Protestbrevet
14. sep. 2021 | 09:49

Debat: DR svigter sine freelancere

Foto | Morten Krüger
Lars Mikkelsen går som fortæller i dokudrama-serien Historien om Danmark på gaden med vrede demonstranter. Blandt landets fotografer stiger utilfredsheden med forholdene på DR.

”Hvordan kan en statsejet virksomhed slippe afsted med at underbyde en hel branche?” spørger fotograf, der i mange år har arbejdet for DR, men oftere og oftere må takke nej.

Af Lars Bonde

Jeg skriver dette indlæg i dyb respekt for Danmarks største og vigtigste mediehus, Danmarks Radio. Jeg har i mere end ti år arbejdet som fotograf på alle slags produktioner i huset. Temalørdage, magasinprogrammer, reportageserier, dokumentarer med mere. Og de seneste år har jeg arbejdet på større dokudrama-satsninger til DR1 og DR Drama som Historien om Danmark og Grænseland.

Jeg har mærket en stor lyst blandt journalister, tilrettelæggere, instruktører, produktionsledere og producere til at gå langt for at vride det maksimale ud af budgetterne.

Der er stor fortællelyst og kreativitet på selv det mindste projekt med det mindste budget. Der er mange dygtige kreative kræfter – inklusive mig selv – som hver dag kæmper kampen for at skabe tv, der sætter dagsorden i medieverden.

Jeg er derfor oprigtigt ked af, at det nu er kommet så vidt, at jeg i stigende grad må sige nej, når produktionsledere ringer til mig med gode og veltilrettelagte projekter. Senest endnu en højt profileret dokudrama-serie til DR1 søndag aften.

Det er projekter, jeg bliver tilbudt, fordi de faste medarbejdere kender mig. Fordi jeg er dygtig, veluddannet og har årelang erfaring. Men også fordi jeg har opbygget en ekspertise ved at medudvikle og konceptuere programmer og serier og har lært huset at kende indefra.

Det giver en sikkerhed, som produktionsledere, tilrettelæggere og instruktører gerne vil trække på, fordi det gør, at der er meget kortere vej til en professionel visuel løsning på de oplæg og manuskripter, som redaktionerne leverer. Det giver også en mere glidende arbejdsgang gennem husets afdeling for udstyr, biler, studier, vagter og så videre.

Men jeg må oftere og oftere sige nej, fordi lønnen simpelthen ikke matcher arbejdsbyrden.

Lavere lønssatser
Det undrer mig, at DR ikke passer bedre på deres ”faste” freelancere. DR er afhængig af – når som helst og ofte med kort varsel – at kunne hyre fotografer, som kender huset og leverer høj kvalitet, hurtigt og effektivt.

Det skal DR selvfølgelig også betale disse freelancefotografer en ordentlig løn for. Og det gør DR desværre ikke.

De betaler meget under den tarif, alle andre produktionsselskaber og tv-stationer kører med. Hvordan kan en statsejet virksomhed slippe afsted med at underbyde en hel branche, som oven i købet er stærkt fagligt organiseret?

FAF er det fagforbund, som repræsenterer langt de fleste film- og tv-arbejdere. DR har ikke valgt at lave en aftale med FAF og betaler mere end 100 kroner mindre i timen end FAF’s minimumssatser. I stedet har DR lavet en aftale med Dansk Metal, som har lavere lønsatser og i øvrigt betragter alle freelancere ens i forhold til løn.

Der er en god grund til, at lønnen er differencieret. Det handler om ansvar og risiko forbundet med de forskellige jobfunktioner. Det tager overenskomsten hos FAF højde for, men ikke Dansk Metal og DR.

DR skaber illoyalitet
For et par år siden forsøgte en gruppe freelancere at gøre opmærksom på problemet. Det ændrede ikke på forholdene. Ledelsen valgte ikke at lytte til protesterne.

I dag oplever jeg, at man blot yderligere har mindsket produktionsledernes frihed til selv at kunne prioritere inden for budgetterne. En del dygtige freelancere har valgt ikke at arbejde med DR mere, og en del af de, der stadig gør, har samme overvejelser som jeg, når telefonen ringer.

Hvilken konsekvens har underbetalingen for freelancefotografernes engagement i DR-produktionerne?

Der sker desværre det, at vi bliver illoyale.

For hvis der dukker andet arbejde op, som er ordentligt betalt, er vi nødt til at tage det i stedet. Så i værste fald mister DR en fotograf, som måske allerede er i gang med et projekt, men som på grund af den meget løse ansættelse faktisk ikke er kontraktlig forpligtet til at gennemføre produktionen. Fotografen kan derfor hoppe fra midt i en optageperiode.

Jeg kender til flere tilfælde, hvor det er sket. Hvordan tør DR løbe den risiko?

Det er på tide, at DR laver en ordentlig aftale med fotograferne og det fagforbund, som langt de fleste film- og tv-arbejdere faktisk er medlem af. Det er hverken klædeligt for en statsejet virksomhed eller godt for kvaliteten at løndumpe.

DR svarer


Ekko har spurgt DR, hvorfor statsinstitutionen ikke har en overenskomst med den fagforening – FAF – fotografer er organiseret i. Niels Ammitzbøll, der er underdirektør i DR Økonomi, Teknologi og Medieproduktion, skriver:

”Først og fremmest sætter vi stor pris på og er meget glade for vores faste freelancere. De er meget vigtige for DR. Derfor har vi da også kun en interesse i, at de har et godt arbejdsliv i DR, og at de føler, at de naturligvis er en værdsat medarbejdergruppe.”

”Jeg må på det kraftigste tage afstand fra Lars Bondes udsagn om, at DR underbetaler freelancefotografer. Det er på ingen måder tilfældet. DR har ordnede forhold for alle sine ansatte, der er dækket af én af de i alt tyve overenskomster, som DR har indgået, herunder overenskomster for freelancearbejde. Overenskomsterne er indgået med de organisationer, der traditionelt har haft overenskomstdækningen i DR.”

”Jeg anerkender Lars Bondes personlige oplevelse, men det er vigtigt for mig at understrege, at vi naturligvis udbetaler løn i henhold til overenskomsterne.”

”DR har en overenskomst med Dansk Metal, der repræsenterer filmfotograferne i DR, og hvis filmfotograferne ikke oplever sig repræsenteret af Dansk Metal, bør dialogen i første omgang være mellem Dansk Metal og filmfotograferne.”

Kommentarer

Lars Bonde

Født 1972 i Næstved.

Uddannet fotograf fra Den Danske Filmskole i 2003.

Har arbejdet i film- og tv-branchen siden midten af 1990’erne.

Fotograf på DR-produktioner som Grænseland, Frederik IX, Historien om Danmark, Store danske videnskabsfolk, Normalerweize og Skyldig II.

Medlem af Dansk Filmfotografforbund.

Ekkos hotline

Har du oplevelser fra filmbranchen, som du gerne vil dele med Ekko?

Vi kan døgnet rundt kontaktes på 2729 0011 eller ekko@ekkofilm.dk.

Vi garanterer fuld anonymitet.

© Filmmagasinet Ekko