Ekko #61

Intro

Leder
Danske spillefilm – fra Bænken til Nordvest – oser af humanistisk velvilje og social omsorg over for samfundets marginaliserede, men hvor er modet til at omfavne de grimme anskuelser, som er stigende i befolkningen?

Top 10
Politikere, journalister og cykelryttere mestrer løgnens kunst. Men filmens verden kan også være med. Vi kårer filmhistoriens bedste løgnere.
Af Henrik Østergaard

Filmplakaten
Den franske plakat til Paul Thomas Andersons The Master kombinerer psykoanalysens blækklat-test med skuespillernes øjne.
Af Jesper Bo Petersen

Nyt talent
Joseph Gordon-Levitt er ikke bare brandvarm skuespiller. Han står også over for sit gennembrud som instruktør – og har med hitRECord.org samtidig skabt et originalt online-fælleskab.
Af Niels Petersen

Kuriosa
Den fiktive Baltimore-politimand John Munch går igen på amerikansk tv og er dukket op i vidt forskellige tv-serier gennem små tyve år.
Af Louise Møhl

Q&A
Rasmus Bjerg hader alt med Tom Cruise, græder til Les Misérables og drømmer om at spille ”mean motherfucker” i en James Bond-film.
Af Samina Yasmin Jakobsen

Shortlist
Blodige genrefilm kæmper side om side med samfundssatire og intime dokumentarer på Ekko Shortlist, som er en hitliste over landets bedste kortfilm.
Af Claus Christensen

Box office
Er der forskel på de film, publikum vælger at se i henholdsvis Jylland og København? Og hvad ligger der i så fald bag?
Af Loke Havn

Filmminder
Skuespilleren Thomas Bo Larsen ser tilbage på sin rolle som kannibalistisk massemorder i den første danske splatterfilm, Flænset.
Af Eva Aagaard

Spil med Stegelmann
Nekrolog over George Lucas’ legendariske spilfirma, LucasArts, der var en pioner inden for den interaktive fortælling.
Af Jakob Stegelmann


Feature


Du kommer aldrig til at spise frokost i denne by igen

Frokostmøde med Nicolas Winding Refn på dagen, hvor Only God Forgives udtages til Cannes. På menuen står emner som rosiner, en tåget stjerneskuespiller, inspirationen fra Anders Fogh Rasmussen og Lars von Triers pension.
Af Mads Brügger og Mikael Bertelsen

De hurtige og de vilde
The Fast & the Furious er action-film for bilnørder. Den undervurderede serie dyrker bilen med en fetichisme grænsende til det pornografiske.
Af Flemming Kaspersen

Kvoter for kvinder
Måske er kvoter vejen frem for den mandsdominerede danske filmbranche? To feminister og filmkvinder, Kathrine Windfeld og Eini Carina Grønvold, debatterer.
Af Freya Bjørnlund

Den lange, snoede vej gennem livet
Eksklusivt interview i New York med instruktøren Richard Linklater og skuespillerne Ethan Hawke og Julie Delpy, som over atten år har skabt en enestående kærlighedstrilogi: Before Sunrise, Before Sunset og nu Before Midnight.
Af Kristian Ditlev Jensen

Kineserne kommer
Hollywood går til yderligheder for at slippe gennem censuren og få andel i det lukrative kinesiske filmmarked. Nu vil Kina bygge sit eget Hollywood.
Af Liz Shackleton

Film skal ophøje virkeligheden
”Personerne behøver ikke at fremstå som sympatiske, så længe filmen er det,” siger dansk dokumentarfilms nye store talent, Christian Sønderby Jepsen, der er aktuel med Blodets bånd.
Af Lars Movin

Den mexicanske mystiker
Mexicanske Carlos Reygadas skriver film i trance og er både elsket og hadet for sine mystiske skildringer af sex, død og tro. Med Lys efter mørke går han linen ud.
Af Rasmus Brendstrup

Dahls tv-maraton
DR og TV 2 bliver presset fra alle sider, men hvad har de egentlig selv at byde på? Ekkos sociolog fik en bunden opgave: Se tv fra morgen til aften!
Af Henrik Dahl

Han skyder først – spørger bagefter
Ronnie Fridthjof er jysk krejler, bidsk bulldog, big spender og brændende ildsjæl. Portræt af producenten, der vil lave det nye Nordisk Film – om han så skal tage livet af en anmelder på vejen.
Af Jacob Ludvigsen


Tema: Cannes


Auteurs til overflod

Fokus på fire af de mest spændende navne i årets line-up: italienske Paolo Sorrentino, amerikanske Alexander Payne, franske Arnaud Desplechin og japanske Hirokazu Kore-eda.
Af Michael Bo

Slaraffenland for cineaster
Historien om verdens vigtigste festival er historien om auteurs, juryglamour og kunstnerisk frihed – og enkelte anfald af skinger magtfuldkommenhed.
Af Lee Marshall

Kedsomheden på retur
Det er ikke længere en kvalitet at kede sig, og tiden er optaget af seksualitet og nøgenhed, siger Cannes-festivalens kunstneriske leder, Thierry Frémaux.
Af Claus Christensen

Filmkunstens lobbyister
Vejen til Cannes-festivalen går gennem intenst lobbyarbejde.
Af Eva Aagaard

Debutanten
Instruktør Christoffer Boe om en uspoleret filmskolenørds erobring af verdens største filmfestival. Eller var det omvendt?
Fortalt til Peter Rewers

Hundekunster på Croisetten
Menneskets bedste ven hyldes hvert år i Cannes, hvor prisen Palm Dog uddeles til de skarpeste snuder i showbiz.
Af Lise Ulrich

I markedets vold
For syv år siden forlod Kim Foss pressekorpset og trådte som direktør for Grand Teatret ind i filmkøbernes broderskab, hvor man ikke viser andægtighed over for værket, men besigtiger varen.
Af Kim Foss


Biografanmeldelser


Paradis-trilogien
Before Midnight
Blodets bånd
De elskende passagerer
Dead Man Down
Hyde Park on Hudson
I lossens time
Mama
No
Painless
Safe Haven
Stumper og stykker
The Angels’ Share
The Weight of Elephants
To the Wonder
Trance
Zaytoun

 

Tv-anmeldelse


Game of Thrones

 

Boganmeldelse


Zentropia

 

Dvd-anmeldelser


Girls
Chicken with Plums
Dracula
Fear and Desire
Gayby
Lawrence Anyways
Monsieur Verdoux
Rosemary’s Baby
Sightseers
Tabu
The Paperboy
This Is Not a Film
Wake Up and Die

DVD #25

Hushpuppy – Beasts of the Southern Wild

Instr. Benh Zeitlin
USA 2012, 90 min.

Hushpuppy (originaltitel: Beasts of the Southern Wild) er den blot 30-årige Benh Zeitlins første film, og den er lavet for et minimalt budget. Alligevel vandt den sidste år hovedprisen i Sundance og debutantprisen i Cannes, og den niårige hovedrolleskuespiller Quvenzhané Wallis blev den yngste Oscar-nominerede i kategorien ”bedste kvindelige hovedrolle”.

Wallis spiller den lille pige Hushpuppy, der lever alene med sin hårdhændede far i Badekarret, et isoleret sumpområde. Hendes mor er ude af syne, og efter flere Katrina-agtige orkaner er området i permanent alarmberedskab. Hushpuppy må på den barske måde lære at stå imod verdens modgang.

Filmen er optaget i Lousianas yderkant med de fattige, urokkeligt stolte Cajun-folk i en lang række af rollerne. Det er en virtuos og håbefuld fabel, en magisk-realistisk fortælling fortalt gennem barnets øjne – en film om at være en lille ting i et stort univers.

© Filmmagasinet Ekko