Med udkig over filmbranchen

08. juni 2014 | 09:00

Styrk dansk animation!

Foto | A Film
Hjælp! Jeg er en fisk var populær. Over 2,6 millioner biografbilletter blev det til globalt.

Er der én ting, som er en god eksportvare for dansk film, så er det animation.

Det blev for kort tid siden offentliggjort, at den stadig biografaktuelle Rejsen til fjerkongens rige allerede er solgt til USA og over tyve andre lande.

En af de bedst sælgende danske film i udlandet i dette årtusinde er en animationsfilm. Hjælp! jeg er en fisk (2000) solgte over 2,2 mio. billetter uden for rigets grænser.

Dansk animation bør styrkes. Vi har talentet og vi har historierne. Der mangler blot de økonomiske forudsætninger til at satse stort nok.

Filmmagasinet Ekko har netop anmeldt afgangsfilmene på animationslinjen fra Den Danske Filmskole. Alle filmene bestod med bravour, og de kan alle konkurrere med de store amerikanske studie-produktioner. Og lige nu ligger animationen Et børnehjem på tredje uge i spidsen af Ekko Shortlist.

Danske animationsfilm har enormt potentiale, som endnu ikke er blevet udnyttet til fulde. For det kræver nemlig penge, rigtig mange penge, at komme op i de højere luftlag. Til gengæld er chancerne for gevinst i det miljø, større end noget andet koncept.

Hvert enkelt land kan jo sætte sit præg på animationsfilmene, ved at lade lokale superstjerner indtale filmens lydside.

Desuden genererer animationsfilm også indtægter fra merchandise og bi-produkter i form af dukker, bamser, bøger, klistermærker og computerspil i halen på biograffilmene.

De største af de danske animationsfilm henter op mod 90 % af deres tilskuerantal i udlandet.

Disneys Frost har solgt over 140 millioner biografbilletter på verdensplan og er blevet den femte mest indbringende film i histrorien, med en omsætning på over 1,2 milliarder dollars. Filmen er baseret på en dansk historie: H.C. Andersens Isdronningen.

Men hvorfor skal vi lade amerikanerne løbe med de gode danske historier – og alle pengene?

I næste filmforlig bør animation være et særligt indsatsområde.

Nedenstående en hyldest til de ti mest sete danske animationsfilm i dette årtusinde.

I parentes efter titlen det globale tilskuerantal.

 

1. Hjælp! Jeg er en fisk (2.626.146 billetter)

 

De danske animationsmestre Stefan Fjeldmark og Michael Hegners tegnefilm er blandt de danske film, som har tiltrukket fleste biografgængere i udlandet i dette årtusinde.

87 % af de solgte biografbilletter står udlandet for.

Handlingen fokuserer på de tre børn Svip, Stella og Plum, som havner i den mystiske Professor Mac Krells laboratorium. Han arbejder på en mystisk eliksir, som skulle kunne forvandle mennesker til fisk. Stella er meget tørstig, så da hun ser en flaske med noget væske, tager hun en slurk ... og pludselig ligger hun helt alene på havets bund. Men heldigvis har Svip og Plum ikke tænkt sig at lade hende blive der, så snart er alle fiskeungerne sammen i en undervandsverden, der er noget helt særligt.

Anders Rou Jensen tildelte filmen fire hjerter og fastslog at ”ny dansk tegnefilm forbinder det opfindsomme og det tankevækkende”.

Filmen modtog en pris ved Chicago International Children’s Film Festival i 2000.

 

2. Den grimme ælling og mig (1.222.413)

 

Atter slår Michael Hegner til, denne gang sammen med Karsten Kiilerich i instruktørstolene med en dansk computeranimationsfilm, som hentede 94 % af sine tilskuere i udlandet.

Impresario-rotten Rotto overværer ved et uheld udklækningen af et æg, der indeholder verdens styggeste ælling – og skæbnen vil, at den grimme lille ælling straks kaster al sin kærlighed på den griske rotte, der ser sit snit til at tjene penge på ællingens uheldige udseende. Det umage par forlader andegården for at jagte det store gennembrud.

