CPH:DOX
15. nov. 2013 | 22:00

Algerisk film vinder på Cph:Dox

Foto | Narimane Mari
I vinderfilmen Bloody Beans iscenesætter en flok børn Algeriets kamp for uafhængig. ”For den opfindsomme, historiske proces,” lyder juryens ordknappe begrundelse.

Narimane Maris Bloody Beans vinder hovedprisen Dox:Award. Ekkos stjernebarometers forhåndsfavorit, The Reunion, måtte gå tomhændet hjem.

Af Jeppe Mørch

Her til aften blev spændingen udløst ved dette års Cph:Dox. I Stærekassen ved Det Kongelige Teater i København blev seks priser uddelt i hver sin kategori.

I hovedkonkurrencen løb den algeriske dokumentar Bloody Beans med årets Dox:Award, mens den nyindstiftede F:act Award gik til Richard Rowleys krigskritiske Dirty Wars.

Alle priser – på nær Politikens Publikumspris – uddeles af en jury, og med prisen følger en check på 5000 euro.

Overraskende vinder
Bloody Beans er lavet af instruktøren Narimane Mari, der er født i Algeriet. Filmen følger en gruppe børn i en særlig form for rollespil, hvor landets mangeårige kamp for uafhængighed undersøges.

Ligesom sidste års vinder, The Act of Killing, beskriver Maris dokumentar en større politisk konflikt via iscenesættelse.

Valget af Bloody Beans er højst overraskende, hvis man skeler til Ekkos stjernebarometer. Her modtog filmen et beskedent gennemsnit på 2,2 stjerner ud af 4, hvilket placerede den langt under vore kritikeres favorit, den svenske The Reunion.

Anna Odells mobbedokumentar opnåede 3,5 i gennemsnit på barometeret, men måtte altså tage tomhændet hjem fra Cph:Dox.

Juryen – som blandt andet bestod af danske Janus Metz – uddelte desuden en ”Speciel mention” til Roberto Minervis Stop the Pounding Heart, der er et storslået billedværk om en bibeltro, texansk familie med tolv børn.

Ny pris til krigsdokumentar
Til årets festival har Cph:Dox indstiftet en ny pris i samarbejde med Dansk Journalistforbund. F:act Award skal hylde de film, der bevæger sig i grænselandet dokumentarisme og dybdegående journalistik.

Første vinder nogensinde i denne kategori blev dokumentar-thrilleren Dirty Wars, som følger journalisten Jeremy Schahills kamp for at komme tæt på en hemmelig, amerikansk elitestyrke.

”Jeremy Scahill tager os med på en rejse ind i de mørke og hemmelige krige, USA fører, hvor de ikke engang skåner egne indbyggere,” udtaler juryen og fortsætter:

”Lag for lag afslører Scahill, hvordan supermagten groft krænker nationale og internationale love. Han viser, at den amerikanske krig mod terror faktisk er en krig for terror.”

Juryen gav en ”speciel mention” til Callum Macraes No Fire Zone: The Killing Fields of Sri Lanka, som Ekkos anmelder havde udråbt til sin favorit i konkurrencen.

Talentpris til Fleifel
Reel Talent Award gives til et særligt dokumentarisk talent, som Cph:Dox spår en stor fremtid. Tidligere er prisen gået til Daniel Dencik, Mira Jargil og Michael Madsen.

Årets Reel Talent Award gik til dansk-palæstinensiske Mahdi Fleifel for A World Not Ours, der blev vist på sidste års festival. Den vandt for nylig talentprisen New Nordic Voices på Nordisk Panorama, hvor Ekkos chefredaktør sad i juryen.

Fleifel skildrer glæder og sorger i en palæstinensisk flygtningelejr Libanon, hvor mennesker har boet igennem et helt liv – mennesker, som er instruktørens egen familie og venner.

New:Vision Award, der tildeles eksperimenter mellem dokumentarisme og kunst, gik i år til A Spell To Ward Off the Darkness, mens Nordic:Dox Award blev tildelt den svenske After You.

Politikens Publikumspris, der som den eneste bestemmes af festivalens biografgængere, gik til Everyday Rebellion, der også var nomineret i Dox:Award-kategorien.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko