Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

26. nov. 2012 | 09:21 - Opdateret 26. nov. 2012 | 12:29

Dansk film snublede over sig selv i 2012

26. nov. 2012 | 09:21 - Opdateret 26. nov. 2012 | 12:29

Dansk film snublede over sig selv i 2012

Ved indgangen til 2012 var der forholdsvis god stemning i Det Danske Filminstitut, i al fald med reference til tilskuerantallet det kommende år, efter et rent katastrofeår i 2011, hvor aviserne henover efteråret hver tredje mandag kunne berette om et nyt dansk flop. Der kan hurtigt i flæg nævnes titler som Julie, Værelse 304, Beast, ID:A, Skyskraber og Magi i luften.

Det var faktisk så grelt, at det helt overskyggede, at der i 2011 faktisk blev solgt 3,5 mio. billetter til danske film, hvilket gjorde året til et fint gennemsnitsår, og man kunne glæde sig over en lokal markedsandel, som de fleste øvrige europæiske lande misundte os. At dansk film alligevel klarede sig nogenlunde helskindet igennem 2011, skyldes de tilskuertal film som Dirch, Klassefesten, Far til Fire – Tilbage til naturen, Alle for én og Klovn velsignede året med.

Nå, men – tilbage til den gode stemning i Filminstituttet ved indgangen til 2012.

Der var ingen åbenlyse flops i sigte, måske med undtagelse af Viceværten, som producenten havde udskudt et års tid, til november 2012, i forsøget på at få sat en prop i avisernes hetz på dansk film i efteråret 2011. Men et enkelt flop kunne sikkert let og hurtigt overdøves af de øvrige films succes, og succes blev det, anført af Hvidstengruppen, som overgik selv de vildeste forhåbninger, efterfulgt af En kongelig affære, som ligeledes overgik forventningerne, så over to millioner tilskuere indløste billet til danske film i biograferne i det første halvår. Ikke at forglemme Gummi T, som også hjalp godt med til det flotte halvårsresultat.

Pludselig var der udsigt til rekord, og man begyndte at tjekke op på tilskuerantallet gennem de seneste 32 år, hvilket viste følgende spydspidser:

1981: 4.101.000 solgte billetter

2005: 3.953.000 solgte billetter

2008: 4.275.000 solgte billetter

Med over to millioner solgte billetter det første halvår, var der god grund til, at Det Danske Filminstitut indkøbte et nyt flag, som kunne vejre stolt over filmhuset det resterende halvår, og en optionsordre blev afgivet på et parti Heidsieck 1907-champagne for virkelig at kunne fejre nytårsaften efter en velfortjent indsats.

Det så også lovende ud; en Susanne Bier-komedie, en Far til Fire, et Bille August-drama samt en Hella Joof-komedie, plus det løse, skulle nok sagtens kunne banke 2,3 millioner billetter op og bringe dansk film over de magiske 4.275.000 billetter i 2012. Og det endda til trods for, at Zentropa havde taget en uhensigtsmæssig beslutning om at lade Cannes-omtale være Cannes-omtale og udsende Jagten den 10. januar 2013, syv måneder efter Cannes.

Men så gik dansk film på sommerferie, og i perioden 7/6 til 6/9, tre stive måneder, blev der ikke udsendt én eneste dansk film i de danske biografer.

Til gengæld havde man pakket filmene godt sammen i den øvrige sæson. Syv danske film skulle udsendes på fem uger, hvilket i sig selv var galt nok, men for at sætte hovedet på sømmet og ikke efterlade nogen tvivl om dumdristigheden blev Den skaldede frisør flyttet en uge tættere på efterårsferien, og Sover Dolly på ryggen blev flyttet fra en premieredato i november til efterårsferien, hvilket resulterede i, at ni danske film (eller 42,5% af årets samlede høst) blev koncentreret på syv uger.

Årsagen til denne koncentration var en prioritering, hvor deltagelse i udenlandske festivaler samt potentiel Oscar-nominering betød mere end at sikre et godt besøgstal i Danmark. Den skaldede frisør og Kapringen deltog begge på filmfestivalen i Venedig, som dermed dikterede disse films premieredato i Danmark, om end samme ikke kunne siges om Jagten, men sådan er der så meget, som står og blæser i vinden i den danske filmbranche. Viceværten skulle deltage i filmfestivalen i San Sebastian, og Bille August ville under ingen omstændigheder diskvalificere sig selv som Oscar-runner-up i 2013, hvilket betød, at Marie Krøyer skulle have premiere inden 1. oktober.

Denne sammenklumpning af danske film har selvfølgelig betydet et rent slagteri af filmene, øjensynligt er kun Marie Krøyer og Far til Fire til søs sluppet uden de helt store men.

De øvrige er blevet skadet i mere eller mindre grad: Den skaldede frisør lå længe foran en anden stor danske succes i år, Hvidstengruppen, men tabte pusten, da Marie Krøyer og Sover Dolly på ryggen tog frisørens brod. Filmen vil ende med ca. 110.000 færre solgte billetter end Hvidstengruppen.

You & Me Forever blev skubbet helt ud og led den mærkværdige skæbne, som ungdomsfilm, at falde dramatisk under efterårsferien. Normalt stiger ungdomsfilm altid under en ferie. Minus 6.000 billetter.

Kapringen kom til at lide under mangel på kapacitet i efterårsferien. Minus 25.000 billetter.

Sover Dolly på ryggen led under den succes, som trods alt kom Den skaldede frisør til del. Komedierne kannibaliserede simpelthen hinanden. Minus 85.000 billetter.

Talenttyven kom slet ikke på publikums radar – til dels på grund af en beviseligt helt forkert trailerstrategi, Jonathan Spangs mor fortalte om sønnike, og da den færdige trailer endelig lå klar (alt for sent), var løbet kørt. Minus 60.000 billetter.

Filmene Marco Macaco og Viceværten lå så langt under radaren, at der ikke kan påvises noget decideret tabt publikum på disse film. Udover at danskerne gennemsnitligt går i biografen 2,4 gange årligt, og kvoten over for de sidst ankomne film til, hvad der vil blive husket som ”Det store danske filmblodbad”, simpelthen var opbrugt.

Den samlede tabsliste:

Den skaldede frisør – 110.000 billetter

You and Me Forever – 6.000 billetter

Kapringen – 25.000 billetter

Sover Dolly på ryggen – 85.000 billetter

Talenttyven – 60.000 billetter

I alt 286.000 billetter har årets sammenklumpning af danske film kostet.

Pr. 18. november har dansk film i 2012 solgt 3.953.826 billetter, og med de eneste tilbageværende danske premierer, Max Pinlig på Roskilde og Isblomstens hemmelighed, begge den 25. december, vil årets samlede tilskuerantal nok kun lige runde de fire millioner billetter.

Rekorden på de 4.275.000 tilskuere fra 2008 vil dermed ikke blive slået i 2012.

Den kunne være blevet slået, men det ville have krævet en ganske anden omtanke i forbindelse med premieresætning af de danske film i 2012.

Når man i den danske filmbranche har råd til at spilde så meget vand ud af spanden, er det vanskeligt at tage den påståede økonomiske krise alvorligt.

Heidsieck 1907-champagnen kan afbestilles, og man bør i stedet bestille den noget mindre eftertragtelsesværdige Veuve Clicquot, idet der – trods alt – er god grund til at fejre det 3. bedste danske filmår de sidste 32 år.

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko