Top 10
29. nov. 2016 | 11:34

Top 10: Robotter på film

Foto | Zade Rosenthal
I dag har de fleste set et billede af Arnold Schwarzeneggers karakteristiske robot fra Terminator-filmene. Men idéen om en dræberrobot fra fremtiden med biker-outfit og shotgun var oprindelig ret original.

I Westworld spiller skuespillerne robotter, så det basker. Få gange har skuespillere skildret robotter lige så overbevisende på film, men nok gange til en top 10. Advarsel: spoilers.

Af Jens Steinicke Kjær

Første sæson af HBO’s tv-serie Westworld slutter på mandag, og den har været en stor succes. Universet med cowboy-forlystelsesparken, hvor rige mennesker kan få lov til at lege Det Vilde Vesten sammen med menneskelignende robotter, er mageløst. 

Serien er især interessant, fordi den omhyggeligt behandler grænsen mellem maskine og menneske.

Tanken om, at ingeniører og programmører kan skrue op og ned for robotternes attitude og følelser, har vist sig at være fremragende grobund for seriens skuespillere til at lave nogle mesterlige præstationer som robotter.

Det flyder med fremragende robotscener i tv-serien. Skuespillet skal være ekstremt fintfølende for, at en menneskelignende robot ikke bare ligner et menneske, men stadig fremstår som en maskine. Det vækker tanker om nogle af de store robotrolle-præstationer i tidens løb, som vi præsenterer på denne top 10, hvor vi arbejder op til toppen og skal advare mod spoilers.

 

10. Robocop (Robocop)

Peter Weller var kølig som stål i rollen som Alex J. Murphy, der er bedre kendt som Robocop i Paul Verhoevens foruroligende sci-fi-film af samme navn. 

Murphy såres dødeligt i en skudveksling med en gadebande. Han er på dødens rand, men bliver reddet på et hængende hår ved at få dele af sin krop erstattet af maskineri. 

En robot-strisser var født i 1987, og Robocops flotte design står klokkeklart i enhver sci-fi-elskers filmminder. Hans mekaniske og hårdkogte replikker er cool, men det er øjeblikkene, hvor robotmanden husker sin fortid, som for alvor gør karakteren interessant.

 

9. David (Prometheus)

Ridley Scotts prequel til Alien fik ved premieren i 2012 en lunken modtagelse af både fans og filmkritikere. Alligevel har Prometheus flere interessante sci-fi-elementer – som eksempelvis slutningen, hvor vi møder alien-racens tipoldefar. 

Michael Fassbender gør også et udmærket stykke arbejde som robotten David. Han har nogle originale træk, som understreger Davids eksistens som hverken menneske eller maskine, men noget helt tredje.

En af filmens teasere er produceret som en reklame for robottypen David, og den er både morsom og tankevækkende. 

David er selv speaker på filmen, som åbner med den latterlige replik: ”Hvad er det ved robotter, som gør dem så robotagtige?” Mere alvorligt bliver det, da David understreger, at han forstår menneskers følelser, men ikke selv kan føle dem, efter at han har grædt over at tænke på krig og andre forfærdeligheder. 

 

8. Ash (Alien)

At sætte Ash på denne robotliste er en spoiler, men hvad kan man gøre? I den første Alien-film fra 1979 vågner besætningen på et rumskib op efter lang tids søvn og rejse gennem rummet.

Alle er mennesker, som har en funktion på rumskibet, der uheldigvis invaderes af en dødbringende livsform, som i dag er en af de mest ikoniske afbildninger af et fjendtligsindet rumvæsen.

Det går op for gruppen, at besætningsmedlemmet Ash er en robot, da han prøver at dræbe Ellen Ripley (Sigourney Weaver). Han får flået sit hoved af, og det afsløres, at han har hvidt blod og syntetiske indvolde. 

Afhøringen af Ash er en legendarisk scene, når det kommer til skuespil som robot. Ian Holm formår at virke statisk og følelsesløs på en måde, som får det til at krybe ned ad ryggen. 

 

7. Gunslinger (Westworld)

Mange filmiske skildringer af menneskelige robotter havde nok ikke set ud, som de gør i dag, hvis ikke det var for Yul Brynners cowboy-robot i Michael Crichtons oprindelige Westworld fra 1974. Filmen handler ligesom tv-serien om en forlystelsespark, der har Det Vilde Vesten som tema, og hvor robotter udgør parkens beboere.

Her kan parkens besøgende gæster gøre lige, hvad de har lyst til med robotterne og udleve deres vildeste fantasier. Brynner spiller en iskold sortklædt gunslinger-robot, som aldrig trækker en nervøs mine, selv i de mest pressede situationer.

I den gamle version af Westworld er handlingen simpel: Robotterne i forlystelsesparken går amok og giver sig til at dræbe parkens gæster. Og her er ikke samme antydning af kunstig intelligens som i den nye tv-serie. Det eneste menneskelige træk i Brynners robot er hans udseende.

 

6. Bishop (Aliens)

Det kommer som et chok, da Bishop (Lance Henriksen) bløder hvidt efter at have leget kniveleg med marinesoldaterne i James Camerons Aliens fra 1986. Det betyder nemlig, at han ligesom Ash i Alien ikke er et menneske, men en robot.

Hans opgave er at hjælpe Ellen Ripley og soldaterne med at eliminere de blodtørstige rumvæsner. Bishop er programmeret til ikke at gøre skade på mennesker, og han ender med at være den mest heltemodige karakter i filmen. 

Var det ikke for ham, ville Ripley og den lille pige Newt være blevet ædt af rumvæsnernes dronning og sprunget i luften. Bishops målløse henrykthed, da Ripley roser ham for sin indsat, får ham til at ligne et menneske. 

Tvetydigheden mellem logisk tænkende maskine og følende menneske er tankevækkende takket være Lance Henriksens indsats. Klippet må nok siges at være en spoiler for Bishops videre skæbne.

 

5. C-3PO (Star Wars)

Protokolrobotten C-3PO er nok en af verdens mest kendte robotter. Han er yderst karakteristisk med sit gyldne ydre, sin engelske accent og høflige, men ofte skeptiske fremtoning. Anthony Daniels har lagt stemme og krop til robotten i alle syv Star Wars-film og bliver ved med at gøre et mageløst stykke arbejde.

C-3PO bliver oftest brugt som comic relief i Star Wars-universet, og typisk er han genstand for slapstick-humor. Han bliver gjort til grin og ydmyget, og i flere film kommer han til skade og mister dele af sin krop. Måske var han sjovest for det publikum, som så den første Star Wars-film i 70’erne, men i dag fungerer han stadig perfekt som komisk afbræk.

C-3PO er kitschet og jordnær, og det står i kontrast til det syrede univers. Hans design viser sig med årene at være tidløst, på trods af at det tydeligt er inspireret af robotten Maria fra sci-fi-klassikeren Metropolis fra 1927.

 

 

4. Gigolo Joe (A.I. kunstig intelligens)

Den mest sexede præstation som robot må være Jude Laws skildring af prostitutionsrobotten Gigolo Joe i Steven Spielbergs A.I. kunstig intelligens (2001). Hans hud er skinnende, og han har frisure som en legomand, men hans fremtoning er intens og nærværende. 

I scenen, hvor han er sammen med en meget nervøs kvinde, der er usikker på, om robotsex er en god idé, beroliger han hende blidt. ”Jeg tror, du er bange for at give slip.” Han nikker mekanisk men kækt med hovedet, så den helt rigtige romantiske sang spiller og forsikrer hende om, at når hun først har været sammen med ham, vil hun aldrig have lyst til at være sammen med et ægte menneske igen.

”Du fortjener mig,” siger han med en så selvsikker og silkeblød stemme, at de to skuespillere nok ikke har taget scenen med det efterfølgende kys om særligt mange gange for at få det til at se lidenskabeligt ud.

 

3. Ava (Ex Machina)

Den smukkeste robot til dato optræder i Alex Garlands tankevækkende sci-fi-drama Ex Machina fra 2015. Her spiller Alicia Vikander robotten Ava. Programmøren Caleb (Domhnall Gleeson) bliver hyret af sin chef Nathan (Oscar Isaac) til at vurdere den kunstige intelligens i Ava, som er den seneste robot, Nathan har udviklet.

Caleb bliver overbevist om Avas menneskelighed, men samtidig finder han ud af, at Nathan er fuld af hemmeligheder, og stemningen kammer hurtigt over fra at være eventyrlig til at blive yderst skræmmende.

Det interessante ved Vikanders præstation er, at hun til at starte med opfører sig som et menneske nærmest i så høj grad, at hun ikke virker som en troværdig robot, selv om hendes krop er gennemsigtig. Det ændrer sig dog markant hen imod filmens chokerende slutning, hvor maskindelen af Ava pludselig kigger frem og tager fusen på os alle sammen.

 

2. Roy Batty (Blade Runner)

En af filmhistoriens mest diabolske fremstillinger af en robot findes i Rutger Hauers præstation som robotternes hvidhårede leder i Ridley Scotts Blade Runner fra 1982. Batty er intelligent og yderst kampdygtig og bliver aktiveret i år 2016, små fire år inden filmens handling. 

Batty er en hensynsløs dræber, som stræber efter evigt liv. Han opsøger sin egen skaber i håb om at kunne blive opgraderet til at leve for evigt, men det ønske kan han ikke få opfyldt. Den nyhed håndterer Batty rimelig uhyggeligt ved at prikke øjnene ud på og dræbe sin far. På trods af Battys overmenneskelige egenskaber er han helt på herrens mark, når det kommer til at forstå de menneskelige følelser, som han i løbet af filmen konfronteres med. 

I filmens slutning spiller Hauer røven ud af bukserne, da Batty i en smuk monolog accepterer, at han skal dø og derfor ender med at ligne et menneske mere end filmens hovedperson, som bliver spillet med bravur af selveste Harrison Ford.

 

1. T-800 (Terminator 2: Dommedag)

Som skuespiller er Arnold Schwarzenegger ikke særligt imponerende, men måske netop derfor leverer han vor tids bedste præstation som robot på film. 

I Terminator (1984) er robotten T-800 sendt fra fremtiden for at dræbe moren til fremtidsmaskinernes største fjende: John Connor. Schwarzenegger er perfekt castet som koldblodig dræbermaskine. Med sin sparsommelige mimik og bodybuilder-look ligner han mere en maskine end et menneske.

Men det er først i 1991 med Terminator 2: Dommedag, at T-800 virkelig bliver noget særligt. 

T-800 er nu filmens helt og har til opgave at beskytte den unge Connor mod en nyere dræberrobot. Forholdet mellem drengen og den gamle dræberrobot er interessant, fordi robotten i løbet af filmen lærer menneskelige egenskaber af den kække Connor.

Den uforglemmelige slutscene, hvor T-800 tager livet af sig selv for til sidst at give thumbs up, er en enkel, men effektiv måde at vise det følelsesmæssige forhold mellem mennesket og robotten.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko