Interview
28. juni 2019 | 15:56

Danmark går forrest i animationseventyr

Foto | Nice Ninja
I det gule fly Zanzibar kommer pigen Anna (Nanna Marqvordsen) op og flyve sammen med de farverige figurer Kaptajn Bimse, Goggeletten og bamsen Hr. Johnson.

”Vi ville gerne lave noget med lidt schwung til de mindste, for de bliver tit spist af med noget letbenet,” siger instruktørparret bag Kaptajn Bimse, der tager ny teknologi i brug.

Af Nicki Bruun

Det er sommer og trykkende varmt i Danmark. Men i en indelukket bygning på Refshaleøen sidder Thomas Borch Nielsen og Kirsten Skytte og knokler med at få deres børnefilm Kaptajn Bimse helt klar til premieren.

Den går nu i biografen og er anmeldt hos Ekko, men i de sidste uger op til premieren skal der rettes småting som at få stjernerne på en himmel til at funkle rigtigt.

”Sådan en film bliver jo aldrig færdig. Det sker først, når de tager den væk fra os. Ellers kan man jo blive ved og ved,” siger Thomas Borch Nielsen med et grin.

Kaptajn Bimse er en blanding af animation og live action, hvor skuespillere som Jesper Asholt og Peter Frödin er blandt de medvirkende i historien om den syvårige pige Anna (Nanna Marqvorsen). Hun er ulykkelig, da hun glemmer sin dukke Sophie i familiens sommerhus i Rørvig.

Men om natten møder Anna på magisk vis Kaptajn Bimse og hans andenpilot Goggeletten, da deres fly Zanzibar kommer ind i hendes barneværelse. Sammen med sin bamse, Hr. Johnson, og de to løjerlige figurer drager hun ud for at hente Sophie.

Miniatureverden
Instruktørerne har valgt et element af live action i filmatiseringen af Bjarne Reuters univers for de helt små børn. Det skyldes, at der er en genkendelighed i det taktile, som går godt i spænd med animationens uendelige muligheder.

”Det lå ellers lige til højrebenet at lave den som ren animation, og det tænkte vi også først at gøre. Men vi ville gerne have realismen i, at det er en rigtig pige, som går igennem det her univers,” forklarer Thomas Borch Nielsen og bliver suppleret af sin medinstruktør.

”Vi forelskede os i et magisk univers, hvor perspektivet på en måde bliver forvrænget, og man er i en slags miniatureverden. Det skaber en særlig stoflighed,” siger Kirsten Skytte og fortsætter:

”Vi kunne have valgt at rende rundt i en skov med nogle skuespillere, men det havde ikke været det samme. Så havde vi været ude i noget Bamse og Kylling, hvor vi ikke havde fået det forstørrede og vidunderlige univers med. Så vi endte med at vælge at filme med green screen i et studie.”

Gik forbi hinanden
De to animationsfolk fik begge deres debut i branchen, da de i 1980’erne arbejdede på kæmpesuccesen Valhalla, (uden dog at møde hinanden).

Dengang var animationsverden en ganske anden, så det rutinerede par kom på nye udfordringer undervejs i arbejdet med Kaptajn Bimse, der er den første af sin slags.

Det er nemlig den første spillefilm, hvor den dansk producerede spilmotor Unity er blevet brugt til at generere alle filmens baggrunde digitalt.

”Vi ville gerne lave noget med lidt schwung til de mindste, for de bliver tit spist af med noget letbenet. Så vi ville gå hele vejen med 1.200 visual effects-indstillinger og et stort univers – ligesom i en voksenfilm, bare til en yngre målgruppe,” siger Thomas Borch Nielsen.

Han har tidligere instrueret Skyggen fra 1998 samt animationsfilmene Disco ormene og Ørkenens juvel, mens Kaptajn Bimse er klipperen Kirsten Skyttes debut som instruktør.

”Vores store udfordring var, at spilverden skulle mødes med filmverdenen,” fortsætter han og bakkes op af sin partner i både det private og professionelle liv.

”Det er jo to vidt forskellige verdener. I spilverdenen er man inde i universet med sin karakter og kigger rundt, og her skal tingene helst gå hurtigt. Så da vi kom med vores live action, havde teknikken svært ved at tale sammen,” fortæller Kirsten Skytte.

”Vi arbejdede med en fyr, der kom fra spilverdenen og kendte Unity, men fra starten gik vi forbi hinanden, fordi det er lidt samme verden, men alligevel ikke. Man kan snakke om de samme termer, men de betyder bare noget forskelligt. Så vi har skulle bygge bro over mange ting.”

Åben teknologi
Det har til gengæld også givet parret et hav af muligheder at arbejde med de forskellige systemer, som de mener vil vinde indpas i filmbranchen de kommende år.

I hvert fald har Thomas Borch Nielsen allerede undervist elever på Den Danske Filmskole i, hvordan man kan udnytte teknologien til at lave film.

Og mens Kaptajn Bimse er lavet på et beskedent produktionsbudget på tretten millioner kroner, kan andre også gentage kunststykket for endnu færre penge, fordi programmerne i vidt omfang er gratis.

”Vi har lavet det hele i open source eller free source-software, så i princippet vil en ung filmskaber kunne gå ud og gøre fuldstændigt det samme. Vi betaler licens til Unity, fordi vi ligger over en vis omsætning, men der er en gratis version, som faktisk kan det samme,” forklarer Thomas Borch Nielsen.

”Da jeg læste film i sin tid, var det noget med at skyde på 16mm. En kammerat lavede en treminutters animationsfilm, der kostede 32.000 kroner, som blev lavet for et studenterlån. Så der er noget enorm interessant i, at det er en åben teknologi, som kan bruges, hvis man har den rette viden.”

Poetisk hjemve
Thomas Borch Nielsen og Kirsten Skytte forelskede sig i Bjarne Reuters historie og fantastiske univers, da de læste Kaptajn Bimse og Goggeletten op for deres børn, som i mellemtiden er vokset fra filmens aldersgruppe på tre til syv år.

Alligevel har parrets børn hele tiden været rettesnoren, når instruktørerne tænkte på familiens sjove og lærerige oplevelse med forfatterens skæve fortælling om alvorlige emner som ensomhed.

”Det er en historie med gode emner, som man kan snakke om i børnehøjde. Vores knægt havde på det tidspunkt ofte hjemve, og så snakker Bimse faktisk om, at det kan være godt, fordi det betyder, at man savner nogen. Så ud over, at bogen er skidesjov, har den en spændende poesi,” fortæller Thomas Borch Nielsen.

”Historien handler jo om en pige, der har glemt sin dukke i sommerhuset og er virkelig ked af det,” tilføjer Kirsten Skytte.

”Det er en reel følelse, som alle børn kan forholde sig til. Inden for det univers kan vi så få lov til at gakke ud med en masse figurer og sprænge fantasiens grænser. Det skal børn også have lov til, lige så længe de kan.”

Trailer: Kaptajn Bimse

Kommentarer

Thomas Borch Nielsen

Født 1963 på Frederiksberg.

Læste i 80’erne Film- og Medievidenskab på universitetet.

Kom ind i filmbranchen som produktionsassistent på animationshittet Valhalla.

Har instrueret Disco ormene, Ørkenens juvel og Skyggen.

Kirsten Skytte

Født 1967 i Skovlunde.

Har klippet og lavet visual effects på en række danske film.

Debuterer som instruktør og manuskriptforfatter med Kaptajn Bimse.

Har sammen med Thomas Borch Nielsen filmselskabet Nice Ninja.

© Filmmagasinet Ekko