Sophie Engberg Sonne gav filmen fem stjerner i Jyllands-Posten, med følgende salut: ”En stor fornøjelse for både syn og lattermuskler.”

Filmen hjemtog en Special Jury Award fra China International Cartoon and Digital Art Festival i 2007.

 

3. Disco ormene (973.153)

 

Thomas Borch Nielsens computeranimerede film solgte 84 % af biografbilletterne i udlandet under titlen Barry Sunshine and the Disco Worms.

Bjarne er en ung regnorm, der gerne så, at livet bød på andet og mere end håbet om et job i kompostbunken. En dag hører han en discoplade og det er en åbenbaring for den lille orm. Sammen med sine ormevenner beslutter Bjarne at danne et discoband og stille op i det store Melodi Grand Prix, der bliver udsendt i hele haven. Men ikke alle havens insekter synes, disco er noget for regnorme.

Ekstra Bladets Nanna Frank Rasmussen tilkendte filmen fem stjerner og gav den følgende ord med på vejen: ”... er bare skøn, gakket og frydefuld underholdning for børn og voksne."

 

4. Terkel i knibe (454.474)

 

Stefan Fjeldmark, Kresten Vestbjerg Andersen og Thorbjørn Chistoffersens computeranimerede film efter et forlæg af Anders Matthesen.

Filmen var trods alt en smule for speciel til at fange et udenlandsk biografpublikum og måtte nøjes med, at kun 17 % af billetterne blev solgt uden for rigets grænser.

Terkel går i 6. klasse, har krøller, bøjle på tænderne, en irriterende lillesøster og er lidt af en bangebuks. Hans liv bliver for alvor besværligt, da Fede Dorit spinger fra et vindue, efter at Terkel har mobbet hende.

Den daværende anmelder i Jyllands-Posten, nuværende direktør i Grand Teatret, Kim Foss, mente ”trods prædikatet familiefilm henvender ’Terkel’ sig ikke til sarte sjæle, men kan man tåle mosten, er der dømt maksimalt mega-grineren.” og kvitterede med fem stjerner.

Filmen blev tildelt Grand Prix ved China International Cartoon and Digital Art Festival i 2005.

 

5. Rejsen til Saturn (393.259)

 

Thorbjørn Christoffersen og Craig Franks computeranimerede tegnefilm var med al for meget lokal satire til at kunne tiltrække noget som helst udenlandsk publikum.

Derfor beror ovenstående flotte tilskuerantal alene på et dansk biografpublikum.

Per indkaldes i sidste øjeblik som navigatør til Danmarks første rumekspedition, der er financieret af multimillionæren Kurt Maj. Rejsen går til Saturn, der skal koloniseres. Men planeten er desværre allerede koloniseret, og det viser sig, at Kurt Maj har skumle og hemmelige planer, der nu truer hele jordens overlevelse.

BT’s Jacob Wendt Jensen gav fire stjerner og følgende ord: ”Der er god flugt og fart over begivenhederne og man griner ofte ad modsætningerne mellem de klodsede danskere med en rumrakat, der ligner en gammeldags ubåd og de topmoderne Saturn-boere.”

 

6. Olsen Banden på de bonede gulve (349.767)

 

Jørgen Lerdams genoplivning af Danmarkshistoriens mest succesfulde franchise blev en stor succes i Dannevang, men uden for landets grænser hentede filmen ikke ret mange biografpublikummer.

Kun 6 % af filmens globale tilskuerantal er hentet uden for landets grænser.

Egon har en plan! Han skal bruge en boremaskine, en karton honning- og sveskejuice samt en bunke døde rotter. Målet er H. C. Andersens originale fjerpen, som selveste Statsministeriet har rekrutteret Olsen-Banden til at rapse fra Det Danske Eksport Museum.

Søren Vinterberg i Politiken gav filmen fire hjerter, argumenterede i følgende ord: "Sproget yngler, og satiriske ideer står i kø, så man næsten affinder sig med en vis fersk plastikglathed i farver og baggrunde og et par forudsigelige gags undervejs."

 

7. Orla Frøsnapper (295.696)

 

Gert Fredholm og Peter Dodds computeranimations-genindspilning af Ole Lund Kirkegaards populære bog.

42 % af filmens biografpublikum blev fundet i udlandet.

I en lille landsby får ti-årige Victor sommeren til at gå med at drille de voksne og lege med vennen Oscar og hunden Pølse. Men paradiset har en slange i form af lømlen Orla Frøsnapper, der elsker at plage de mindre børn.

Iben Albinus Sabroe kaldte i Berlingske Tidende filmen ”en skæg og hyggelig hyldest til en stor forfatter” og gav fire stjerner.

 

8. Olsen Banden på dybt vand (202.741)

 

Jørgen Lerdams anden computeranimationsfilm om den kære bande, blev langtfra så succesfuld som den første.

Idet filmen fik premiere sidste år, er det endnu for tidligt at vurdere tilskuerantallet i udlandet.

Industrifyrsterne Bang Johansen og Bang Bang Johnson har udviklet et aggregat, der kan sikre Danmarks oliereserver fremover og redde landet fra fallit. Men de herrer er grådige og foretrækker at sælge dimsen for højeste bud på verdensmarkedet. Det vil Egon Olsen ikke finde sig i. Han sætter sig for at stjæle olie-acceleratoren ud af gangsternes klør med hjælp fra Benny, Kjeld og Dynamit-Harry.

Niels Lind Larsen gav i B.T. tre stjerner, men mente filmen alligevel nok ”skulle trække folk af huse”.

 

9. Otto er et næsehorn (190.741)

 

Kenneth Kainz og Erik C. Schmidts film baseret på en historie af Ole Lund Kirkegaard kan – ligesom Olsen-Banden på dybt vand – endnu ikke vurderes for sit udlandssalg, idet filmen fik premiere sidste år.

Drengen Topper har en livlig fantasi og finder på mange vanvittige historier. Men selv han bliver overrasket, da han finder en magisk blyant. Den vækker de ting til live, som Topper tegner med den – også det gule næsehorn, som han maler på tapetet hjemme i stuen.

Informations Katrine Hornstrup Yde berettede følgende: ”Instruktørerne Kenneth Kainz og Erik C. Schmidt har givet det tegnede univers en fin og autentisk visuel charme og bragt en perfekt portion sød komik ind i replikkerne.”

Filmen modtog en pris ved Chicago International Children’s Film Festival i 2013.

 

10. Gummi T (187.499)

 

Michael Hegner både begynder denne liste – og afslutter den. Denne gang med endnu en Kirkegaard-filmatisering, som desværre hidtil kun har hentet 4 % af sit tilskuerantal i udlandet.

Idet filmen havde premiere i 2012, vil flere tilskuere fra udlandet dog utvivlsomt dukke op.

Stakkels Ivan Olsen. Hver dag får han buksevand af bøllerne i skolegården. Ivans far lægger heller ikke skjul på, at han ville foretrække en søn, der var stærk og mandig som Tarzan. Men hvad er der egentlig i vejen med bare at være en Gummi-Tarzan?

Politikens Søren Vinterberg, som øjensynligt er mere end almindeligt begejstret for computeranimation, gav filmen fem hjertet og følgende ord med på vejen: ”hele Lund Kirkegaards visuelle såvel som mentale univers er ramt på en prik, og med veloplagt fortællerytme og vittig dialog opfylder Gummi T alle mirakelønsker og krav til en toer i denne ny trilogi.”

 

 

 

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

Bloggen er personlig og uafhængig. De meninger og opfattelser, der kommer til udtryk i bloggen, er bloggeren eneansvarlig for.

© Filmmagasinet Ekko