Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

16. feb. 2015 | 09:00

Oscar: Den endelige spådom

Foto | Bob D’Amico/ABC
Årets Oscar-vært Neil Patrick Harris.

Natten mellem 22. og 23. februar byder Neil Patrick Harris velkommen til årets største mediebegivenhed i filmbranchen: Oscar-uddelingen.

En lang række biografer over hele landet transmitterer showet live, som også kan ses på TV 2, hvor Stéphanie Surrugue er vært. Med sig har hun modeeksperterne Jesper Høvring og Uffe Buchard, filmanmelderne Adam Voigt og Ann Lind Andersen samt filminstruktøren Nikolaj Arcel.

Denne nat skal vi følge verdens største filmstjerner og filmskabere med julelys i øjnene, mens de traver op ad den flere hundrede meter lange røde løber, som fører dem til the Dolby Theatre i Hollywood.

Nogle vil være mere afslappede end andre.

Blandt andet vil skuespillerne Julianne Moore (Jeg er stadig Alice), J.K. Simmons (Whiplash) og Patricia Arquette (Boyhood) få store problemer med at virke oprigtigt overraskede, når de bekendtgøres som vindere i deres respektive kategorier.

Til gengæld vil andre med stor sandsynlighed svede tran.

Både i ”bedste film” og ”bedste instruktør”-kategorierne er der tæt opløb mellem Birdman og Boyhood. Boyhood lignede længe en sikker vinder i begge kategorier, men Birdman har på det afgørende tidspunkt fået momentum.

Opløbet mellem de to film er øjensynligt så tæt, at man lige så godt kan kaste en mønt i luften, når der skal spås om udfaldet i "bedste film"-kategorien. 

Jeg tror dog Birdman vil triumfere over Boyhood i de to vigtigste kategorier – af følgende årsager:

- Birdman står krystalklart i de stemmeberettigedes bevidsthed. Boyhood havde premiere helt tilbage i juli, mens Birdman først fik bred udsendelse i de amerikanske biografer i midten af november. Linklaters film vises i forholdsvis få amerikanske biografer, mens Iñárritus film vises i over tre gange så mange.

- Birdman er den af de to, som står til størst økonomisk gevinst af Oscar-statuetter.

- Birdman har et at de store amerikanske studiers marketingsmaskine bag sig (Fox), mens Boyhood kun har en mindre distributør (IFC) til klare ærterne.

- Boyhood har redet på en bølge, fremmanet af anmelderne, hvorimod Birdman har triumferet ved filmbranchens egne prisuddelinger, endda under selve stemmeafgivningen. Ikke mindst valgte Director’s Guild of America fornylig at hædre Alejandro González Iñárritu.

I kategorien ”bedste mandlige hovedrolle” er opløbet ligeledes tæt: Bliver det Michael Keaton (Birdman) eller Eddie Redmayne (Teorien om alting) som løber af med sejren? Bradley Cooper (American Sniper) lader til – efter en kort opblomstring – at være komplet chanceløs.

Ellers skal vi helt ned i ”de små” kategorier for at finde ægte spænding. I kategorierne ”Bedste make-up og hairstyling”, ”Bedste lydklip” og ”Bedste lydmix” er feltet rimelig åbent. I de øvrige kategorier synes udfaldet at være rimelig sikkert.

Meget er sket siden min første spådom for en måneds tid siden, faktisk har jeg skiftet mening i hele ti (!) kategorier.

Her er min endelige spådom om udfaldet ved den 87. Oscaruddeling:

 

Bedste film:

Birdman


Bedste instruktion:

Alejandro González Iñárritu for Birdman


Bedste mandlige hovedrolle:

Eddie Redmayne for Teorien om alting


Bedste kvindelige hovedrolle:

Julianne Moore for Jeg er stadig Alice


Bedste mandlige birolle:

J.K. Simmons for Whiplash


Bedste kvindelige birolle:

Patricia Arquette for Boyhood


Bedste fremmedsprogede film:

Ida (Polen)

 

Bedste manuskript baseret på andet forlæg:

Graham Moore for The Imitation Game


 Bedste originale manuskript:

Wes Anderson og Hugo Guinness for The Grand Budapest Hotel


Bedste animationsfilm:

Sådan træner du din drage 2


Bedste fotografering:

Emmanuel Lubezki for Birdman


Bedste kostumer:

Milena Canonero for The Grand Budapest Hotel


Bedste klip:

Sandra Adair for Boyhood


Bedste makeup og hairstyling:

Frances Hannon og Mark Coulier for The Grand Budapest Hotel


Bedste originale musik:

Jóhann Jóhannsson for Teorien om alting


Bedste originale sang:

“Glory” fra Selma, Musik og tekst af John Stephens and Lonnie Lynn (a.k.a. John Legend & Common)

 

Bedste dekorationer:

Anna Pinnock og Adam Stockhausen for The Grand Budapest Hotel


Bedste lydklip:

Bub Asman og Alan Robert Murray for American Sniper


Bedste lydmix:

Gregg Rudloff, John Reitz og Walt Martin* for American Sniper (*Walt Martin døde 24. juli 2014)


Bedste visuelle effekter:

Ian Hunter, Scott Fisher, Andrew Lockley, Paul Franklin for Interstellar


Bedste dokumentar:

CitizenFour


Bedste dokumentar kortfilm:

Crisis Hotline: Veterans Press 1


Bedste kortfilm (animation):

Feast


Bedste kortfilm (live action):

The Phone Call  

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko