Nyhed
04. aug. 2017 | 15:30

”Dristigt, køligt og mørkt værk”

Foto | Masterplan Pictures
Ekko Shortlist-vinderen Elliott Crosset Hove får anmelder-ros for sin rolle som Emil, der i et mørkt og koldt miljø higer efter at blive elsket.

Hlynur Pálmasons danske debutspillefilm Vinterbrødre bliver positivt modtaget efter verdenspremieren på Locarno-festivalen.

Af Patricia Smollerup

Stor var spændingen, da cineaster i går samledes i biografmørket i Schweiz for at sparke dette års Locarno-filmfestval i gang.

Begivenheden var særligt interessant set med danske øjne, for den film, der havde fået æren af at åbne festivalen, var Hlynur Pálmasons danske Vinterbrødre.

De første anmeldelser er overvejende positive.

”Et dristigt, køligt og mørkt værk med enkelte glimt af humor,” skriver John Bleasdales i det engelske online-tidsskrift Cinevue, der giver filmen tre stjerner på en skala til fem stjerner.

Laurel i Lynch-landskab
Hlynur Pálmason er uddannet på Den Danske Filmskole. Med sin særegne afgangsfilm En maler, der i 2015 blev nomineret til bedste fiktionsfilm ved Ekko Shortlist, markerede han sig som et af de mest spændende talenter herhjemme.

Interessen blev ikke mindre med kortfilmen Seven Boats, der blev udtaget til Toronto-festivalen.

Og Pálmason er tilsyneladende ikke gået på kompromis med sin debutspillefilm.

Vinterbrødre udspiller sig i et mørkt og øde vinterlandskab i Danmark. To brødre har et hårdt arbejde i en mine, og i løbet af filmen kommer de i strid med en anden familie. I fokus er lillebroren (Elliott Crosset Hove) og hans behov for at mærke kærlighed og blive accepteret.

Cinevue fremhæver netop Elliott Crosset Hove og kalder ham ”Stan Laurel, som tilfældigvis er vandret ind i et Tarkovskij/Lynch-filmlandskab”.

Den sande stjerne
Screen Daily er også imødekommende i sin anmeldelse, men hælder mere malurt i bægeret end Cinevue. 

”Et intenst, men vildt ujævnt psykodrama,” konstaterer Allan Hunter i det britiske tidsskrift, men han har uforbeholden ros til billedsiden.

”Den sande stjerne i filmen er kameraarbejdet af Maria Von Hausswolff, som kreerer et levende atmosfærisk billede af vinterlige landskaber og brutale arbejdsforhold markeret med mudder, sne, og snavs.”

Allan Hunter er også begejstret for lydsiden: ”Soundtracket er i samme grad effektivt, idet det fanger den dunkende lyd af maskineri, således at samtalerne bliver svære at følge med i.”

Passiv kvindefigur
Det er historien, som ifølge både Screen Daily og Cinevue halter.

Screen skriver, at ”på trods af mindeværdige øjeblikke føles historien, som om den driver fremad uden helt at vide, hvor den vil hen.”

Cinevue mener, at Anna (Victoria Carmen Sonne), som lillebroren er forelsket i, ”kun bliver objekt for begær uden nogen som helst kontekst, baggrundshistorie eller noget som helst at tage sig til bortset fra at blive flirtet med.”

Locarno Festival rangerer lige under Cannes, Berlin og Venedig. Hovedprisen er Den Gyldne Leopard, som Vinterbrødre konkurrerer med sytten film om at vinde. Prisen uddeles den 12. august.

Trailer: Vinterbrødre

© Filmmagasinet Ekko