Cph:Dox 2019
29. mar. 2019 | 22:36

Svensk Tarkovskij vinder Cph:Dox

Foto | Plattform Produktion
Der er godt med atmosfæriske billeder fra det svenske sommerland i John Skoogs hybridfilm Ridge, der har vundet hovedprisen på Cph:Dox.

”Hvis Tarkovskij havde spillet videospil og var en svensk bondemand havde hans film måske set sådan her ud,” lyder juryens begrundelse for at vælge Ridge som vinder af Dox:Award.

Af Nicki Bruun

Svensk film er gevaldigt godt kørende på dokumentarfronten for tiden. I hvert fald, hvis man bedømmer ud fra prisvinderne på Cph:Dox.

Efter sidste års svenske sejr med den dansk co-producerede The Raft er hovedprisen Dox:Award på dette års festival her til aften igen gået til vores naboland.

Ridge af debutinstruktøren John Skoog stryger helt til tops på Cph:Dox 2019.

Det er en gådefuld og sanselig hydridfilm optaget i det svenske sommerland, hvor polakker kommer for at arbejde på gårdene, mens de lokale unge kaster sig ud i drukritualer.

”Hvis Tarkovskij havde spillet videospil og var en svensk bondemand havde hans film måske set sådan her ud,” lyder begrundelsen fra juryen.

Den består af blandt andre den danske producer Katrin Pors fra filmselskabet Snowglobe og kritikeren Eric Hynes, der sad i Ekkos kritikerpanel på sidste års festival.

Ridge delte ellers vandene i dette års stjernebarometer. Trods et beskedent gennemsnit på 2,7 ud af 4 blev filmen faktisk spået som favorit af to kritikere, nemlig Demetrios Matheou fra det britiske filmmagasin Little White Lies og Héctor Llanos Martínez fra den spanske avis El País.

Ekkos egen anmelder, Laura Dyhrcrone, havde svært ved at greje, hvad filmen vil sige, men endte med at overgive sig til dens dragende gådefuldhed og kvitterede med fem stjerner.

Cph:Dox-Juryen har givet en Special Mention til en anden film, der splittede anmelderne i vores kritikerpanel endnu mere. Searching Eva af tyske Pia Hellenthal kom kun op på 2,3, men også den gættede en af panelets kritikere på, nemlig amerikanske Lauren Wissot fra Filmmaker Magazine.

Nordisk succes
Fem andre priser er her til aften blevet uddelt på Cph:Dox i festivalens hovedsæde på Kunsthal Charlottenborg.

Hvor sidste år var en stor dansk omgang med vindere som instruktørerne Lasse Lau og Katrine Philp, må vi i år overlade spotlyset til vores nordiske kolleger.

Således vinder norske The Men’s Room – eller For vi er gutta på originalsproget – prisen i programmet Nordic:Dox. Den blev også vel modtaget af vores anmelder.

Der var ingen priser til de helt eller delvis danskproducerede Forget Me Not, Q’s Barbershop og Håbets ø, som vi alle har anmeldt i vores massive dækning.

I programmet New:Vision vinder A Moon for My Father, der handler om den iranske kunstner Mania Akbaris oplevelser med først en kræftsygdom og siden graviditet.

I programmet F:act Award pegede juryen på canadiske Dark Suns, der stiller skarpt på den voldsomme bølge af drab på kvinder i Mexico. Next:Wave Award går til Kabul, City in the Wind, hvor den afghanske instruktør Aboozar Amini giver et skævt indblik i livet i en by, som trods problemer har håb for fremtiden.

Endelig bliver den svenske aften fuldendt med Politikens Publikumspris, der går til Fredrik Gertten for dokumentaren Push om de stigende boligpriser i storbyer verden over. Også den film var Ekkos anmelder begejstret for.

Der er vanen tro stadig visninger af flere af filmene på Cph:Dox. Find de forskellige på festivalens hjemmeside.

Cph:Dox-vindere 2019

 

Dox:Award
Vinder: Ridge, John Skoog
Special Mention: Searching Eva, Pia Hellenthal

F:act Award
Vinder: Dark Suns, Julien Elie
Special Mention: Midnight Family, Luke Lorentzen

Nordic:Dox Award
Vinder: The Men’s Room, Petter Sommer & Jo Vemund Svendsen
Special Mention: Mating, Lina Mannheimer

New:Vision Award
Vinder: A Moon for My Father, Mania Akbari & Douglas White

Next:Wave Award
Vinder: Kabul, City in the Wind, Aboozar Amini
Special Mention: Inland, Juan Palacios

Politikens Publikumspris
Push, Fredrik Gertten

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko