Interview
09. maj 2014 | 21:18

Shortlist: Film kan hjælpe voldsramte børn!

Foto | Mica ApS
I Den perfekte middag balancerer Morten Kirkskov mellem sensitiv og små-psykopatisk familiefar med en tonstung social arv i bagagen.

Lars K. Mikkelsen lavede sin første film som 44-årig og fik hjælp af Christoffer Boe, Mogens Rukov og Lars von Trier. Med Shortlist-filmen Den perfekte middag vil han tale til børn fra voldelige hjem.

Af Jeppe Mørch

Tyve procent.

Så mange elever fra landets ottende klasser har ifølge Det Nationale Forskningscenter for Velværd været udsat for vold af en forælder.

”Det er vigtigt at få fortalt dem, der oplever sådan noget her, at de ikke er alene med det. Man må bryde tavsheden. Hvis tabuer bliver for store, kan de jo ødelægge et menneskes liv,” fortæller instruktør Lars K. Mikkelsen.

Han har lavet Den perfekte middag, der toppede Ekko Shortlist for to uger siden, og nu kan ses på en syvendeplads.

Kortfilmen handler om en voldelig far, der tyranniserer sin familie. Den fungerer som en del af Red Barnets kampagne, Sig det som det er, der forsøger at bryde nogle af de tungeste tabuer i børnenes verden.

Til kampagnen har Lars K. Mikkelsen også lavet Loftet og Den store prøve, som vi håber på at kunne bringe senere på Ekko Shortlist. De handler om henholdsvis om psykisk sygdom og alkoholmisbrug.

”Forhåbentlig kan de her film noget, som en pjece ikke ville kunne,” håber instruktøren.

Sen debutant
Lars K. Mikkelsen bor til daglig i Odense, men han er ofte i København for at arbejde på sine filmprojekter. Han er uddannet reklamefotograf og debuterede først som filminstruktør i 2009 med kortfilmen Træneren. På det tidspunkt var han 44 år.

”Det er en alt for høj alder at debutere i,” konstaterer han leende, da vi mødes på en cafe i København.

Lars K. Mikkelsen fremstår kreativt distingveret med blå blazer, rød halsklud og stort, krøllet hår. Han ligner det, han i hele sit liv gerne har villet være: en filminstruktør.

”Siden jeg var femten år, har jeg gerne villet være instruktør. Jeg er ikke diagnosticeret ordblind, men jeg har altid haft svært ved at stave, så jeg gik bare ud fra, at jeg ikke ville kunne komme ind på Filmskolen.”

I stedet har han brugt det meste af sit liv som reklame- og pressefotograf.

”Drømmen om at blive instruktør forsvandt i en masse år. Men jeg skal love for, at den er kommet kraftigt tilbage,” fortæller han med en venlig, fynsk dialekt.

Hænger ud med toppen af dansk film
”Jeg skulle op i en vis alder, før jeg egentlig turde tro på det. Og den første film, jeg instruerede, tog enormt lang tid at lave. Det skulle bare være godt. Jeg skulle opbygge et netværk, så jeg kunne arbejde med de bedste.”

Det er nemlig ikke blot debut-alderen, der er usædvanlig for Lars K. Mikkelsen.

Det er de navne, som han samarbejder med, også.

I Træneren spiller Jens Albinus hovedrollen som en pædofil håndboldtræner. Og manuskriptet er skrevet af instruktør Christoffer Boe, manuskriptforfatter Mogens Rukov og lederen af manuskriptlinjen på Filmskolen, Lars C. Detlefsen.

”Det er da nok ikke alle, der vil kunne komme udefra og arbejde sammen med de her navne. Men de må jo have syntes, at jeg havde noget at byde på.”

Tartar med Boe og Rukov
Særligt valget af dansk films storrygende og måske mest erfarne manuskriptforfatter var vigtig for Lars K. Mikkelsen.

”Jeg ville bare have, at det var Mogens Rukov, der skulle skrive den her film. Jeg får så fat på ham, og vi aftaler at mødes,” erindrer instruktøren.

”Da vi mødes, finder jeg hurtigt ud af, at han ikke har læst det manuskriptudkast, som jeg har sendt ham. Så jeg bliver nødt til at fortælle ham hele ideen bag filmen. To dage senere ringer han til mig og fortæller, at han gerne vil være med ombord på projektet.”

Så havde Lars K. Mikkelsen en fod indenfor i det fine selskab, og det banede vejen for samarbejdet med Christoffer Boe.

”Vi sad en dag i Mogens’ køkken. Vi var gået kold og vidste ikke helt, hvordan vi skulle komme videre med historien. Så siger Mogens: ’Vi kan lige prøve at ringe til Christoffer.’ Og så mødtes vi alle tre til tartar, mens vi snakkede om filmen. Han ville gerne hjælpe med manuskriptet, hvilke lige skubbede det helt på plads.”

At præstere med det samme
Træneren blev støttet gennem New Danish Screen, og den vandt en pris som bedste europæiske kortfilm ved festivalen i Leuven i Belgien.

Alligevel skulle der gå fire år, før Lars K. Mikkelsen i 2013 instruerede sin næste kortfilm.

I Den perfekte middag arbejder han igen sammen med velrenommerede navne.

Kristian Eidnes Andersen er komponist på filmen. Han har før arbejdet sammen med både Lars von Trier og Thomas Vinterberg. Og så står han også bag lydsiden til den vignet, der introducerer filmene på Ekko Shortlist.

Skuespillet leveres af Anne Louise Hassing, Ulla Henningsen, Lars Knutzon og Morten Kirkskov, der spiller den voldelige far.

”Han er jo en lidt kompleks figur, der selv har oplevet noget i sin barndom. På den ene side er han utrolig sensitiv. På den anden side er han lidt psykopat. Hvis ikke meget!” fortæller Lars K. Mikkelsen.

”Det betyder utrolig meget at have dygtige skuespillere på en kortfilmproduktion. Her har man ikke flere dage til at leve sig ind i rollen, men må i stedet præstere med det samme. Publikum skal jo virkelig tro på det, de siger. Jeg har været utrolig heldig med dem, der spiller med i mine film.”

Beskytter de svageste
På Red Barnets hjemmeside ligger der undervisningsmateriale til Den perfekte middag, som kan sætte gang i diskussionen i de danske folkeskoleklasser. Lars K. Mikkelsen tager desuden også selv rundt og viser filmen på forskellige skoler.

Tanken er, at dem, der ikke kender til vold i hjemmet, også får noget ud af filmen.

”Jeg håber, at de 80 procent, som ikke oplever vold i familien, får et indblik i, hvordan det kan være at leve med det – og måske begynder at overveje, hvordan man kan hjælpe, hvis man opdager, at ens ven bliver slået derhjemme,” siger Lars K. Mikkelsen og uddyber sin pointe med en historie om får:

”Når vejret er dårligt i Irland, så ser man, hvordan de stærkeste får beskytter de svageste ved at danne en cirkel rundt om dem. Så er de lidt beskyttet mod det uvejr, der ellers ville have ramt dem.”

Der skal sættes ord på
Den perfekte middag og de to andre film i Sig det som det er-kampagnen er ikke lavet som bestillingsarbejde for Red Barnet, og organisationen har heller ikke finansieret filmene.

Samarbejdet handler derimod om brugen af filmene i undervisningen. Og så kunne Lars K. Mikkelsen også bruge Red Barnet som sparringspartner, når historierne skulle udvikles.

”Jeg spørger dem om de emner, jeg har med i filmene, ligesom jeg snakker med mennesker, der har oplevet tingene på deres egen krop.”

De tabubelagte emner skal skildres med akkuratesse for at skabe en nuanceret debat.

”For mig er det vigtigt, at filmene har potentiale til at påvirke noget i forskellige menneskers liv. Mange tror fejlagtigt, at de er alene om de her svære ting. Og det at sætte ord og billeder på kan have en stor værdi.”

Trier kommer forbi
Faktisk er det ikke kun nogle af dansk films største profiler, som har giver Lars K. Mikkelsen en hjælpende hånd. Også den allerstørste lagde vejen forbi.

”Da jeg sad og skulle klippe første udkast af Træneren med Anders Refn, kom Lars von Trier forbi. Han kiggede på materialet og gav en hånd med i klipningen.”

– Det må være noget af en drøm at arbejde sammen med sådan nogle kapaciteter på ens allerførste film?

”Det har det helt sikkert været. Men det har også været lidt af tidsmæssig hæmsko. Jeg ville jo ikke gå på kompromis med, hvem jeg ville arbejde sammen med. Så jeg måtte vente, til de rigtige muligheder bød sig.”

Lars K. Mikkelsen har stor respekt for Trier, som han kalder ”Danmarks helt klart vigtigste filmskaber”. Men beundringen er dog ikke afgrundsdyb.

”Jeg er særligt fascineret af dialogen og den kompromisløshed, han udviser. Men for mig er det vigtigste i film, at man tror på det, der sker i dem. Man skal virkelig føle med karaktererne og leve sig ind i de ting, de oplever. Derfor er Breaking the Waves også kun en af verdens bedste film, hvis man stopper den lige før, kirkeklokkerne dukker op ud af ingenting på himlen.”

Ungdomsfilm med gammeldags telefon
Det er endnu ikke på plads, hvilke filmprojekter Lars K. Mikkelsen kaster sig over i fremtiden.

”Der er flere ting på tegnebrættet. Men hvad det lige bliver, er jeg faktisk ikke helt klar over endnu.”

En ide virker dog til at tænde instruktøren.

”Jeg kunne godt tænke mig at lave en ungdomsfilm, hvor det er okay at have en gammeldags telefon. Eller hvor det er okay at ville være fisker i stedet for noget inden for medieverdenen.”

”Det er enormt ærgerligt, at vi ikke må være forskellige længere. I dag er der jo nogle, der bliver hjemme fra skole, fordi de ikke har den nyeste iPhone. Det er en kæmpe ubalance i vores samfund, og det er frygteligt, at vi ikke kan være lidt sødere ved hinanden.”

– Her kunne vi igen lære lidt af de irske får?

”Ja, det synes jeg da godt vi kunne bestræbe os på.”

Kommentarer

Lars K. Mikkelsen

Født 1965 i Aalborg.

Uddannet reklamefotograf i 1988. Har også arbejdet som pressefotograf.

Direktør i reklamebureauet Mikkelsen+ko.

Debuterede i 2009 med Træneren, der er skrevet af Christoffer Boe, Mogens Rukov og Lars C. Detlefsen.

Den perfekte middag er en del af Red Barnets kampagne Sig det som det er og kan ses på Ekko Shortlist.

Til samme kampagne har han instrueret Loftet og Den store prøve, der handler om psykisk sygdom og alkoholmisbrug.

© Filmmagasinet Ekko