Interview
26. okt. 2019 | 13:44

Gysermester: Jeg bliver skræmt af alt og alle

Foto | Michele K. Short
Carrie (Dakota Johnson) bliver mere og mere besat af mystisk teknologi i Wounds, da kæresten Will (Armie Hammer) inviterer ondskaben ind i deres hjem.

”Unge mennesker gemmer sig i skyggerne bag deres teknologiske udstyr og ødelægger verden,” siger iranske Babak Anvari, som er aktuel med Netflix-gyser.

Af Nicki Bruun

En filmkrig mellem streamingtjenesten Netflix og de franske biografdistributører brød i 2017 ud i lys lue på Cannes-festivalen, hvor The Meyerowitz Stories og Okja var i hovedkonkurrencen. 

Kritikken handlede om, at filmene ikke blive vist eksklusivt i biografer i en længere periode, men komme hurtigt på streamingtjenesten. Det resulterede i, at Netflix-film de seneste to år ikke har været velkomne på den franske festival. 

Det gælder dog kun for hovedkonkurrencen. I år var gyseren Wounds at finde i parallelkonkurrencen Quinzaine des Réalisaturs. 

Den amerikanske gyser med stjernerne Armie Hammer og Dakota Johnson blev købt til distribution af Netflix, hvor filmen nu kan ses. I Cannes gjorde konflikten den iranskfødte instruktør Babak Anvari – der brød igennem med succesen Under the Shadow – til kanonføde, men han tog det selv med ophøjet ro. 

”Som instruktør vil jeg bare fortælle den bedst mulige historie. Og når det er Netflix, kan millioner af mennesker se filmen i hele verden,” siger Babak Anvari, da Ekko møder ham på en musikpumpende strandbar i Cannes i maj måned. 

”Kampen mellem biograf og streaming er jo i fuld gang, men jeg er bare glad for at kunne lave film og dele dem med verden. Det er ikke nemt.” 

Syg i hovedet
I den psykologiske gyser Wounds spiller Armie Hammer bartenderen Will, der finder en tabt telefon i sin bar. Han tager den med hjem, men snart begynder en mystisk ondskab via mobilen at snige sig ind på ham og kæresten, spillet af Dakota Johnson. 

Babak Anvari havde set Armie Hammer i andre film og besluttet sig for, at han skulle være med i filmen.

”Jeg snakkede med mine producere om castingen, da Call Me by Your Name var aktuel, og jeg har været vild med Armie Hammer siden The Social Network. Vi mødtes og blev med det samme dus – han er sød og rar og et fantastisk menneske,” fortæller instruktøren, hvis historie forfærdede og begejstrede skuespilleren.

”Samme dag sendte jeg ham manuskriptet og dagen efter svarede han: ’Makker, du er syg i hovedet. Jeg elsker det!’”

Morbid fascination
Selv om han har instrueret to gysere, er Babak Anvari selv lidt af en bangebuks.

”Jeg bliver selv meget nemt skræmt af alt og alle. Jeg er bange for det meste og har en masse fobier, og derfor befinder jeg mig bedst i gysergenren, hvor jeg kan dele min frygt med publikum. Det er næsten terapeutisk at dele sine dæmoner med andre, for hvis de også bliver bange, er jeg ikke den eneste,” siger instruktøren med et grin.

Der er dog også en anden og mere mystisk grund til, at han er vild med body horror, hvor kroppen bliver udsat for alskens ulækre ting.

”Jeg har noget med hud, og hvis jeg ikke var blevet filmskaber, var jeg nok blevet hudlæge. Jeg finder det vildt ulækkert, men jeg er også modbidt fascineret af hud og alt med kroppen.”

Unge i skyggerne
Debutfilmen Under the Shadow fik fem stjerner af Ekkos anmelder og gjorde Babak Anvari til et hot navn, da den fik premiere på den amerikanske Sundance-festival. 

”Efter Sundance kom jeg til Hollywood på den såkaldte vandflaske-tur, hvor man bliver taget rundt fra det ene filmselskab til det andet, og der er en ny flaske vand hvert sted. Så efter hvert møde leder man desperat efter et toilet,” fortæller instruktøren og griner igen. 

”Jeg fik en masse tilbud, men fortalte mine agenter, at de ikke skulle regne med at tjene en bunke penge på mig med det samme. Jeg vil tage det et skridt af gangen, så jeg ikke bare laver en kæmpe film, der brænder sammen. Wounds føltes som det rigtige næste skridt efter Under the Shadow, for det er en film med et større budget og jeg har store Hollywood-skuespillere med, men det er stadig på et rimeligt niveau.” 

Babak Anvari gik dog op i, at Wounds ikke bare skulle være en underholdende Hollywood-film, men også være en kritik af den unge millennial-generation, der er filmens skurke. 

”Jeg er selv millennial, så det er en selvkritik. Men unge mennesker gemmer sig i skyggerne bag deres teknologiske udstyr. De bliver passiviseret foran skærmen, og det ødelægger verden. Se bare på det nuværende politiske landskab!”

Trailer: Wounds

Kommentarer

Babak Anvari

Født 1982 i Teheran, Iran.

Flyttede til England, hvor han gik på universitetet.

Hans kortfilm Two & Two fra 2011 blev nomineret til en BAFTA-pris.

Debutspillefilmen Under the Shadow fra 2016 fik store kritikerroser.

Aktuel på Netflix med gyseren Wounds, der blev vist på årets Cannes-festival.

© Filmmagasinet Ekko