Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

03. apr. 2014 | 15:48

Livet er andet end danske og USA-film

Over den næste måneds tid venter der ti spændende film i biograferne, som hverken er danske eller amerikanske.

Vi får muligheden for at stifte bekendtskab med film fra både Tyskland, Sverige, Japan, Ungarn, Frankrig, England, Norge og Mexico.

Der er værker af velrenommerede instruktører som Hayao Miyazaki, Roman Polanski og François Ozon, ligesom der også er muligheden til at stifte bekendtskab med nye talentfulde filminstruktører.

Biograferne tilbyder dem. Benyt chancen!

 

Mig ejer ingen (Premiere: 10. april)

Mikael Persbrandt, Sandra Andreis og Sten Ljunggren spiller de væsentligste roller i svenske Kjell-Åke Anderssons drama, efter Åsa Linderborgs roman.

Lisa bor sammen med sin far og bedste ven Hasse, som hun elsker uden forbehold. Han er metalarbejder, Sveriges stærkeste selvfølgelig! Moderen har overladt de to til sig selv, og de klarer sig stort set helt fint, bortset fra at moderens side af dobbeltsengen forbliver tom. Den tabte kærlighed tager dog hårdt på Hasse, og alkoholen fylder mere og mere i hans liv. Filmen udspiller sig i 1970’ernes Sverige, i et arbejdermiljø, hvor klassekamp præger hverdagen, men hvor Hasse og Lisas relation også er udfordret.

Mikael Persbrandt hjemtog en Guldbagge for sin præstation i denne film.

Emelie Ljung fra Filmkritikerna.se skrev blandt andet: ”Det er en dejlig og følelsesmæssig historie, og vi var mange i salen, der havde tårer i øjnene, da filmen var slut. Hvis du kan lide dramaer, kan jeg anbefale denne film”.

 

Når vinden rejser sig (Premiere: 16. april)

Den japanske tegnefilmsmester, Hayao Miyazaki, kommer med et biografisk drama om Jiro Horikoshi, manden som designede japanske kampfly under anden verdenskrig.

Idet Jiro Horikoshi var nærsynet, var han ude af stand til selv at blive pilot. Men han bar drømmen i sig og blev en af verdens mest talentfulde flydesignere. Filmen følger hans liv og skildrer sideløbende de vigtigste historiske begivenheder, blandt andet Kanto jordskælvet i 1923, den store depression, tuberkulose-epidemien og naturligvis anden verdenskrig.

Peter Travers i Rolling Stone var begejstret: ”Det er en stor historie, og i denne skelsættende film lever Miyazaki op til enhver forventning. Bare læn dig tilbage og nyd filmen”.


Det store stilehæfte – Krigsdagbogen (Premiere: 16. april)

János Szász har filmatiseret første del af Agota Kristofs romantrilogi.

András Gyémánt, László Gyémánt og Gyöngyvér Bognár ses i hovedrollerne i dette ungarske krigsdrama.

Hen imod slutningen af anden verdenskrig efterlader en ung mor sine to 13-årige tvillingedrenge hos bedstemoren, der bor alene ude på landet. De lærer at ignorere følelsen af smerte og sult og opbygger dagligt deres panserforsvar ved at lægge nøje mærke til alle de små detaljer. De to drenge er som én: De tænker ens og de agerer ens. Samtidig fører de en krigsdagbog over alt hvad de oplever i Det store stilehæfte. Når de nedfælder begivenhederne skal de overholde et benspænd: Prosaen skal være helt fri for følelser; den skal være nøjagtig og objektiv.

János Szász blev hyldet med filmprisen ”Crystal Globe” under Karlovy Vary International Film Festival i 2013.

Alex Advary skrev følgende i Critic Picks: ”Dette er en meget kraftfuld film. En film med et meget dystert budskab. Vi lever i en verden, der producerer vold og eskalerer det, bliver vi tiltrukket af det: vold chokerer os ikke, vi omfavner det”.

 

My Sweet Pepper Land (Premiere: 24. april)

Hiner Saleems film er en spændende blanding af mellemøstligt drama og spaghettiwesterns.

I hovedrollerne møder viKorkmaz Arslan, Goldshifteh Farahani og Suat Usta.

Baran, en kurdisk helt fra uafhængighedskrigen, er nu politibetjent i hovedstaden Erbil. Da han føler sig til overs i en ny fredsfyldt verden, stopper han inden for politiet og i stedet blive udstationeret i en lille dal lige ved grænsen til Iran, Tyrkiet og Irak. Det er et lovløst område, hvor menneskehandel, indsmugling af illegale stoffer, medicin og alkohol, er dagens orden. Da han ankommer til den lille landsby, nægter han at bøje sig for Aga Azzi, den korrupte leder og enehersker i området. Baran møder Govend, landsbylæreren, der også er blevet afvist af landsbyboere. Ligesom Baran, repræsenterer hun andre moralbegreber, end de gængse i den unge og autonome kurdisk stat. Govend er tilmed mere sårbar, idet hun ikke er en gift kvinde.

Jay Weissberg skrev i Variety: ”Fornøjelig historiefortælling og sympatiske præstationer gennem hele filmen.”

 

The Selfish Giant (Premiere: 24. april)

Tidligere omtalt i min blog om de film Oscar-akademiet skammeligt overså. Link til bloggen her.

Clio Barnards Oscar Wilde-inspirerede fortælling. En moderne fabel om to teenage-drenge, som bliver fanget i en verden af kobbertyveri.

 

Gensynet (Premiere: 1. maj)

Den kontroversielle svenske kunstner Anna Odell debuterer med en film om mobning.

I hovedrollerne møder vi Sandra Andreis, Kamila Benhamza og Anders Berg.

Filmen er baseret på virkelige begivenheder og handler om Anna Odell, som blev mobbet som barn. Og da hendes skoleklasse holdt 20-års jubilæum, blev hun ikke inviteret. 'The Reunion' er Annas forestilling om hvordan aftenen var gået, hvis hun selv havde været inviteret og kunne konfrontere sin barndoms tyranner. Det går ikke overraskende fuldstændig galt, og det er kun begyndelsen. Efter det fiktive 'gensyn' opsøger Odell nemlig sine virkelige, tidligere klassekammerater for at vise dem filmen og få deres reaktion.

Vandt priserne ’bedste film’ og ’bedste manuskript’ ved årets Guldbagge-uddeling og blev endda tildelt hele to priser ved årets filmfestival i Venedig.

Andeas Samuelson hyldede filmen i MovieZine: ”En af årets bedste og mest interessante svenske film. Sveriges i øjeblikket mest lovende debutant”.

 

1000 gange godnat (Premiere: 1. maj)

Erik Poppes meget ambitiøse norske drama med Juliette Binoche, Nikolaj Coster-Waldau og Maria Doyle Kennedy.

Filmen handler om den populære krigsfotograf Rebecca, der elsker sit arbejde. Men det gør hendes mand ikke. Han mener at det er alt for farligt for hende, og da han, også på vegne af deres døtre, nægter at finde sig i hendes farlige job, må hun tage en afgørende beslutning.

Filmen modtog to filmpriser ved Filmfestivalen i Montréal, blandet andet ”Special Grand Prize of the Jury” til Erik Poppe.

Ronnie Scheib i Variety var tilfreds: ”Erik Poppes gribende fortælling om en dedikeret fotojournalist i klemme mellem lidenskabeligt engagement for hendes arbejde og engagement for hendes bekymrede familie. Behændigt undgås både det melodramatiske og budskaber om familieværdier”.

 

Venus i pels (Premiere: 8. maj)

Tidligere omtalt i min blog om årets bedste franske film. Link til bloggen her.

Roman Polanskis filmatisering af Leopold von Sacher-Masochs roman. En skuespillerinde forsøger at overbevise en instruktør om hvor perfekt hun passer til en rolle i hans kommende produktion.

Emmanuelle Seigner og Mathieu Amalric spiller hovedrollerne.

 

Heli (Premiere: 8. maj)

Amat Escalantes grumme mexicanske drama med Armando Espitia, Andrea Vergara og Linda González.

Heli er en ung mand, som bor med sin far, sin lillesøster, Estela, og sin unge kone og deres spædbarn. Hverdagen går stille med skiftehold på den lokale fabrik. Estela er hemmelig kæreste med Beto, som med sine 17 år, er meget ældre end hende. Beto foreslår at de stikker af og gifter sig, og da han en dag under optræning i hærens anti-narkoenhed finder gemt kokain, snupper han det, for at sikre en fremtid for ham og Estela. Men det er svært at skelne narkofolk, politi og soldater fra hinanden og tyveriet får snart helt andre, fatale følger for alle omkring ham.

Amat Escalante vandt prisen ”bedste instruktør” ved sidste års Cannes Film Festival.

John Bleasdale i CineVue mente at ”Escalante undgår talrige godt slidte sociale klichéer og skaber (til tider) ægte skønhed, med et vågent øje for atmosfære”.

 

Selv i de bedste hjem (Premiere: 15. maj)

Fra altid interessant François Ozon kommer et nyt fransk drama.

Hovedrollerne er besat af Fabrice Luchini, Ernst Umhauer, Kristin Scott Thomas og Emmanuelle Seigner.

Omdrejningspunktet en midaldrende skolelærer, med en mislykket forfatterkarriere på cv’et, der får sine sanser vakt af en begavet elevs udpenslede stile om en klassekammerats familieforviklinger – med lærerens hustru stående måbende på sidelinjen.

Som en kuriositet kan det nævnes at begge Ozons forældre var lærere.

Trovor Johnston i Time Out, kunne berette følgende. “En vittig, fræk, indsigtsfuld provokation, der aldrig tager det alvorlige alt for alvorligt".

Tildelt ikke mindre end otte filmpriser på internationale filmfestivaler. 

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko