Nyhed
06. mar. 2018 | 11:52 - Opdateret 06. mar. 2018 | 13:04

Det dårligste Oscar-show nogensinde

Foto | AMPAS
I værtsrollen forsøgte Jimmy Kimmel at underholde både det forsamlede publikum i salen og seerne hjemme foran fjernsynet, men sidstnævnte voldte ham øjensynligt store problemer.

Der blev sat en bundrekord ved årets prisfest, hvor der var tyve procent færre seere end ved sidste års ellers ringe præsterende Oscar-uddeling.

Af Nicki Bruun

Mandag morgen dansk tid oplevede Guillermo del Toro karrierens foreløbige højdepunkt, da hans The Shape of Water vandt prisen for bedste film ved Oscar-uddelingen.

Men den 90. udgave af Oscar-showet var samtidig et lavpunkt for verdens mest anerkendte filmpris-uddeling.

Ifølge seertal-målingsystemet Nielsen var der i USA 26,5 millioner tv-seere på aftenen, skriver amerikanske medier.

Det er det dårligste seertal nogensinde og hele tyve procent lavere end sidste års Oscar-show, der trak knap 33 millioner seere. Begge år var komikeren Jimmy Kimmel vært. For at sætte dette års katastrofale seertal i relief, var også sidste år seertalsmæssigt dårligt.

Selv om det skabte stor skandale, da La La Land blev udråbt til vinder i stedet for den retmæssige Moonlight, var Oscar-showet i 2017 det mindst sete siden 2008.

Det er altså noget af en bundrekord, som Oscar-uddelingen i 2018 har sat.

Ændrede seervaner
Hos nogle amerikanske medier peger man på, at den manglende publikumsinteresse for Oscar-uddelingen skyldes, at de nominerede for bedste film ikke er store blockbustere.

Men avisen New York Times skriver også, at The Shape of Water er den vinder i kategorien bedste film, der har solgt flest billetter, siden Argo vandt i 2013.

Avisen peger i stedet på ændrede seervaner foran fjernsynet og understreger det faktum, at også sportsbegivenhederne Super Bowl og De Olympiske Lege har oplevet store fald i publikum.

I Danmark blev Oscar-showet vist natten til mandag på TV 2, og her var det gennemsnitlige seertal 83.000 mod 86.000 sidste år, oplyser TV 2. Det lille fald opvejes af, at den såkaldte share – altså procentdelen af dem, der så fjernsyn i tidsrummet – steg fra 62 i 2017 til 70 i 2018.

Det vides ikke præcis, hvor mange seere Oscar-uddelingen har på verdensplan. Oscar-akademiet siger selv flere hundrede millioner, men branchemagasinet The Hollywood Reporter talte sig i 2016 frem til et tal i omegnen af 65 millioner.

© Filmmagasinet Ekko