfattergerningen. Han har netop udgivet romanen Søvnen og døden. Kriminalromanen Den sidste gode mand, som han i 2010 udgav under forfatterpseudonymet A.J. Kazinski sammen med Jacob Weinreich, er blevet solgt til 22 lande.

Læs hele Anders Rønnow Klarlunds essay i Ekko #58. Magasinet udkommer i morgen onsdag med en stor temasektion om artfilmens tilstand.

Magasinet kan købes i disse butikker eller bestilles på tlf. 8838 9292.

ANDERS RØNNOW KLARLUNDS FILMOGRAFI

The Secret Society of Fine Arts, 2012
Hvordan vi slipper af med de andre, 2007
Strings, 2004
Ved verdens ende, 2000
Besat, 1999
Den attende, 1996

Pressemateriale til The Secret Society of Fine Arts

© Filmmagasinet Ekko