Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

01. maj 2014 | 09:17

Institutdirektør giver hele støtten til konsulentfilm

Områdedirektør i Filminstituttet, Claus Ladegaard, er også bestyrelsesformand i Nordisk Film & TV Fond. Her giver han konsulentfilmene 90 % af støttemidlerne tildelt dansk film.

Oven på min blog om fordelingen af støttekroner i henholdsvis konsulent- og markedsordning, udtalte områdedirektør Claus Ladegaard i går til Filmmagasinet Ekko:

”Så det er på grænsen til at være usandt, når Kim Pedersen tegner et billede af, at konsulentfilmene i forhold til markedsordningsfilmene er begunstiget af støtte andre steder fra.”

Jeg havde i bloggen skrevet at ”kunstneriske film kan tilmed få suppleret støtten fra Det Danske Filminstitut gennem diverse internationale støtteordninger, såsom Nordisk Film & TV Fond, MEDIA (som siden 2013 har heddet Creative Europe) og Eurimages.”

Og det angiver Claus Ladegaard altså ”værende på grænsen til usandt”. Ladegaard mener altså at film støttet gennem konsulentfilmene, i forhold til markedsfilmene, ikke er begunstiget af støtte andre steder fra.

Det var ligegodt pokkers - det er jo at tale direkte mod bedrevidende.

Jeg har gennemgået støtten til danske film fra de nævnte tre internationale organisationer.

Nordisk Film & TV Fond er en støtteordning, initieret af Nordisk Råd. MEDIA/Creative Europe og Eurimages er to støtteordninger under EU.

Nordisk Film & TV Fond har udbetalt samlet kr. 25,2 mio. til film støtte gennem konsulent- ordningen i årene 2011-2013. Film støttet af instituttet gennem markedsordningen er blevet tildelt sølle 3,0 mio.

Det skal bemærkes, at Claus Ladegaard sidder som bestyrelsesformand for Nordisk Film & TV Fond og kan umuligt være uvidende om at fondens midler tildelt dansk film – for 90 procents vedkommende – er gået til film støttet gennem konsulentordningen.

Fra Eurimages har danske film støtte gennem konsulentordningen i årene 2011-2013 fået udbetalt kr. 16,6 mio. og kr. 6,2 mio. til film støtte gennem markedsordningsfilm.

Peter Aalbæk Jensen må virkelig have gjort sine hoser grønne overfor denne støtteordning i EU. 74% af støttemidlerne tildelt Danmark er gået til Zentropa.

Fra MEDIA/Creative Europe er udbetalingen kr. 2,2 mio. til konsulentfilm og kr. 1,9 mio. til Markedsordningsfilm.

I MEDIA/Creative Europe må man have en forkærlighed for dansk animation, idet Gummi T har fået tildelt et beløb som langt, langt overgår de øvrige film.

Og så er der pengene fra TV2 og DR. Men det er nu ikke at sammenligne med støtten fra de øvrige ordninger. TV-stationerne forventer jo noget retur i kommerciel markedsforstand, det gør de øvrige støtteordninger bestemt ikke.

Men lad os da tage TV-pengene med. Så ser regnestykket således ud:

Støtten udenfor Filminstituttet andrager altså 75,7 mio. til film støttet gennem konsulentordningen og 45,3 mio. til film støttet gennem markedsordningen. Det vil sige forholdet 62/38 i film støttet gennem konsulentordningen favør. Præcis samme fordeling som Filminstituttet udøver.

Det vil jeg nu kalde en væsentlig begunstigelse af film støttet gennem konsulentordningen, alle støtteordninger medtaget.

Og dette faktum karakteriserer Ladegaard altså som ”på grænsen til usandt”.

Se dokumentation nedenstående.

Det kan næsten ikke udlægges anderledes, end at Ladegaard desperat forsøger at feje det sande støttebeløb til filmene støttet gennem konsulentordningen, under gulvtæppet.

Det er muligt den skæve fordeling af støttemidlerne fra de internationale organisationer, tager udgangspunkt i at markedsordningens filmene ikke "rejser" så godt over landegrænserne. Det er dog en smule paradoksalt i forbindelse med animationsfilmene. Men begunstiget, det er konsulentfilmene altså.

 

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko