Oscar 2017
23. feb. 2017 | 16:44 - Opdateret 23. feb. 2017 | 18:06

Ekkos bud på 24 Oscar-statuetter

Foto | Linus Sandgren
Ligesom de sprælske dansere i åbningsscenen kommer La La Land op at flyve ved årets Oscar-uddeling, spår Ekkos kritiker.

Bliver det La La Land, Moonlight eller Manchester by the Sea? Får vi en dansk Oscar i år? Her er vores Ekko bud på samtlige vindere, når den 89. Oscar-uddeling løber af stablen på søndag.

Af Casper Hindse

Det seneste år har Oscar-akademiet været under forandring.

Ind er kommet en masse nye medlemmer, som både har en anden etnicitet og filmholdning end de gamle, hvide mænd. Denne ældre gruppe har ellers altid dannet et markant flertal, men i år vil de mange nye medlemmer kunne skabe rav i den.

For de vil formentlig gerne gøre et godt indtryk ved at stemme i alle kategorier, og det er i sig selv en omvæltning, eftersom de fleste Akademi-medlemmer kun stemmer i de store kategorier.

De nye i flokken gør altså gætterierne endnu mere uforudsigelige.

Men trods nybruddet må man stadig holde sig to ting for øje.

For det første er der stadigvæk et klart flertal af de hvide, ældre mænd i Akademiet. Og for det andet udgør skuespillere stadig cirka en fjerdedel af alle stemmeberettigede.

Det er afgørende, fordi Oscar-uddelingen har det med at belønne film med mange skuespillere i bærende roller. De seneste tre ud af fire år har man kunnet aflæse vinderen af bedste film ved Oscar-uddelingen direkte i vinderen af hovedprisen ved Screen Actors Guild Awards (SAG).

Det var således indlysende, at skuespillerne – sammen med de ældre Akademi-medlemmer, der elsker film om noget, de kender – sendte bag-om-scenen-Birdman til tops i 2015, mens ensemble-filmen Spotlight nappede hovedprisen sidste år.

Men, men, men …

Alt dette står for fald ved Oscar-uddelingen 2017, hvor særligt én film godt kan begynde at skrive på takketalerne. Den får nemlig ni statuetter med hjem. I modsætning til Danmark, der får nul – hvis det går, som vi tror.

Bedste film: La La Land
La La Land er et seksstjernet, musikalsk mesterværk, men derfor er den ikke selvskrevet til at vinde hovedprisen.

Det har man især set de seneste dage, hvor flere amerikanske Oscar-eksperter har taget stikprøver blandt Akademi-medlemmerne. De stemmer nemlig ikke blot på bedste film, men rangerer de ni nominerede i kategorien. Og skal man tro den undersøgelse, som de anerkendte Oscar-spåmænd Sasha Stone og Ryan Adams fra awardsdaily.com lagde frem i deres podcast forleden, så er der nærmest dødt løb mellem La La Land og det stærke racedrama Moonlight.

Moonlight bakkes især op af, at der er et tydeligere bredt cast af skuespillere i forhold til Emma Stone og Ryan Gosling i La La Land.

Men skulle man holde fast i den tanke, så vandt Moonlight vel SAG-awarden, ikke sandt?

Nej, det gjorde Hidden Figures faktisk, og det skyldes formentlig, at instruktøren bag Moonlight, Barry Jenkins, ofte har nævnt, at han er vild med sine konkurrenters film, og at folkene bag Moonlight af den grund heller ikke har ført kampagne.

Men er Hidden Figures mon så med i opløbet? Næppe. Den har ikke været i spil mange andre steder end ved SAG, og derfor kan La La Land da også godt forvente at hive den største pris med hjem fra uddelingen anno 2017.

Mange vil nok mene, at La La Land vil være en rød klud for øjnene på de mennesker, der har råbt og skreget om #oscarsowhite, men der er nu ikke mange indicier for, at disse kommer til at råbe i kor i år. For der er nemlig masser af race-relaterede film i de forskellige kategorier, og stemmerne vil sikkert fordele sig bredt her. Til gengæld handler La La Land om filmbranchen – og det kan de ældre, hvide herrer i Akademiet godt lide.

Bedste instruktør: Damien Chazelle
Engang imellem har instruktørprisen karakter af en slags andenplads, så den næstbedste film får lidt stjernestøv med hjem.

Men det hører til undtagelserne, og med en så virtuos og filmbevidst sag som La La Land ligger Damien Chazelle lunt i svinget, selv om han trues bagfra af Kenneth Lonergan (Manchester by the Sea) og Barry Jenkins (Moonlight).

Søndag aften trækker Chazelle det længste strå, fordi hans pris ved Directors Guild Awards (DGA) forleden beviste, at han stadig har momentum i forhold til de nærmeste konkurrenter.

Bedste mandlige hovedrolle: Casey Affleck
Her har vi nærmest dødt løb. Det så ellers ikke sådan ud for nogle uger siden, men eftersom Denzel Washington (Fences) vandt SAG-awarden foran Casey Affleck (Manchester by the Sea), kunne det tyde på, at momentum har skiftet.

Samtidig kan man se på betting-markederne, at der bliver spillet lige meget på de to skuespillere her op til uddelingen, og det betyder ofte, at Hollywood ved noget, som vi andre ikke gør.

Men Casey Affleck har nu alligevel de bedste kort på hånden.

Han har vundet langt flere priser op til uddelingen end Washington. Sammenholder man dette med, at det vil være Denzel Washingtons tredje statuette i karrieren, men Casey Afflecks første, så tror vi, at de mange nye medlemmer vil stemme massivt til Manchester by the Sea-skuespillerens fordel.

Bedste kvindelige hovedrolle: Emma Stone
For nogle måneder siden lignede det her et regulært home run for Natalie Portman med portrættet af Jacqueline Kennedy i Jackie.

Men sådan kommer det ikke til at gå.

Faktisk er Isabelle Huppert (der overraskede alle ved Golden Globe-uddelingen og hjemtog prisen for bedste kvindelige skuespiller i dramaet Elle) den eneste, der kan true Emma Stone (La La Land).

Men nogen reel trussel er det ikke.

Stone er et af aftenens sikreste kort. Hun har vundet og vundet og vundet på det seneste, og hun er kolossalt vellidt blandt de andre skuespillere.

Bedste mandlige birolle: Mahershala Ali
Det her lignede den klart mest sikre pris indtil for et par uger siden. Men snakken har gået, siden Dev Patel vandt den engelske Oscar-pendant Bafta for Lion.

Kunne han pludselig blande sig?

Nej, det er ikke så sandsynligt. Patel har godt nok stærke The Weinstein Company i ryggen, men man skal ikke lade sig forblænde af Bafta-prisen. Englændere har det nemlig med at give priser til film, der foregår i deres gamle kolonier, og det gør Lion.

De senere dage er Michael Shannon så dukket op hos bookmakerne for præstationen i Nocturnal Animal. Og sidste år overraskede Mark Rylance og vandt prisen for sin præstation i Spionernes bro.

Men Moonlight er en formidabel film, og mange – især de nye medlemmer – vil uden tvivl stemme på Mahershala Ali. 

Bedste kvindelige birolle: Viola Davis
Her kan man virkelig tale om en sikker pris!

Viola Davis (Fences) har vundet alt frem til Oscar-uddelingen, og hun vinder også denne her. De andre nominerede kan godt forberede deres klappe-grimasse, når Miss Davis skal daffe op på scenen og holde en formentlig flammetale.

Bedste originale manuskript: Manchester by the Sea
Kenneth Lonergan formår med tragikomisk humor og en kolossal sorg at skabe et fortættet drama, som efterlader én i et udefinerbart humør.

Der er så meget overskud fra første til sidste sekund i Manchester by the Sea, at de gamle drenge i Oscar-akademiet vil stemme massivt på Lonergan. Eneste seriøse konkurrent er Damien Chazelle og La La Land, men det er svært at forestille sig, at Lonergan ikke trækker det længste strå.

Så det gør han nok.

Bedste manuskript baseret på andet forlæg: Moonlight
Der er flere gode manuskripter i år, men hverken Hidden Figures eller Lion kommer i nærheden af Moonlight.

Derfor vinder Barry Jenkins en helt fortjent statuette.

Bedste animation: Zootropolis
Disney får prisen i år.

Længe har Zootropolis bare vundet priser, men Kubo – den modige samurai og Vaiana kunne ligne nogle stærke konkurrenter. Kubo er nemlig nomineret for visuelle effekter, mens Vaiana er med i sang-kategorien. Betyder det, at Akademiet foretrækker dem?

Vi tror det ikke, for igen kommer stemmesedlerne i spil. Zootropolis vil kunne hente tilstrækkeligt med første- og andenpladser her, fordi andre stemmer på dens konkurrenter i de førnævnte kategorier og dermed giver Disneys dyre-fortælling denne pris.

Bedste dokumentarfilm: O.J.: Made in America
Føj, det her bliver tæt!

For Ana DuVernay oplever for tiden kolossal opmærksomhed omkring Den 13. forfatningsændring, og med så mange nye medlemmer er det virkelig svært at sige, hvilken vej Oscar-vinden blæser.

Men vores bud er, at Ezra Edelman og Caroline Waterlows O.J.: Made in America alligevel kan samle flest stemmer, fordi flere simpelthen kender filmen. Hvad den taber blandt de yngre, progressive, kan den vinde blandt de ældre. Og så er historien jo både en race- og kendis-fortælling.

Det må siges, at være oppe i tiden i USA.

Bedste klipning: La La Land
Det var en overraskelse, da Hacksaw Ridge vandt den engelske Bafta i denne kategori, men det ligner en enlig svale.

Hvad så med Arrival, vil nogen nok spørge. Skal den slet ikke have Oscar-statuetter i år?

Det er der ikke meget, som tyder på. For det virker ikke, som om at Oscar-akademiet har været kolossalt pjattede med filmen, der ikke figurerer højt på bookmaker-listerne. Og samtidig bør det være en rettesnor, at Amy Adams’ stærke spil i filmen ikke indbragte hende en nominering.

Det efterlader dermed en Oscar-statuette midt på podiet. Og den trasker Tom Cross fra La La Land nok op og henter, selv om det er en kategori, der kan sende chokbølger gennem salen, hvis Hacksaw Ridge råbes op.

Bedste originale sang: City of Stars
Hvis ikke City of Stars vinder, bliver det den anden La La Land-sang Audition. Men det gør det nu ikke.

Bedste musik: La La Land
Dette er også en af de mest sikre vindere søndag aften. Justin Hurwitz har med musikken til La La Land vundet alt – og han fortjener det.

Lad os håbe, at han har noget interessant at sige, når statuetten er hjemme.

Bedste visuelle effekter: Junglebogen
Det her er en usædvanlig kategori i år, fordi ingen af de nominerede er at finde i bedste film-kategorien.

Vi gætter på, at det bliver en dyst mellem den elegante Junglebogen og den computergenererede Rogue One: A Star Wars Story. Vi tror, at det foryngede akademi går efter det elegante og sender en statuette i retning af Mowgli og Baloo

Bedste fotografering: La La Land
Har I set de magisk-virkelige billeder i La La Land? Behøver man sige mere?

Lion har oplevet fremgang i diverse nørde-afstemninger i USA, men vi tror, at det er fup og fidus. Linus Sandgren vinder Oscar’en for La La Land, og det vil være helt fortjent.

Bedste kostumedesign: Jackie
Det ser ud til, at slaget står imellem La La Land og Jackie.

Selvfølgelig kan La La Land ride på en bølge hele aftenen, men det vil være stik imod, hvad der har været comme il faut de senere år, hvor priserne er blevet delt mere ligeligt – især i de mindre kategorier.

Og eftersom Jackie har vundet begge de to mest sikre rettesnore for en Oscar i denne kategori, er vi overbevist om, at den også tager prisen her. Filmen har nemlig hjembragt både Critics’ Choice Awards (BFCA) og Bafta’en, så den og Madeline Fontaine napper nok også Oscar-statuetten.

Bedste makeup og hår: Star Trek Beyond
Selv om rygterne i filmbyen har gået på, at En mand der hedder Ove skulle have en chance, er der ikke meget, som tyder på, at Star Trek Beyond ikke skulle vinde.

Så det gør den.

Bedste production design: La La Land
Her er der uden tvivl potentiale til en af aftenens helt store overraskelser, hvis La La Land ikke vinder.

Efter Bafta er mange begyndt at tale om Stuart Craigs arbejde i Fantastic Beasts and Where to Find Them, som netop hjemtog Bafta’en.

Men La La Land er amerikansk ligesom Oscar-uddelingen, og Fantastic Beasts and Where to Find Them er engelsk ligesom Bafta.

Derfor napper David Wasco og Sandy Reynolds-Wasco prisen for deres production design i La La Land

Bedste lydklip: Hacksaw Ridge
Hvor bliver Mel Gibson af, tænker du nok. Eller også gør du overhovedet ikke, for ”Mad Mel” får ikke en hovedrolle ved årets uddeling.

Men hans Hacksaw Ridge får til gengæld en helt fortjent teknikpris. Nemlig bedste lydklip, og dermed er den også blandt favoritterne i den næste af kategori, som er ...

Bedste lydmiks: La La Land
Men den vinder Mel og gutterne ikke, for musikalsk set er La La Land jo længder foran, og den måde, som holdet bag formår at mikse det hele sammen, er intet mindre end unikt.

Og kan man overhovedet slå en nyskabelse af musicalgenren i en sådan kategori? Næppe, og derfor La La Land da også sin niende Oscar her.

Bedste udenlandske film: Sælgeren
Hjertet siger Maren Ade og Min far Toni Erdmann, men Hollywood-rygterne siger storpolitik.

Og eftersom folkene bag awardsdaily.com forleden kunne afsløre, at der bag Oscar-scenen bliver arbejdet på at få en direkte Skype-forbindelse igennem til Asghar Farhadi (som har boykottet uddelingen på grund af Trump) på selve aftenen, er det svært ikke at fornemme, hvem der ligner en vinder.

Hos bookmakerne er Maren Ade stadig kneben favorit, men de politiske signaler ved at vælge Sælgeren fra Iran er ikke til at misforstå. Desuden er det et spørgsmål, om Oscar-akademiet overhovedet har set den tre timer lange tyske tragikomedie.

Danske Under Sandet ligger i de fleste målinger og hos de fleste tippere som nummer tre, men det er svært at forestille sig, at den kan overhale både Sælgeren og Min far Toni Erdmann.

Bedste kortfilm: Timecode
Her har vi Aske Bang fra Danmark med, men hans Silent Nights vinder desværre næppe. For selv om denne kategori er en af dem med færrest stemmer i, er det svært at opdrive en amerikansk Oscar-ekspert, der ikke peger på Juanjo Giménez’ Timecode, hvor to mennesker nærmer sig hinanden igennem et overvågningssystem.

Filmen er blevet beskrevet som en kommentar til overvågningssamfundet – og den var udtaget til Cannes. Samtidig har den nogle visuelle greb, der adskiller sig markant fra de andre nominerede.

Bedste animerede kortfilm: Piper
Måske kan den underfundige Pearl komme i spil, men det ligner en ret sikker sejr til Piper, der har fået forrygende anmeldelser, uanset hvor den har tittet frem.

Vi er også ret overbevist om, at filmen om en lille fugl, der kommer på afveje, vinder.

Bedste korte dokumentarfilm: The White Helmets
Her har vi endnu engang at gøre med et opløb, der er så tæt, at vinderen nok bliver afgjort på målfoto. De to favoritter er Joe’s Violin og The White Helmets.

Den første handler om en holocaust-overlever, der donorer sin violin, som så kommer i hænderne på en tolvårig pige, og det ændrer både hendes og den ældre mands liv. Den anden film følger frivillige, som sætter livet på spil i Syrien for at redde civile ud af krigen.

Begge er stærke dokumentarer. Men vi tror, at den aktuelle film vinder prisen foran den menneskeligt rørende. Der er nemlig tradition for, at aktualitet er et plus i kategorien, og det må man sige, at man får med The White Helmets.

Kommentarer

Oscar 2017

Oscar-priserne uddeles for 89. gang.

Priserne uddeles af Academy of Motion Picture Arts and Sciences, hvis omkring 6.600 medlemmer er aktive personligheder i filmindustrien.

Der dystes i 24 kategorier.

Årets vært er komikeren Jimmy Kimmel.

Showet finder sted i Dolby Theatre i Los Angeles 26. februar 2017.

© Filmmagasinet Ekko