Nekrolog
29. okt. 2019 | 12:21

Godfather-producer er død

Foto | uoplyst
Robert Evans var med til at skabe et af filmhistoriens store mesterværker, da han i 1974 producerede Chinatown, som blev nomineret til elleve Oscars.

Robert Evans producerede mesterværker som The Godfather og Chinatown, men huskes også som en af Hollywoods store personligheder.

Af Nicki Bruun

Hollywood er fuld af personligheder, men filmbyen har mistet en af de største. Produceren Robert Evans er død 89 år gammel.

Selv om de færreste nok kender hans navn, har den tidligere chef for filmselskabet Paramount sat et større aftryk på filmbranchen end de fleste.

Han blev Oscar-nomineret som producer af Roman Polanskis noir-mesterværk Chinatown og gav som studiechef på Paramount grønt lys for Francis Ford Coppolas Godfather-trilogi.

Men foruden hans cv blev Robert Evans også berømt og berygtet for sin vilde stil som producer og forretningsmand. Han var kun 34 år, da han i 60’erne blev ansat og hurtigt avancerede til chef for produktionsleddet hos Paramount, som dengang befandt sig i bunden af Hollywood.

Takket være en række biografhits, der også talte Rosemarys baby og 1968-udgaven af Romeo og Julie, fik Evans vendt skuden og gjort selskabet til filmbyens førende.

Men han fik også gjort sig uvenner med Coppola, og et stigende kokainmisbrug var medvirkende til, at Robert Evans i 1974 gik tilbage til at være menig producer.

Fantastisk på film
Robert Evans blev født i New York i 1930.

Han blev i 1956 opdaget af den berømte producer Irving Thalbergs kone Norma Shearer, der gav Evans rollen som hendes afdøde mand i Man of a Thousand Faces.

Han fik en række roller foran kameraet, men det var tydeligt for både Evans og de fleste andre, at han trods sit smukke ydre ikke var det store skuespiltalent.

Derfor startede han en producerkarriere, der blev fyldt med både succes og fiasko, hæder og latterliggørelse.

At Robert Evans vitterligt blev en kultperson i Hollywood, kan ses i de mange film og serier, der bruger ham som mere eller mindre klar inspirationskilde for vilde producerfigurer.

I sin Hollywood-satire The Other Side of the Wind – der over 40 år efter optagelse endelig kom på Netflix sidste år – baserer Orson Welles sin unge studiechef på Evans.

Dustin Hoffman byggede sin rolle som flamboyant producer i Wag the Dog fra 1997 direkte på Evans’ udseende og væremåde.

”Jeg er fantastisk i den film!” skal virkelighedens Robert Evans angiveligt have sagt om Barry Levinsons komedie.

Sande løgne
Robert Evans døde faktisk for over tyve år siden. Da han til en fest i 1998 holdt tale for gyserinstruktøren Wes Craven, fik Evans hjertestop og døde i ambulancen, men blev genoplivet.

Efter det kæmpede han med helbredet og var ikke særligt aktiv som producer.

Evans producerede How to Lose a Guy in 10 Days (2003), men var mere interessant, da han i 2002 lagde fortællerstemme til dokumentaren The Kid Stays in the Picture.

Den bygger på Robert Evans’ selvbiografi fra 1994 af samme navn og giver et fascinerende indblik i producerens liv og Hollywood i slutningen af 60’erne, hvor amerikansk film for alvor blev dominerende på verdensplan.

Han blev gift og skilt hele syv gange, men efterlader sig kun en enkelt søn, filmskaberen Josh Evans. Og så ellers et eftermæle, der er lige så farverigt som de bedste fortællinger fra Hollywood. Som hans ven og samarbejdspartner, manuskriptforfatteren Joe Eszterhas, skriver i sin bog Hollywood Animal:

”Alle løgne nogensinde fortalt om Robert Evans er aldeles sande.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko