Cph:Dox
16. okt. 2015 | 17:20

Cph:Dox: Ti film du bare skal se

Foto | Artline Films
Dokumentaren Hitchcock/Truffaut fortæller historien om François Truffauts (tv.) banebrydende interview med Alfred Hitchcock (th.) i 1962, som ikke bare var med til at ændre synet på Hitchcock, men også resulterede i en af verdens mest indflydelsesrige filmbøger.

Programmet til Danmarks førende filmfestival – Cph:Dox – er netop blevet offentliggjort. Vi giver en guide til ti af årets mest lovende titler.

Af Esben Møller Hansen

Cph:Dox har vokset sig til en af verdens største dokumentarfilmfestivaler med et bugnende program med over 200 film, hvoraf 60 har verdenspremiere på festivalen.

Festivalen spænder bredt med hovedkonkurrencen Dox:Award, kunstfilmkonkurrencen New:Vision og den journalistiske pris F:Act Award.

I år er der desuden fokus på crime-genren, der har fået en revival med HBO’s The Jinx og podcasten Serial

Cph:Dox byder på et overflødighedshorn af enestående film, så man kan blive helt svimmel, når man bladrer i programmet. Derfor har vi indkredset det store felt og udvalgt ti film, du ikke må gå glip af.


The Fear of Thirteen

Festivalen betegner David Singtons film som ”fænomenal fortællekunst og et fascinerende karakterstudie”, og den ligner da også årets nervepirrende doku-thriller. 

The Fear of Thirteen handler om en mand, der har siddet på dødsgangen i USA i 23 år og beder om at blive henrettet. 

Filmen har en overraskende afslutning, og traileren bringer tankerne hen på The Thin Blue Line og HBO’s succes-serie The Jinx.

Ved premieren 7. november laver Ekko en Q&A med David Sington efter filmen.


Homeland (Iraq Year Zero)

Hvis der er noget, der kendetegner Cph:Dox, er det spektakulære filmvisninger. En af årets mest interessante er Abbas Fahdels Homeland (Iraq Year Zero), der visesi den spritnye moske, Imam Ali, på Vibevej 8. november.

Homeland (Iraq Year Zero) er Fahdels personlige skildring af årene før og efter Vestens invasion af Irak, hvor instruktøren følger sin egen familie. Filmen bringer os direkte ind de kaotiske omvæltninger i Irak og er en intens fem en halv times lang filmoplevelse. 

Ved arrangementet i moskeen vises også den iranske Muhammad: The Messenger of God, som skildrer profetens liv. Det er sammenlagt otte timers film!

 


The Wolfpack

Der er nogle historier, som virker for vilde til at være sande, og The Wolfpack ligner præcis sådan én.

Instruktøren følger de seks Angulo-brødre, der i hele deres liv har været indespærret i en lejlighed i New York af deres far. Den eneste adgang, de har haft til verden udenfor, har været gennem videofilm.

Brødrene har så genindspillet flere af deres yndlingsfilm med hjemmelavede rekvisitter i den trænge lejlighed, indtil den ene bror en dag slipper ud og opdager den virkelige verden. Det ligner unægteligt opskriften på en rørende og underholdende dokumentarfilm.

 


Human

Fotografen Yann Arthus-Betrand har vendt blikket mod mennesket i denne film, som festivalen beskriver som ”verdens største selvportræt”.

Det er i sig selv tillokkende, når en filmskaber bevæger sig ud i et så ambitiøst portræt som at vise hele menneskeheden, og Human, der bringer tankerne mod den storslåede Samsara, er sådan en film, der hører hjemme i biografen.

 


Rabin: The Last Day

Den tidligere israelske premierminister Yithzak Rabin blev brutalt myrdet på åben gade i 1995 af en jødisk ekstremist. I Rabin: The Last Day kommer man tæt på Rabin, der forsøgte at skabe fred i den blodige konflikt mellem Israel og Palæstina.

Amos Gitais film tager udgangspunkt i dagen, hvor Rabin blev myrdet, og den er bygget op af intenst arkivmateriale og rekonstruktioner.


Steve Jobs: The Man in the Machine

Alex Gibney er en af de helt store instruktører i moderne dokumentarfilm med den dybdegående Scientologys religiøse fængsel og den kritiske The Armstrong Lie om derouten for den amerikanske cykelhelt.

Hans portræt af Steve Jobs ser også ud til at bringe usete, mørkere sider frem i lyset af den afdøde Apple-grundlægger.

”Nok er Apples produkter skrevet med et lille i, men egoet bag var i fede versaler,” skriver Cph:Dox om dette interessante portræt.


In Jackson Heights

Frederick Wiseman er en af dokumentarfilmens mest indflydelsesrige skikkelser. Han er kendt for sin fluen-på-væggen-teknik fra film som High School (1967) og At Berkeley (2013).

In Jackson Heights er en klassisk Wiseman-film med et portræt af den oversete bydel Jackson Heights i Queens, New York, som er et af de mest multikulturelle områder i USA, hvor der tales 167 sprog.

 


Hitchcock/Truffaut

François Truffauts samtalebog Hitchcock om Hitchcock er et must-read for filminteresserede og en af historiens bedste filmbøger.

I Hitchcock/Truffaut beskriver Kent Jones med hjælp fra instruktører som Wes Anderson og Martin Scorsese vigtigheden af denne bog som en manual for filmskabere.

En uomgængelig film for enhver fan af både Truffaut og Hitchcock.

 


Listen to Me Marlon

En anden stor figur i det tyvende århundredes filmindustri er skuespilleren Marlon Brando, der levede et vildt og gådefuldt liv. I denne film bringes Brando til live ved hjælp af scanninger foretaget i 1980'erne.

Ekkos anmelder kalder Rileys portrætfilm om Brando for ”et enestående portræt af filmhistoriens måske største skuespiller” og kvitterer med fem stjerner.

 


The Sky Trembles and the Earth is Afraid and the Two Eyes are not Brothers

Ben Rivers laver psykedeliske og antropologiske film, der lystigt leger med fiktion og virkelighed.

A Spell to Ward of the Darkness, somvandt New:Vision-prisen på Cph:Dox i 2013, er en sort mands vilde dannelsesrejse gennem Norden. I den nye film tager Rivers publikum med på optagelserne af et mystisk filmprojekt i Nordafrika.

Det er en uomgængelig metafilm for dem, der er interesserede i den mere eksperimenterende del af årets program på Cph:Dox.

 

Cph:Dox finder sted 5. – 15. november.

Kommentarer

Cph:Dox-festivalen

Blev første gang afholdt i 2003.

Viser over 200 dokumentarfilm hvert år fra forskellige lande.

Har slået et særligt slag for hybridfilm, der blander dokumentar og fiktion.

Tine Fischer er direktør for festivalen.

Se årets program.

© Filmmagasinet Ekko