Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

07. aug. 2018 | 17:30

Dansk festfyrværkeri i resten af 2018

Foto | Kim Pedersen
Den danske filmbranche udsender i efteråret et overflødighedshorn af film, som sjældent har været så bombastisk.

De sidste fire måneder af 2018 bliver et sandt festfyrværkeri af danske film i biograferne. Efter dansk film i 2018 har nydt Tornerose-søvnen, er det i efteråret en ganske anden historie. Danske film fosser ud til det store, danske biografpublikum. Hele seksten danske film lanceres i biograferne i årets resterende fire måneder og startskuddet lyder med Bille Augusts Lykke-Per den 30. august.

Men det var også på høje tid, at dansk film vågnede op.

Den danske procentvise hjemmemarkedsandel er pt. helt i bund, og det store spørgsmål er, om de danske film i resten af 2018 kan nå at rette op på dette forhold.

Nedenstående skema angiver den danske hjemmemarkedsandel i de sidste syv måneder.

 

At dansk film stadig eksisterer, skyldes nogle ganske få film. Eneste film, som var i stand til at sikre en måned på tålelig niveau, var Ole Bornedals Så længe jeg lever i marts. Ellers har der ikke været meget at råbe hurra for. Dog sikrede Gustav Möllers Den skyldige og Martin Miehe-Renards Far til fire i solen over sommeren et lille håb om bedring.

For årets første syv måneder sammenlagt taler dette skema sit tydelige sprog:

 

Dansk film er sejlet agter ud, og befolkningen valfarter i stedet til amerikanske film. Fra at have ligget på tredjepladsen i hjemlig markedsandel blandt de europæiske lande er Danmark røget ned på en sølle niende plads.

Det Danske Filminstituts ambition for de næste fire år er en årlig markedsandel på 25 procent. Det er for uambitiøst. Hvis dansk film atter skal indtage tredjepladsen blandt de øvrige europæiske lande, skal ambitionen være mindst 30 procent.

30 procent når vi heller ikke i 2018. Dertil er dansk film kommet alt for langt bagud. Vi skulle dog gerne nå et pænt stykke af vejen.

Men der skal løbes stærkt, og med hele seksten danske film i efteråret er faren for, at de danske film kannibaliserer hinanden, overhængende. Flere danske premierer i efteråret falder over hinanden.

Her er de seksten danske film i årets sidste fire måneder:

 

Lykke-Per (premiere 30. august)

 

Bille Augusts storfilm er baseret på den delvist selvbiografiske roman af Henrik Pontoppidan. Det er en medrivende kærlighedshistorie og en udviklingshistorie om et moderne, ambitiøst menneske, der stræber efter det lykkelige liv og frigørelsen fra barndomshjemmets snævre rammer.

Filmen er spækket med nogle af dansk films ypperste skuespillere: Esben Smed, Katrine Greis-Rosenthal, Julie Christiansen, Jens Albinus og Rasmus Bjerg.

 

Ditte & Louise (premiere 13. september)

 

Filmen er Ditte Hansen og Louise Mieritz’ forsøg på at gøre Klovn kunsten efter. Man forsøger at overføre et tv-show til den store lærred, og instruktør Niclas Bendixen styrer løjerne.

I mangel af spændende roller for kvinder i dansk film, tager Ditte en rask beslutning: Hun klæder sig ud som mand, og med ét er verden vendt på hovedet! Stik mod forventning får Ditte succes som Ditlev. Hun får pludselig hovedroller. Hun får tonsvis af opmærksomhed. Kvinder sværmer om hende, og hun bliver bedste venner med Anders W. Berthelsen.

 

Iqbal og den indiske juvel (premiere 20. september)

Oliver Zahles tredje film i franchisen om Iqbal efter Manu Sareens bøger. Øjensynligt en yderst hæsblæsende historie, som kredser om den indiske juvel og ender med en vild jagt gennem New Delhis gader for ikke bare at redde juvelen, men også Iqbals far.

Filmens rollelisten omfatter Hircano Soares, Liv Leman Brandorf, Arien Alexander Takiar og Runi Lewerissa.

 

Uro (premiere 20. september)

 

Antonio Steve Tubléns debutfilm med Rosalinde Mynster, Anders Heinrichsen, Julie Grundtvig Wester og Maibritt Saerens.

Filmen karakteriseres som en thriller og handler om en traumatiseret kvinde, der bliver fundet i en skov. Hun siger, at hun har været vidne til et brutalt mord og i selvforsvar har slået gerningsmanden ihjel. Politiet kan intet finde der beviser hendes historie. Intet lig, ingen spor.

 

Journal 64 (premiere 4. oktober)

 

Christoffer Boe har instrueret den sidste Jussi Adler-Olsen filmatisering i Zentropa-regi. Og helt sikkert er det, at det bliver sidste gang vi skal opleve Nikolaj Lie Kaas og Fares Fares i deres ikoniske roller som Carl Mørck og Assad.

Filmen handler om et overfald på Vesterbro, der får Rose til at grave i luderen Rita Nielsens sag, der er blevet gemt og begravet i årenes løb. Da Carl Mørck og Assad går ind i sagen, trækker den tråde til en hemmelig ø, hvor staten deporterede letlevende kvinder.

 

Team Albert (premiere 4. oktober)

 

YouTube-stjernen Albert Dyrlund går til filmen i Frederik Nørgaards fortælling om en oprører, der ikke kan acceptere, at succes kan låse én fast i et samfund, der har lagt den lige linje for karrieren.

I øvrigt medvirker Marcuz Jess Petersen, Laura Kjær og Olivia Reichstein.

 

Vildheks (premiere 11. oktober)

 

Kasper Munk har kastet sig over filmatiseringen af Lene Kaaberbøls Vildheks med Gerda Lie Kaas, Sonja Richter og Signe Egholm Olsen i hovedrollerne.

Filmen handler om Clara. Hun bor sammen med sin mor, går i skole og hænger ud med sin bedste ven Oscar. Hun vil gerne passe ind i fællesskabet, men da Clara en dag bliver angrebet af en mystisk sort kat, ændrer alt sig. Pludselig besidder hun kræfter, hun ikke før kendte til.

 

Holiday (premiere 11. oktober)

Isabella Eklöfs meget omtalte spillefilmdebut. Dramaet har Lai Yde, Victoria Carmen Sonne, Thijs Römer og Yuval Segal i de væsentligste roller.

Filmen følger Michael og hans gangsterslæng, der hænger ud i hans luksusvilla ved den tyrkiske riviera. Sascha er hans elskerinde, måske en skønne dag hans kæreste eller endda hustru. Et liv i luksus og idyl for evigt. Bagsiden af medaljen er psykisk og fysisk vold og kriminalitet.

 

Den tid på året (premiere 8. november)

 

Paprika Steen i absolut topform i en dramady med juleaften som omdrejningspunkt. De øvrige gæster til en juleaften med følelserne dinglende uden på tøjet omfatter Sofie Gråbøl, Lars Brygmann, Jacob Lohmann, Patricia Schumann, Karen-Lise Mynster og Lars Knutzon.

Filmen skildrer julen i en sammenbragt familie med tre søskende, ægtefæller, børn, mormødre og hunde. Det er historien om det store svigt i det lille svigt. Og en skildring af den dobbeltmoral, der hersker i julen.

 

Julemandens datter (premiere 8. november)

 

Fra holdet bag Emma og Julemanden – jagten på elverdronningens hjertekommer en ny originale julefilm, instrueret af Christian Dyekjær. I børnerollerne møder vi Ella Testa Kusk og Peter Sejer Winther. Voksenrollerne er besat af Martin Buch, Mia Lyhne, Ulf Pilgaard, Nicolaj Kopernikus og Kristian Halken.

Filmen handler om tolvårige Lucia, der bor i Grønland med sin mor Claudia og sin far Julius, bedre kendt som Julemanden. Lucias største ønske er at blive verdens første kvindelige julemand, og hun mener, det er unfair, at der kun drenge i julemandsklassen.

 

I krig og kærlighed (premiere 15. november)

 

Endelig får Danmark sin storfilm om Første Verdenskrig, et episk drama om at vælge mellem krigen og kærligheden. Kasper Torsting har instrueret filmen under inspiration af Karsten Skovs roman Knacker.

Filmen er yderst stjernebesat. I hovedrollerne møder vi Sebastian Jessen og Rosalinde Mynster, og omkring dem finder vi Thure Lindhardt, Ulrich Thomsen, Tom Wlaschiha og Natalie Madueño.

Filmen handler om den unge soldat Esben, der efter at have været i krig for tyskerne vender tilbage til sin kone Kristine og deres lille søn. Men omstændighederne har ændret sig efter krigen, idet den tyske officer Gerhardt har fået et tæt forhold til Kirstine. Da han vil sende Esben til fronten igen, skjuler han sig på loftet og kan derfra passivt se til, mens hans kone kommer tættere og tættere på den anden mand.

 

The House that Jack Built (premiere 29. november)

Lars von Triers nye film har allerede delt vandene i forbindelse med visningen Cannes. Enten elsker man hans historie om den intelligente seriemorder, eller også hader man den i en grad, som får folk til at forlade biografen før tid.

Som sædvanlig er det lykkes Trier at få en perlerække af skuespillere til at lege med: Matt Dillon, Uma Thurman, Bruno Ganz og Sofie Gråbøl.

Vi følger Jack og hans udvikling som seriemorder.

 

Ninna (premiere 6. december)

 

Fabian Wullenweber står bag denne komedie med hustruen Susanne Juhász i den altdominerende hovedrolle. På rollelisten er også Peter Gantzler, Kristina Halken, Jesper Asholt, Rikke Louise Andersson og Rex Leonard.

Filmen handler om den 40-årige, rapkæftede Ninna, som står i den lokale grill på Præstø og bliver kastet ud i sit livs krise, da hendes attenårige søn flytter hjemmefra. Samtidig forelsker hun sig i Morten, hendes nye overbo, som er alt det, hun ville have forsvoret, at hun kunne falde for.

 

Christian IV – den sidste rejse (premiere 13. december)

 

Baard Owe, Karen-Lise Mynster, Rudi Køhnke og Rosalinde Mynster spiller hovedrollerne i spillefilmdebutanten Kasper Kalles historiske drama.

Filmen foregår i 1648, hvor Kong Christian IV er alvorligt syg. Med døden i hælene tager kongen mod København for at ende sine dage på Rosenborg Slot. Undervejs sender han bud efter sin ekskone, Kirsten Munk, som han har holdt indespærret siden deres voldsomme skilsmisse.

Kirsten skal underskrive en række anklagepunkter, så Christian kan få oprejsning og sikre sit eftermæle. Men gensynet sætter ild til en fortid med utroskab og jalousi. Turen mod København bliver en rejse i Christians og Kirstens stormfulde ægteskab, fra deres første møde og forelskelse til bitter strid og ulykkelig kærlighed.

 

Happy Ending (premiere 25. december)

Fra Hella Joof og holdet bag All inclusive kommer med en ny komedie med Birthe Neumann, Kurt Ravn, Charlotte Sieling, Tammi Øst, Mette Munk Plum og Marianna Høgsbro.

Helle glæder sig vanvittigt meget til, at hendes arbejdsnarkoman af en mand endelig går på pension, så de kan tage hul på livets efterår sammen. Men da han kommer hjem fra sin sidste arbejdsdag med den glædelige nyhed, at han nu skal til at være vinimportør og pendle mellem Danmark og Frankrig, tager livet en overraskende ny drejning.

 

Ternet Ninja (premiere 25. december)

 

Anders Matthesen har i samarbejde med Thorbjørn Kristoffersen begået en ny animationsfilm baseret på komikerens egen bog, Ternet Ninja.

Vi følger drengen Aske, der i fødselsdagsgave får en ternet ninja-dukke af sin Onkel Stewart. Ternet Ninja, som viser sig at være besat af en rapkæftet japansk ånd, kommer til at udfordre Askes opfattelse af, hvad han kan og ikke kan. Sammen hvirvles Aske og Ternet Ninja ind i en farlig mission, der kommer til at udfordre deres venskab. 

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko