Feature
01. apr. 2020 | 11:52

Hvad er en god trailer?

Foto | Roger Deakins
Larry Gopnik (Michael Stuhlbarg) kigger dybt i glasset i Coen-brødrenes eksistentialistiske komedie A Serious Man, hvis trailer med sit skarpe koncept er et kunststykke i sig selv.

”Trailers er det vigtigste redskab i slaget om publikum,” siger dansk klipper, der sammen med to kolleger forklarer kunstformen og udpeger en yndlingstrailer.

Af Mikkel Krebs Behnke

En god filmtrailer kan pirre publikum til at købe en billet til biografen, mens en dårlig kan få dem til at stikke pengene ned i lommen igen.

Siden filmens fødsel i slutningen af det 19. århundrede har man forsøgt at lokke folk i biografen. Og traileren har en lang historie.

Den kan spores tilbage til USA i 1912. Ved afslutningen af et afsnit af serien The Adventures of Kathlyn blev titelpersonen kastet ind i en løvehule, hvorefter en tekst kom op på lærredet: ”Slipper Kathlyn ud af løvehulen? Følg med i næste uge.”

Det ville vi i dag kalde en cliffhanger, men idéen om at lokke folk tilbage i biografen blev begyndelsen på moderne markedsførelse af film. I 1913 lavede Nils Granlund – svenskfødt reklamedirektør for Loew’s Theaters – en reklame for Broadway-musicalen The Pleasure Seekers, som blev vist mellem filmene.

Allerede året efter producerede Granlund små trailers for en af stumfilmperiodens helt store stjerner – Charlie Chaplin – og en ny genre var født. Traileren har udviklet sig meget siden sin fødsel og er i dag primært kendt for Hollywoods eksplosive og frenetiske resumeer tilsat storladen underlægningsmusik.

Men hvad består en god trailer af? Vi har spurgt tre klippere, der har lavet trailers for store danske film, og som udpeger hver deres internationale favorit.

Gregers Dohn

47 år, autodidakt svensk klipper.
Har klippet trailers til film som De forbandede år, Unge Astrid og Borg.

”Det er enormt svært at vælge imellem gode trailere. Det er vel lidt ligesom at vælge sin yndlingsfilm. Der er selvfølgelig de store, amerikanske trailers fra Hollywood-produktioner, der ser dyre ud med deres mange effekter. Men jeg laver trailers for skandinaviske film med mindre budgetter, hvor jeg hellere vil slå på følelser.”

”Grundlæggende handler det for en trailerklipper om at få folk til at ville se filmen, efter de har set traileren. Så man må ikke afsløre for meget, men heller ikke for lidt. Jeg har lavet trailers, hvor folk efterfølgende har følt, at de har set det hele, selv om de kun har fået en brøkdel af filmen serveret.”

”En af de sjoveste og smarteste eksempler på at vise så lidt som muligt er dokumentaren Comedian om Jerry Seinfeld. Den afslører absolut intet af filmen, men giver stadig én lyst til at se den, da den jo er hylende morsom. Det gør den næsten til den ultimative trailer. Og så er der jo i øvrigt nærmest ingen, der siden har anvendt en voice-over i en trailer!”

 

Anders Albjerg Kristiansen

36 år, uddannet klipper på Den Danske Filmskole i 2011.
Har klippet trailers til Dronningen og Psykose i Stockholm.

”En trailer skal kunne fange en stemning og publikums interesse. Den skal slet ikke være et referat af selve filmen. Jeg kan godt lide, når en trailer er sit eget værk, men samtidig er tro mod filmen. Der er jo trailere, som har formået at blive små kunstværker i deres ret.”

”Tit er teaserne mere interessante end trailerne, fordi de fremhæver noget helt specifikt. Men de sjoveste trailers er dem, der netop viser stemningen for den film, man skal se. Man skal have en forståelse af temaet i filmen, men ellers er jeg ikke særligt optaget af selve handlingen i de trailers, jeg finder spændende.”

”Traileren til A Serious Man er fed, fordi den har så klart et koncept. Den er bygget op omkring lyde fra filmen, som går igen. Man er ikke i tvivl om, at det er en komedie, som handler om en mand, der ikke bliver taget seriøst trods sine åbenlyse råb om hjælp. Man er heller ikke i tvivl om, at det er en af Coen-brødrenes film, man skal se.”

 

Morten Højbjerg

44 år, uddannet klipper på Den Danske Filmskole i 2003.
Har klippet trailers til film som Mødregruppen, Journal 64 og Stille hjerte.

”En god trailer skal give publikum lyst til at se mere. Dybest set er trailers det vigtigste redskab i slaget om publikum. Den skal indfange filmens univers, og der skal skabes empati for hovedkarakteren. Publikum skal engageres i fortællingen.”

”En af min yndlingstrailere lige nu er den til dokumentarfilmen Cunningham. Umiddelbart henvender sådan en film sig nok til et ret snævert publikum, men det er svært ikke at få lyst til at se filmen, når man har set traileren. Også selv om jeg ikke har noget nævneværdigt forhold til moderne dans. Men jeg fascineres af billedernes skønhed, tempoet, rytmen, det sublime lyddesign og ikke mindst af hovedpersonen – en mystisk og visionær karakter.”

”Med få ord og endnu færre billeder af danseren Merce Cunningham giver traileren mig lyst til at se filmen. Jeg kan lide en trailer, som tør stå ved sin film – og er subtil og elegant, larmende og rå. Det er traileren til Cunningham – et værk i sig selv.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko