Sundance Film Festival 2018
30. nov. 2017 | 22:28

Det glæder vi os til på Sundance

Foto | Jeong Park
I The Miseducation of Cameron Post bliver en ung pige sendt til et behandlingscenter, der skal ”kurere” hende for homoseksualitet. I filmen ses Forrest Goodluck, Sasha Lane og Chloë Grace Moretz.

Der er en umiskendelig buzz omkring mange af titlerne på den prestigefyldte Sundance-festival, hvor hele to danske film for første gang deltager i konkurrencen.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Sundance Film Festival, der er verdens største festival for independent-film og en vigtig platform for europæiske film på det amerikanske marked, offentliggjorde sit fulde program i nat dansk tid.

Og det var med en stor cadeau til dansk film. Faktisk kan vi bryste os af, at Danmark tegner sig for en sjettedel af de ikke-amerikanske fiktionsfilm, der til januar vises på festivalen, som Filmmagasinet Ekko for første gang vil dække med en udsendt reporter.

Gustav Möllers politi-thriller Den skyldige og Isabella Eklöfs skildring af en gangster-elskerinde i Holiday skal dyste mod ti andre film om både jury- og publikumspriser i World Cinema-prorammet.

Begge er debutfilm støttet af Det Danske Filminstitut, selv om det retfærdigvis skal nævnes, at begge instruktører er svenskere.

Få stjerner
Har man det amerikanske marked for øje, er der næppe noget bedre sted at debutere end Sundance, der ligger i Utah i det vestlige USA.

Det var her, amerikanske giganter som Steven Soderbergh, Paul Thomas Anderson og Quentin Tarantino brød igennem.

Men festivalens fokus på independent-film betyder også, at der ikke er lige så mange stjernenavne på programmet som til andre festivaler. Bryder man igennem på Sundance, vender man ikke tilbage – så finder man studiestøtte til sin næste film.

Hovedkonkurrencen er da også fyldt med ukendte navne. Ikke desto mindre er der en umiskendelig buzz omkring mange af titlerne allerede inden deres verdenspremierer til januar.

Det gælder ikke mindst Blindspotting, debutfilmen fra musikvideoinstruktøren Carlos Lopez Estrada. Det er en komedie om at se sin hjemby – den californiske storby Oakland – blive gentrificeret for hipstersegmentet.

Amerikanske Garrett Hedlund har kredset om et gennembrud i årevis og får det måske i konkurrencefilmen Burden, om et KKK-medlem, der kommer på bedre tanker.

Også Maggie Gyllenhaal, der for tiden høster roser for sin rolle i HBO-serien The Deuce, ser ud til at gøre sig bemærket med The Kindergarten Teacher, et remake af en israelsk film om en pædagog, der mener, at en af hendes elever er et geni.

I I Think We’re Alone Now – af The Handmaid’s Tale-instruktøren Reed Morano – nyder Peter Dinklages karakter ensomheden som eneste overlevende efter jordens undergang. Lige indtil en ung pige (Elle Fanning) banker på døren.

Skuespillere bag om kameraet
Nogle af de bedst kendte navne i hovedkonkurrencen er skuespillere, der nu forsøger sig som instruktører.

Paul Dano står bag Wildlife, der er skrevet sammen med skuespilleren Zoe Kazan. Den handler om et familiedrama i 1960’ernes Montana. Filmen har Jake Gyllenhaal og Carey Mulligan i hovedrollerne.

Også Idris Elba debuterer med immigrantdramaet Yardie, om en sort mand fra Jamaica, der arbejder sig opad i Londons kriminelle underverden i 1980’erne.

Den unge amerikanske komiker Bo Burnham debuterer med komedien Eighth Grade, om en ung pige på kanten til teenagelivet og high school.

Richard Linklaters muse Ethan Hawke har allerede instrueret to fiktionsfilm. Han er også med i hovedkonkurrencen med Blaze, som er et portræt af countrymusikeren Richard Blaze.

Problemer til debat
Sundance har også ry for at programsætte film, der sætter problemer under debat, som Georg Brandes sagde.

Den mest iøjnefaldende film i politisk henseende er Our New President, en dokumentar, der udelukkende bruger klip fra russiske medier til at skildre valget af Trump fra et russisk perspektiv.

Der er også flere socialt bevidste film i hovedkonkurrencen såsom The Miseducation of Cameron Post, om en pige, der sendes i terapi for at blive ”kureret” for homoseksualitet. Filmen har Chloë Grace Moretz og American Honey-stjernen Sasha Lane i hovedrollerne.

Monsters and Men, fra debutanten Reinaldo Marcus Green, tegner også til at blive sprængfarlig. Multiplot-filmen skildrer efterspillet af et politidrab på en sort mand.

Også Jennifer Fox’ The Tale tager fat i et aktuelt emne. Den autofiktive fortælling har Laura Dern i hovedrollen som en kvinde, der opdager, at hendes første seksuelle forhold måske var mindre idyllisk, end hun troede.

I den mere muntre ende finder man den sociale satire Sorry to Bother You, hvor en sort telefonsælger opdager, at han får flere kunder ved at tale som en hvid mand. Den amerikanske rapper Boots Riley debuterer som instruktør.

Til højstbydende
Sundance er en markedsplads i lige så høj grad, som det er en festival. Foruden konkurrencefilmene kigger distributørerne længselsfuldt efter en række film, der får verdenspremiere uden for konkurrence.

Debra Granik, der kickstartede Jennifer Lawrences karriere med Winter’s Bone, vender tilbage til vildnisset med en unavngiven film om en eneboer-far, der har opdraget sin datter langt fra civilisationen i de store skove uden for Portland, Oregon.

Ophelia genfortæller historien om Hamlet fra hans hjertes udkårnes perspektiv og har Star Wars-heltinden Daisy Ridley i hovedrollen.

A Futile and Stupid Gesture fra komedieveteranen David Wain handler om skabelsen af satire-imperiet National Lampoon. Filmen er allerede købt af Netflix.

I Colette, af Still Alice-instruktøren Wash Westmoreland, spiller Keira Knightley den franske forfatter Colette, der var nødt til at udgive sine værker i sin mands navn – og endte med at blive nomineret til Nobelprisen for litteratur.

Paul Rudd bejler til et dramatisk gennembrud i The Catcher Was a Spy. Den handler om en amerikansk sportsstjerne, der også var undercover-spion for amerikanerne under Anden Verdenskrig.

Prisen for årets bedste titel må gå til Gus Van Sants Don’t Worry, He Won’t Get Far On Foot, der har Joaquin Phoenix i hovedrollen som en tegneserieskaber, der er lam i benene.

Sundance Film Festival

Verdens største festival for independent-film, det vil sige film finansieret uden studiestøtte.

Oprettet i 1978 som Utah/US Film Festival.

Festivalen blev overtaget af Robert Redfords selskab The Sundance Insitute i 1985 og tog navneskifte til Sundance Film Festival i 1991.

Har fostret instruktører som Jim Jarmusch, Steven Soderbergh, Quentin Tarantino, Paul Thomas Anderson og Damien Chazelle.

I 2018 afholdes festivalen fra 18.-28. januar og dækkes for første gang af Filmmagasinet Ekko.

© Filmmagasinet Ekko