Interview
08. feb. 2016 | 21:57

Eddie Redmayne: ”Jeg bliver aldrig tilfreds”

Foto | Henrik Jauert
Det er en høflig, men lidt træt Eddie Redmayne, der kommer til København efter at have givet interviews om Den danske pige siden verdenspremieren på Venedig-festivalen for seks måneder siden.

Den engelske skuespiller har lavet masser af research blandt transseksuelle som forberedelse til Den danske pige. ”Men det gør jeg alt for at skjule,” sagde Eddie Redmayne, da han var i København.

Af Anders Højberg Kamp

Den engelske Oscar-vinder ser genert, måske en smule beskedent, frem for sig mod de mange danske journalister. De er mødt op for at interviewe ham, den svenske skuespiller Alicia Vikander og Tom Hooper, der har instrueret Den danske pige, som i skrivende stund har solgt over 42.000 billetter efter åbningsweekenden.

Eddie Redmayne, der sidste år vandt en Oscar for bedste mandlige hovedrolle som Stephen Hawkings i Teorien om Alting, er igen Oscar-nomineret.

Og han har allerede modtaget stor ros for rollen som landskabsmaleren Einar Wegener, der udvikler sig til Lili Elbe. Det handler om den første transseksuelle kvinde i verden, der får foretaget kirurgiske indgreb for at fuldbyrde forvandlingen fra mand til kvinde.

”Jeg var dybt bevæget, da Tom Hooper for nogle år siden gav mig manuskriptet uden at sige noget. Jeg læste den her fantastiske kærlighedshistorie. ’Kan jeg få rollen? Kan jeg få den?’ plagede jeg ham.”

”’Fald ned,’ sagde Tom Hooper, ’det her manuskript har været undervejs i tolv år, og ingen har kunnet finansiere det,’” refererer Eddie Redmayne smilende, og man ser det 34-årige meget ungdommelige og uspolerede ansigt perfekt for sig til en rolle som en transseksuel kvinde.

Stadig samme fordomme
Vi er på Arken i Ishøj, fordi museet netop nu udstiller Einar Wegeners og især hans kone Gerda Wegeners malerier, der i samtiden fik stor opmærksomhed for at portrættere Lili Elbe nøgen og i utallige positioner.

Det kan mærkes på den ivrige presse, at det er meget stort at få en skuespiller på besøg af den kaliber, som før sin personlige Oscar-succes havde roller i film som Elizabeth: The Golden Age og Tom Hoopers Les Miserables.

Spørgsmålene fra den danske presse er mange. Eddie Redmayne svarer lige så åbent, høfligt og korrekt, som han er klædt i blå trøje, skjorte og chinos.

Redmayne fortæller, at den kommercielle filmbranche har været meget tøvende i forhold til emnet, og han håber, at Den danske pige åbner døre, så der bliver lavet flere film om transseksuelle.

”Historien og malerierne er over 100 år gamle. Dengang var der diskrimination og vold, men vi er ikke kommet videre. Så det haster virkelig med at få fortalt de her historier.”

Hyperfeminin periode
Det var en rolle, han forberedte sig godt til. Ud over at sætte sig ind i den amerikanske forfatter David Ebershoffs biografiske roman af samme navn som filmen og se på portrætterne af Lili Elbe tog han kontakt til mange i miljøet.

”Jeg talte med flere transseksuelle for at forberede mig til rollen. Én fortalte mig om en periode med hyper-feminitet, hvor hun brugte alt for meget makeup og ultra feminint tøj.”

”Det interessante er, at Lili Elbe i sin tidlige periode brugte meget lys læbestift, og det er den periode, hvor Lili Elbe forsøger at finde sin egen identitet, vi ville skildre,” siger han og tilføjer, at efterhånden som Lili bliver mere sikker på sig selv, fjerner hun både parykken og makeuppen.

Pæn facade
Efter pressemødet skal Eddie Redmayne interviewes til tv og siden de trykte medier. Her er tydeligvis ingen stjernenykker, men han virker imponeret over den store opmærksomhed.

Med sin kontrollerede og nede-på-jorden-attitude møder han også Ekko, der sidder sammen med tre andre medier rundt om bordet i et kvarters tid. Sådan er arbejdsvilkårene, når Hollywood-kavaleriet kommer til byen.

Den pæne facade skyldes måske, at Eddie Redmayne er født ind i en familie, hvor både moren og faren arbejder i business-verdenen. Han er da også den eneste af sine fem søskende, der er drevet mod kunsten.

Redmayne sang, da han var dreng, men gjorde aldrig alvor af skuespillet. Som tyveårig modtog han college-undervisning i drama, og det blev ved lidt af en tilfældighed begyndelsen på en karriere.

Hans dramalærer, Simon Dormandy, anbefalede nemlig en teaterinstruktør til at prøve Redmayne af i en hovedrolle som Viola i William Shakespeares komedie Helligtrekongersaften. Han fik rollen og derfra var karrieren banet.

Skulle jeg blive en brainy?
Skuespillerens to seneste roller har skabt snak om, hvorvidt han er en ny generations method actor, der indlever sig totalt i rollen og trækker på sine personlige oplevelser. Men det afviser han.

”Jeg gik ikke på skuespillerskole, og da jeg startede med at spille, anede jeg ikke, hvad method acting var. Så nej, jeg er ikke en method actor. Jeg prøver at uddanne mig selv og lære så meget, jeg kan. Folk spørger mig, om jeg spillede ’metode’, da jeg var Stephen Hawking. Hvordan gør man det? Skulle jeg pludselig blive en brainy? Og det samme med Lili Elbe. Det handlede bare om at møde så mange forskellige transseksuelle fra så mange forskellige generationer som muligt.”

Redmayne har mødt kendte transseksuelle som den 80-årige April Ashley, der stod model for Vogue. Men han siger, at det værste, en skuespiller kan gøre, er at fremvise sit hjemmearbejde.

”Man skal spille det, man føler for i sekundet. Det må aldrig se for anstrengt eller velforberedt ud. Man håber bare, at ens fire-fem måneders forberedelser er blevet indoptaget, så skuespillet er naturligt.”

Beskedenheden er til at føle på. Han bliver aldrig helt tilfreds, fortæller han.

”Min fornemmelse af, hvem jeg mener, karakteren er, og hvad jeg rent faktisk gør, er aldrig tilfredsstillende. Jeg føler aldrig, at jeg gør det korrekt, så jeg er altid skuffet. Så den hype der kan være om én, lytter jeg ikke altid til, fordi jeg har mine egne kriterier.”

En kvinde i mørket
Eddie Redmayne bliver spurgt om, hvordan transseksuelle har reageret på mainstream-filmen.

”Der har været mange forskellige, polariserede reaktioner. Nogen har virkelig kunnet lide den, andre har ikke, og jeg kan ikke forklare hvorfor. Jeg brugte lang tid med transseksuelle i Los Angeles, da vi skulle promovere den, og det betød meget for mig, at de kunne lide den. De var så generøse og ville svare på alt om, hvad sker der med ens sexliv, når man oplever en overgang fra en tilstand til en anden.”

Særligt fantastisk var det at møde transseksuelle, som kunne genkende situationer, Lili gik igennem for 100 år siden.

”Tag balscenen, hvor Lili Elbe første gang er udklædt til en fest og møder en mand, der forsøger at tage kontakt. En transkvinde fortalte mig, at hun hvert år til halloween, før hun sprang ud, altid var klædt ud som kvinde. En dag tog hun på bar, satte sig i et mørkt hjørne og blev kontaktet af en mand. Hun fortalte om den dobbelte følelse af glæde og dybe frygt for, hvad der skete, hvis manden fandt hun af, at hun ikke var, hvem hun umiddelbart så ud til. Det samme oplever Lili Elbe i filmen.”

Omskiftelige Hollywood
Redmayne går ikke nødvendigvis efter roller som udstødt eller anderledes som i Teorien om alting eller Den danske pige.

”Det interessante er, at med disse to film ser det ud til, at jeg bare vil have de her roller. Sandheden er, at jeg fik rollen som Lili for fire år siden ved en tilfældighed, men finansieringen kom først på plads efter Teorien om alting. Det bliver ofte fremlagt, som om vi skuespillere har et valg. Sådan er det slet ikke. Det er en tilfældighed.”

– Men en Oscar må da ændre noget?

”Jeg havde accepteret den her rolle, før jeg fik en Oscar, så jeg ved det virkelig ikke. Når du er i branchen, er du ikke opmærksom på betydningen. Men der er ingen tvivl om, at Hollywood er et sted som det britiske vejr. En dag er det varmt, en anden dag er det koldt.”

Frikvarteret er slut. Tusind tak, siger Eddie Redmayne til os og forlader bordet.

Kommentarer

Edward John David Redmayne

Født 1982 i Westminster, London.

Voksede op med forældrene, der er forretningsfolk, og fire søskende.

Uddannet i kunsthistorie i 2003 fra Trinity College i Cambridge.

Debuterede i 2006 i den lille australske Like Minds.

Har haft roller i både tv-film og på teatret.

Gennembrud med hovedrollen som Stephen Hawking i Teorien om alting, som han i 2015 vinder en Oscar for.

I 2016 Oscar-nomineret for rollen som Lili Elbe i Den danske pige.

Udvalgte film

Den danske pige, 2015

Jupiter Ascending, 2015

Teorien om alting, 2015

Les Misérables, 2012

My Week with Marilyn, 2011

Elizabeth: The Golden Age, 2007

Like Minds, 2006

© Filmmagasinet Ekko