Feature
21. juli 2019 | 12:17

Historien bag fem berømte logoer

Foto | Diverse
Enhver filmfan får spændt forventningerne, når logoerne for fem af de store amerikanske selskaber toner frem på lærredet.

De store filmlogoer udtrykker selskabets sjæl. De er mere end bare reklame. Her er historien bag fem af de mest kendte.

Af Astrid Maan Thomsen

Man behøver ikke at være filmentusiast for at mærke storheden, når et af de store selskabers logoer toner frem på lærredet. 

Logoerne er ikke bare reklame. Det er en vigtig del af selskabets identitet. Og de bedste af dem skaber en aura af glamour og mystik. 

Der er mange mindeværdige filmlogoer, men vi har udvalgt fem, der rammer essensen af Hollywoods kultur og historie.


Metro-Goldwyn-Mayer

Løvens brøl er nok det mest kendetegnede ved det legendariske logo fra Metro Goldwyn Mayer (MGM). 

MGM blev skabt, da Goldwyn Corporation gik sammen med Metro Pictures og Louis B Mayer Pictures Corporation. En reklamedirektør ved navn Howard Dietz er blevet krediteret for ikke kun at være kommet på det berømte logo, men også det motto, som kan ses over løven: Ars Gratia Artis. 

Det betyder ”kunst for kunstens skyld”. 

Det siges, at Dietz valgte at bruge en løve grundet kærligheden til sit universitet Columbia University, hvis atletikholds kælenavn var ”The Lions”. 

Indtil videre er der blevet brugt syv løver til det ikoniske logo, og selv om jobbet som MGM’s logo løve altid er gået under navnet ”Leo the Lion”, er det faktisk kun den nuværende løve, der hedder Leo. Den seks andre har været i rækkefølge:

Slats, Jackie, Telly, Coffee, Tanner og George. 

Den første løve Slats brølede ikke, men kiggede kun ud på publikum. Han var fra Irland og blev brugt i alle MGM’s sort-hvide film i perioden 1924-1928.

Fra 1928 til 1956 var det Jackie, som regerede på lærredet. Han blev kendt som Leo the Lucky,fordi han overlevede en række uheld. Da han var på en pr-tur, styrtede flyet, som heldigvis fløj så lavt over Arizonas ørken, at løven overlevede. 

Kombinationen af det farligt dyriske og det officielle selskab har formået at skabe et magisk bindeled til publikum. Det er et af verdens mest genkendelige, men også elskelige logoer. 


Universal Pictures

Universals logo er et eksempel på en brillant brug af visuelle effekter. 

Vores eventyrlige planet ses fra rummet en stjerneklar nat, mens ordene ”Universal Pictures” drejer ind over kloden og placerer sig i midten til lyden af en stor fanfare. 

Sådan kender vi logoet, men det har ikke altid set sådan ud. I starten i 1914 så man sort-hvide billeder af en mere eller mindre udvisket jordklode, og der har både været brugt tekst eller fly som blikfang.

Men i 2012 valgte Universal at gå sammen med Oscar-vindende kunstnere fra Weta Digital, som skabte et nyt design. Samtidig blev der også lavet et nyt arrangement af Jerry Goldsmiths velkendte musik, som har været en del af logoet siden 1997. 

Ændringerne havde til hensigt at skabe en forbindelse mellem fortiden og fremtiden – og ære alle de film, som Universal Pictures har præsenteret. 


Paramount Pictures

William Wadsworth Hodkinson – skaberen af Paramount Pictures – er kendt for at have tegnet det berømte bjerg under et møde. 

I starten var der præcis 24 stjerner omkring teksten ”A Paramount Picture”. Det var udtryk for det antal skuespillere, som havde skrevet under på at arbejde for selskabet. 

Logoet kaldes også Majestic Mountain, og der er uenighed om, hvilket bjerg det ligner. Nogle siger Utahs Ben Lomond, mens andre mener, at Italiens Monviso gav inspiration til logoet. 

Den største ændring kom i 1986, da selskabet anvendte CGI, så stjernerne nu fløj rundt på lærredet. Logoet blev modificeret igen i 2002, hvor stjernerne kommer ned fra himlen som stjerneskud og samler sig i den berømte halvcirkel om navnet ”Paramount”. 


Warner Bros.

Warner Brothers’ logo er et skjold, som svæver i luften med initialerne ”WB”. 

Det er et af verdens mest genkendelige logo’er, og det er fristende at sige, at det ikke har ændret sig siden grundlæggende i 1923. Men selvfølgelig har også dette logo gennemgået forandringer i årenes løb. 

Det blev radikalt ændret i 1972, da Saul Bass – kendt for at lave det grafiske design til forteksterne i Hitchcocks film – blev hyret til at lave et nyt design. Hans design blev dog udfaset allerede i midten af 80’erne, men kan stadig ses i en film som Magic Mike fra 2012. 

Warner Bros. har især været dygtige til at smelte hver enkel films tone og stil sammen med logoet ved hjælp af CGI-teknikken, der vandt frem omkring 1990. Harry Potter-filmene er et godt eksempel på, hvordan logoet og filmene kreativt kædes sammen. 


Columbia Pictures

Dette logo præsenterer kvinden Columbia. Hun menes at være baseret på skuespilleren Evelyn Venable, som er kendt for at lægge stemme til den smukke, blå fe i Pinocchio

Hun har poseret for selskabet siden 1924, hvor hun først bar et skjold og hvedeaks, men logoet, som vi kender det i dag, blev designet i 1992. 

Det nye logo tog form, da Scott Mednick og kunstneren Michael Deas blev hyret til at give Columbia et nyt look. 

På grund af travlhed skyndte de sig at mødes i en frokostpause, hvor de smed et klæde over grafikeren Jenny Joseph. Hun løftede en ganske almindelig bordlampe op i luften, og resultatet blev det verdenskendte logo, som nu i årtier har prydet alverdens film.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko