Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

21. aug. 2015 | 09:00

En ny filmbølge

Foto | Sony Pictures Entertainment
Den nye filmbølge parrer intimiteten i independent cinema med den episke blockbuster. Her Joseph Gordon-Levitt i Robert Zemeckis 3D-film The Walk.

Hollywood viser atter vejen.

Mens vi i Danmark nøjes med at kigge os over skulderen og imitere fortidens filmbølger – såsom Dogme – med historiebårne mikrobudget-film, er man i Hollywood i færd med at redefinere mediet.

Man vil ikke blot redde spillefilmen som institution, men også løfte mediet op til nye højder.

I de sidste mange år har vi set top-Oscars gå til forholdsvis billige dramaer som Birdman og 12 Years a Slave. Men nu ser vi  Hollywood fylde efterårets filmfestivaler med en usædvanlig bølge af dyre, spektakulære film produceret til den størst mulige udnyttelse af biografernes store lærred. Og filmene er henvendt til et voksent publikum med historier, der er båret af skuespillerne.

De klare konturer til en ny filmbølge kan vi i første omgang kalde ”epic art”.

En sådan filmbølge fra Hollywood har vi ikke set før.

Store, dyre og spektakulære 3D-film med vægtigt indhold vil i de kommende måneder indtage nogle af verdens største filmfestivaler. Filmfestivalen i Venedig åbner med Baltasar Kormákurs thriller Everest, mens Robert Zemeckis høj(de)spændingsfilm The Walk åbner The New York Film Festival. Filmfestivalen i Toronto vil præsentere Ridley Scotts sci-fi-film The Martian.

Der er en tydelig trend.

Dermed forfølger Hollywood den succes, man har haft med Ang Lees Life of Pi (2012), Alfonso Cuaróns Gravity (2013) og Christopher Nolans Interstellar (2014). Alle store, spektakulære film med fantastiske historier og store skuespilpræstationer, henvendt til et voksent publikum.

Ingen tvivl om, at vi kommer til at se mange af den slags film i Oscar-kapløbet næste år.

Og der er meget mere på vej af samme skuffe. Alejandro González Iñárritus The Revenant med Leonardo DiCaprio, Ron Howards I havets hjerte og Quentin Tarantinos The Hateful Eight. Sidstnævnte vil Tarantino udsende i 70 mm i de biografer, som har teknologien til at vise det format.

Ambitionerne er i top hos de amerikanske filmskabere. Robert Zemecki har udtalt: “Alt, hvad jeg har lavet i hele min karriere, kulminerede i forbindelse med tilblivelse af The Walk.”

Baltasar Kormákur har på fornemmeste vis defineret den nye bølge således: ”Jeg har ønsket at parre intimiteten i independent cinema med en episk blockbuster.”

Nedenstående fotos fra Everest, The Walk, The Martian, I havets hjerte, The Hateful Eight og The Revenant viser de store, visuelle visioner. Afslutningsvis bringer jeg klip fra de seks film:

 

Everest (Premiere: 17. september)

 

The Walk (Premiere: 1. oktober)

 

The Martian (Premiere: 8. oktober)

 

I havets hjerte (Premiere: 10. december)

 

The Hateful Eight (Premiere: 7. januar)

 

The Revenant (Premiere: 21. januar)

  

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko