Med udkig over filmbranchen

15. jan. 2017 | 17:09

Fusk i Bodil?

Foto | Danske Filmkritikere

Hvis hænder årets Bodilpriserne havner i, bestemmes af 48 stemmeberettigede brave mænd og kvinder.

De er alle medlemmer af foreningen Danske Filmkritikere, som står bag Bodiluddelingen.

Flest mænd, naturligvis. Sådan er det jo. Kønsfordelingen blandt de stemmeberettigede til Bodilpriserne er 71/29 til mændenes fordel.

Optagelseskriterierne i foreningen Danske Filmkritikere er som følger:

”Som medlemmer kan optages filmskribenter og filmkritikere, som i denne egenskab har fast tilknytning til dagspressen. Ved fast tilknytning forstås skribenter med fastansættelse ved et dagblad eller skribenter, som årligt har leveret minimum 26 anmeldelser eller regulære artikler om film til dagblade. Spørgsmålet om hvorvidt betingelserne for medlemskab er opfyldt afgøres af bestyrelsen. Ansøgning om medlemskab kan også filmkritikere eller redaktører, der arbejder for uafhængige medier på print, online, i radio eller tv, som ved en gennemgående indsats har arbejdet sig frem til en position som toneangivende”.

Der er opstået en gigantisk diskrepans mellem de mest toneangivne anmelderes vurdering af danske film, og hvilke film der er blevet Bodil-nomineret i ”bedste danske film”-kategorien.

Faktisk har diskrepansen aldrig været større.

Årets fem bedste danske film, iflg. Danmarks fem største skrevne medier: (B.T., Ekstra Bladet, Politiken, Berlinske og Jyllands-Posten) - I parentes det gennemsnitlige antal stjerner.

1. Den magiske juleæske (4,5)
2. Sparrows (4,3)
3. Der kommer en dag (4,2)
4. Al Medina (4,2)
5. I blodet (4,0)

Men fire af filmene finder man slet ikke blandt de Bodil-nominerede, som faktisk først begynder, hvor de største mediers liste kvalitetsmæssigt slutter:

I blodet (4,0)
Kollektivet (3,8)
Forældre (3,8)
Shelley (3,5)
The Neon Demon (3,4)

Altså har Bodil-komitéen ladet hele fire film overhale de nævnte skrevne mediers favoritter.

Man kan roligt påstå Bodil er blevet kraftigt devalueret.

Derfor fire spørgsmål til Bodil komitéen:

1. Hvor mange af de stemmeberettigede har nomineret årets film?

2. Hvor mange af de stemmeberettigede har egentlig set ”Shelley” (Filmen blev set af 143 tilskuere)

3. Har små ubetydelige amatør-medier overtaget magten i Bodil-komitéen?

4. Er kønskvoter allerede blevet indført i Bodil, da tre mandsdominerede film (Der kommer en dag, Sparrows og Al Medina), kvalitetsmæssigt uberettiget, er blevet sat i skammekrogen?

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

Bloggen er personlig og uafhængig. De meninger og opfattelser, der kommer til udtryk i bloggen, er bloggeren eneansvarlig for.

© Filmmagasinet Ekko