venedig 2025
22. juli 2025 | 14:07 - Opdateret 22. juli 2025 | 14:56

Dansk islæt i Venedigs hovedkonkurrence

Foto | Kerry Hayes

En af Venedig-festivalens meste imødesete film er nyfilmatisering af Frankenstein, hvor Jacob Elordi spiller monsteret og Oscar Isaac monstermageren, mens danske Dan Laustsen står bag kameraet.

Dan Laustsen står bag kameraet i Guillermo del Toros Frankenstein, mens Lars Knudsen har produceret Yorgos Lanthimos’ Bugonia. Begge film er udtaget til hovedkonkurrencen i Venedig.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Selv om Cannes stadig regnes for filmkunstens fineste skueplads, har Venedig-festivalen støt arbejdet sig op til at være årets vigtigste affyringsrampe for Oscar-sæsonen. 

Hovedkonkurrencen byder således på imødesete nye film af sværvægtere som Guillermo del Toro, Yorgos Lanthimos, Kathryn Bigelow, Park Chan-wook, Jim Jarmusch og Noah Baumbach. 

Guillermo del Toro holder verdenspremiere på Frankenstein, en nyfilmatisering af Mary Shellys roman med Jacob Elordi som monster og Oscar Isaac som monstermager. 

Projektet er helt i tråd med Guillermo del Toros karrierelange fascination for uhyrer og vanskabninger, der har kastet film som The Devil’s Backbone, Pans labyrint og Oscar-vinderen The Shape of Water af sig. 

Frankenstein har også et dansk islæt i form af instruktørens mangeårige hoffotograf, Dan Laustsen, der står bag kameraet på en film, der tegner til at blive overdådigt smuk. 

Og så er Yorgos Lanthimos’ Bugonia produceret af det amerikanske produktionsselskab Square Peg, der drives af danske Lars Knudsen sammen med instruktøren Ari Aster. Filmen er en genindspilning af en sydkoreansk kultkomedie og genforener den misantropiske græker med Emma Stone, der har spillet hovedroller i hans seneste tre film: The Favourite, Guldløvevinderen Poor Things og sidste års Kinds of Kindness

Bugonia handler om to konspirationsteoretikere. De kidnapper direktøren for en medicinalvirksomhed, fordi de er overbevist om, at hun er et rumvæsen med planer om at tilintetgøre Jorden.

Dramedy med stjernestøv
Den sydkoreanske instruktør Park Chan-wook (Oldboy, The Handmaiden, Decision to Leave) dyster med den sorthumoristiske No Other Choice, hvor en arbejdsløs mand tvinges ud i en stadig mere desperat jobjagt efter at være blevet fyret.

Filmen er baseret på en thrillerroman af amerikanske Donald E. Westlake, der for tyve år siden blev filmatiseret af Costa Gavras under titlen Papirmanden.

Actionvante Kathryn Bigelow (The Hurt Locker, Zero Dark Thirty) vender tilbage til storpolitik med A House of Dynamite. Filmen, hendes første siden Detroit i 2017, har blandt andre Idris Elba og Rebecca Ferguson i hovedroller og handler om en krise i Det Hvide Hus.

Den legendariske independent-instruktør Jim Jarmusch (Stranger Than Paradise, Paterson) dyster også om Guldløven med den tredelte antologifilm Father Mother Sister Brother. Det er hans første siden zombiekomedien The Dead Don’t Die fra 2019. 

Foreløbig er der forsvindende få detaljer at finde om filmen. Ud over at den har Cate Blanchett, Vicky Krieps og Jarmusch-gengangerne Adam Driver og Tom Waits på rollelisten. 

En anden amerikansk independent-instruktør, Noah Baumbach, vender også tilbage til Lidoen med det lovende komediedrama Jay Kelly. Her udgør George Clooney og Adam Sandler et umage makkerpar som henholdsvis en verdenskendt skuespiller og hans mangeårige agent. 

Den amerikanske instruktør bag The Squid and the Whale og Frances Ha var senest i Venedig med den sorthumoristiske katastrofefilm White Noise i 2022.

Kampsport med The Rock
Hovedkonkurrencen byder desuden på Benny Safdies biopic The Smashing Machine, hvor Dwayne ”The Rock” Johnson sætter sit skuespiltalent på prøve som kampsportsudøveren Mark Kerr. 

Den imødesete biopic, der også har Emily Blunt på rollelisten, er instruktørens første solo-spillefilm efter at have instrueret perler som Good Time og Uncut Gems med storebroren Josh. 

Festivalen skydes i gang af den italienske maksimalist Paolo Sorrentino, der sammen med hofskuespilleren Toni Servillo vender tilbage til magtens korridorer med La Grazia

De to har tidligere skildret italienske præsidenter i mesterværket Il divo og den bragende Berlusconi-biopic Silvio og de andre. Hvor de tidligere har taget livtag med virkeligheden, er deres seneste samarbejde en skildring af de sidste dage af en fiktiv italiensk præsidents embede. 

Også Sorrentions hyperaktive landsmand Luca Guadagnino vender tilbage til Lidoen med thrilleren After the Hunt. Julia Roberts spiller en professor på et eliteuniversitet, der tvinges til at genoverveje sin fortid, efter at en kollega rammes af en alvorlig anklage. 

Guadagnino har ofte lagt vejen forbi den norditalienske verdensfestival siden sin debutfilm The Protagonists fra 1999. I 2023 skulle han ligefrem have åbnet festivalen med det sexede tennis-trekantsdrama Challengers, men blev trukket fra festivalen. Året efter tog han revanche med Daniel Craig-dramaet Queer

Begge italienere har tidligere høstet Sølvløver i hovedkonkurrencen, uden dog at vinde hovedprisen.

Ærgerrig ung Putin
Også to af nabolandet Frankrigs største instruktører, François Ozon og Olivier Assayas, dyster i år om Guldløven.

Ozon med en filmatisering af Albert Camus’ eksistentialistiske romanklassiker Den fremmede. Assayas har instrueret et periodedrama om Sovjetunionens sidste dage med titlen The Wizard of the Kremlin. Filmen følger en fiktiv russisk kunstner (Paul Dano), der bliver en indflydelsesrig spindoktor under det nye russiske regime styret af en ærgerrig Vladimir Putin (Jude Law).

Mona Fastvold vender også tilbage til hovedkonkurrencen fem år efter, at hun dystede med den oversete, historiske kærlighedshistorie The World to Come.

Den norske instruktør har hele karrieren dannet parløb med sin mand Brady Corbet, der sidste år vandt Sølvløven for The Brutalist. De har sammen skrevet manuskriptet til The Testament of Ann Lee, hvor Amanda Seyfried spiller grundlæggeren af Shakers-sekten.

Comeback til Sauls søn-instruktør
Hovedprogrammet kan også byde på et comeback af de helt store i form af ungarske László Names’ Orphan. Det er en periodefilm om en jødisk dreng, hvis mor opflasker ham med rosenrøde fortællinger om hans afdøde far. 

László Names strøg til tops som en af filmkunstens ubetingede darlings med sin debutfilm, det uafrystelige Holocaust-portræt Sauls søn, men tabte megen velvilje på gulvet med den uigennemtrængelige opfølger Sunset

Tiden vil vise, om tredje gang er lykkens gang, eller om debutfilmen var et lykketræf, der ikke kan gentages. 

En anden instruktør, der forholder sig til en verden af lave, er tunesiske Kaouther Ben Hania, som senest turnerede danske biografer med det eksperimenterende ISIS-drama Four Daughters

Hans nye film stiller skarpt på endnu et blødende sår i den arabiske verden og tegner allerede til at blive den mest omdiskuterede film i hovedkonkurrencen. 

The Voice of Hind Rajab skildrer en autentisk tragedie med et hjerteskærende alarmopkald fra en femårig palæstinensisk pige, der i timevis sad omringet af sine døde slægtninge, efter at deres bil blev beskudt af israelske tropper. 

Hun blev senere fundet død. 

”Så snart jeg hørte lydoptagelsen, vidste jeg uden skyggen af tvivl, at jeg var nødt til at droppe alt andet og lave denne film,” skriver Kaouther Ben Hania i en pressemeddelelse udsendt kort efter offentliggørelsen af årets program.

Forsmag på biografåret
Uden for hovedkonkurrencen viser Venedig-festivalen et væld af markante titler. 

Julian Schnabel (Dykkerklokken og sommerfuglen) ankommer uden for konkurrence med thrilleren In the Hand of Dante, der blandt mange flere har Oscar Isaac og Martin Scorsese på rollelisten. Gus Van Sant holder verdenspremiere på gidseldramaet Dead Man’s Wire, mens den metakringlede kultinstruktør Charlie Kaufman ankommer med en ny kortfilm.

Programmet byder også på nye dokumentarer af Sofia Coppola og Werner Herzog, der sammen med den amerikanske skuespiller Kim Novak i år hædres med en æres-Guldløve. 

Hvor mange filmfestivaler har et væld af titler, der aldrig kommer i nærheden af danske biografer, plejer en stor andel af Venedig-programmet få dansk premiere. En håndfuld titler har allerede danske premieredatoer. 

After the Hunt har danske premiere 17. oktober, The Smashing Machine ugen efter det, 23. oktober, mens Bugonia rammer danske biografer 6. november. 

For andre af programmets titler må man væbne sig med tålmodighed. En af sidste års hovedfilm, Walter Salles’ Oscar-vindende comeback I’m Stil Here, får for eksempel først dansk biografpremiere til jul i år!

Venedig-program 2025

 

 

Hovedkonkurrence

La Grazia, instr. Paolo Sorrentino

The Wizard of the Kremlin, instr. Olivier Assayas

Jay Kelly, instr. Noah Baumbach

The Voice of Hind Rajab, instr. Kaouther Ben Hania

A House of Dynamite, instr. Kathryn Bigelow

Ri Gua Zhong Tian, instr. Cai Shangjun

Frankenstein, instr. Guillermo del Toro

Elisa, instr. Leonardo di Costanzo

À Pied d’Oeuvre, instr. Valérie Donzelli

Silent Friend, instr. Ildikó Enyedi

The Testament of Ann Lee, Mona Fastvold

Father Mother Sister Brother, instr. instr.

Bugonia, instr. Yorgos Lanthimos

Duse, instr. Pietro Marcello

Un Film Fatto Per Bene, instr. Franco Maresco

Orphan, instr. László Nemes

L’Étranger, instr. François Ozon

Eojjeol Suga Eopda, instr. Park Chan-wook

Sotto Le Nuvole, instr. Gianfranco Rosi

The Smashing Machine, instr. Benny Safdie

Nühai, instr. Shu Qi

 

Uden for konkurrence – fiktion

Chien 51, instr. Cédric Jimenez

Boşluğa Xütbə, instr. Hilal Baydarov

L’Isola di Andrea, instr. Antonio Capuano

Il Maestro, instr. Andrea di Stefano

After the Hunt, instr. Luca Guadagnino

Hateshinaki Scarlet, instr. Mamoru Hosoda

Den sidste viking, instr. Anders Thomas Jensen

In the Hand of Dante, instr. Julian Schnabel

La Valle Dei Sorrisi, instr. Paolo Strippoli

Dead Man’s Wire, instr. Gus Van Sant

Orfeo, instr. Virgilio Villoresi

 

Uden for konkurrence – dokumentar

Kabul, Between Prayers, instr. Aboozar Amini

Ferdinando Scianna – Il Fotografo Dell’Ombra, instr. Roberto Andò

Marc by Sofia, instr. Sofia Coppola

I Diari di Angela – Noi Due Cineasti, instr. Capitolo Terzo, Yervant Gianikian & Angela Ricci Lucchi

Ghost Elephants, instr. Werner Herzog

Baba Wa Al-Qadhafi, instr. Jihan K

The Tale of Sylian, instr. Tamara Kotevska

Nuestra Tierra, instr. Lucrecia Martel

Remake, instr. Ross McElwee

Kim Novak’s Vertigo, instr. Alexandre Philippe

Cover-Up, instr. Laura Poitras & Mark Obenhaus

Broken English, instr. Jane Pollard & Iain Forsyth

Zapiski Nastoyashego Prestupnika, instr. Alexander Rodnyansky & Andriy Alferov

Director’s Diary, instr. Aleksander Sokurov

Hui Jia, instr. Tsai Ming-liang

 

Uden for konkurrence – serier

Portobello (afsnit 1-2), instr. Marco Bellocchio

Un Prophète (afsnit 1-8), instr. Enrico Maria Artale

Etty (afsnit 1-6), instr. Hagai Levi

Il Mostro (afsnit 1-4), instr. Stefano Sollima

 

Uden for konkurrence – film og musik

Nino. 18 Giorni, instr. Toni D’Angelo

Piero Pelù. Rumore Dentro, instr. Francesco Fei

Newport and the Great Folk Dream, instr. Robert Gordon & Joe Lauro

Francesco de Gregori Nevergreen, instr. Stefano Pistolini

 

Uden for konkurrence – kortfilm

Origin, instr. Yann Arthus-Bertrand

Boomerang Atomic, instr. Rachid Bouchareb

How to Shoot a Ghost, instr. Charlie Kaufman

 

Horizons – sideprogram

Mother, instr. Teona Strugar Mitevska

Komedie Elahi, instr. Ali Asgari

Hiedra, instr. Ana Cristina Barragan

Il Rapimento di Arabella, instr. Carolina Cavalli

Estrany Riu, instr. Jaume Claret Muxart

Hara Watan, instr. Akio Fujimoto

Grand Ciel, instr. Akihiro Hata

Rose of Nevada, instr. instr. Mark Jenkin

Late Fame, instr. Kent Jones

Milk Teeth, instr. Mihai Mincan

Pin de Fartie, instr. Alejo Moguillansky

Otec, instr. Tereza Nvotova instr. En El Camino, instr.David Pablos

Songs of Forgotten Trees, Anuparna Roy

Un Anno di Scuola, Laura Samani

The Souffleur, Gastón Solnicki

Barrio Triste, Stillz

Human Resource, Nawapol Thamrongrattanarit

Funeral Casino Blues, Roderick Warich

 

Venice Spotlight

Hijra, instr. Shahad Ameen

Un Cabo Suelto, instr. Daniel Hendler

Made in EU, instr. Stephan Komandarev

Motor City, instr. Potsy Ponciroli

La Hija de la Española, instr. Mariana Rondón & Marité Ugás

À Bras-Le-Corps, instr. Marie-Elsa Sgualdo

Calle Malaga, instr. Maryam Touzani

Ammazzare Stanca, instr. Daniele Vicari

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko