CPH:DOX 2022

Hver dag giver Ekkos internationale kritikerpanel stjerner til filmene i hovedkonkurrencen Dox:Award. Under skemaet sætter anmelderne ord på. Priserne uddeles fredag 1. april

Dårlig
Rimelig
God
Bedst
Favorit
Nick Bradshaw
Sight & Sound
Carmen Gray
Modern Times Review
Wendy Ide
Screen Daily
Aske Nielsen
Filmmagasinet Ekko
Lauren Wissot
Filmmaker Magazine
Gennemsnit
Into the Ice
Lars Ostenfeld
3.0
Faldet
Andreas Koefoed
2.4
Outside
Olha Zhurba
2.6
Navalny
Daniel Roher
3.4
Fire of Love
Sara Dosa
3.8
They Made Us The Night
Antonio Hernández
2.2
Girl Gang
Susanne Regina Meures
2.8
Midwives
Snow Hnin Ei Hlaing
3.2
The Eclipse
Nataša Urban
3.6
Hide and Seek
Victoria Fiore
3.0
Holidays
Antoine Cattin
2.2
Under the Sky Shelter
Diego Acosta
2.4

Into the Ice


”Lars Ostenfelds glaciologiske studie viser os de klimamæssige konsekvenser ved Jordens skiftende is-landskab. Forskerne skildres som frygtløse eventyrere og dedikerede vagtfolk. Med et nik til tidligere dokumentarer med samme tematikker og et uroligt øje mod fremtiden er filmen fremragende sober og spekulativ.
Nick Bradshaw, Sight & Sound

Filmen formår ikke helt at forklare vigtigheden af forskernes arbejde, men når instruktør Lars Ostenfeld som titlen lover går ind i isen, ophøjer de farlige og smukke billeder oplevelsen til noget større og unikt.
Aske Nielsen, Filmmagasinet Ekko

Selv med betagende billeder og en lurende eksistentiel krise bliver oplevelsen af at se is smelte ligesom at se maling tørre. Filmen fungerer bedst i kravasset af mindre kolde statistikker og mere globalt opvarmede følelser.
Lauren Wissot, Filmmaker Magazine


Faldet


”Filmen har religiøse undertoner med en søgen efter selvrealisering i en uforudsigelig verden. Men man bliver ikke helt grebet af udforskningen af langtidseffekterne efter et familietraume.”
Carmen Gray, Modern Times Review

”Estrid overlevede mirakuløst et fald fra femte sal i en alder af ti år. Det resulterede i flere års smertefuld genoptræning, men traumatiserede voksne lader hende ikke glemme en ulykke, hun ikke selv kan huske.”
Lauren Wissot, Filmmaker Magazine

”Det er en sjælden tillidserklæring at give en filmskaber afgang til de mest sårbare øjeblikke af et barns liv, men Andreas Koefoed varetager sit privilegie med den dybeste respekt. Faldet er en bevægende og følsom film, som burde fange dokumentarentusiasters opmærksomhed.”
Wendy Ide, Screen Daily


Outside


”Poetisk portræt strækker sig over flere år og bliver med historien om en gadedreng et billede på Ukraines modvilje mod russiske interesser.”
Lauren Wissot, Filmmaker Magazine

"Efter at have set den fattige og småkriminelle unge Roman i Outside, er man ikke et sekund i tvivl om, at ukrainerne vil kæmpe til sidste blodsdråbe for deres land.”
Aske Nielsen, Filmmagasinet Ekko


Navalny


”Exceptionelle optagelser, målrettet historiefortælling og en hovedperson, som næppe kunne være mere tiltrængt. Man sidder hele vejen i dokumentaren på kanten af sædet, som var det en thriller.”
Wendy Ide, Screen Daily

”Filmen er gribende, men portrættet af den ledende oppositionsfigur i et brutalt Rusland er rimeligt overfladisk.”
Carmen Gray, Modern Times Review

”Et forbløffende portræt og et medrivende mysterium. Men man har en følelse af, at mennesket Navalny næsten er for god til at være sand.”
Lauren Wissot, Filmmaker Magazine

 

Fire of Love


”Sara Dosas film om det vulkaniske par Katia og Maurice Krafft lavet fra deres egne arkivoptagelser er lige dele stilistisk og spektakulær. Dokumentaren er gennemsyret af deres legende forundring af verden.”
Nick Bradshaw, Sight & Sound

”Elegant og følelsesmæssigt medrivende dokumentar får en lyrisk og ukonventionel kant gennem fortælleren Miranda Julys dragende stemme.”
Wendy Ide, Screen Daily

”Vulkanologernes trang til at brænde ud og ikke forsvinde i vinden resulterer i en slående kærlighedserklæring til naturen.”
Carmen Gray, Modern Times Review

 

They Made Us The Night


”Gamle ritualer blandes med nutidens realiteter i drømmende snapshot af en mexicansk families liv i en lille landsby, som ikke engang eksisterer på et landkort. Det fortryllende lyddesign er mere dragende end en spredt og ofte stiv historiefortælling.
Lauren Wissot, Filmmaker Magazine

Stilistisk og formmæssigt legende, men i sidste ende mangler filmen pondus og formål.
Wendy Ide, Screen Daily

Filmen finder aldrig rigtigt et fokus, så man efterlades med en noget flad følelse. Der er fine, poetiske scener, men de forener sig ikke til noget større.
Aske Nielsen, Filmmagasinet Ekko

 

Girl Gang


Vi følger en influencer-teenager, der er styret af sine ambitiøse forældre. Dokumentaren er et slags Grimm-eventyr til de sociale mediers tidsalder. Og en af årets mest skræmmende film.
Lauren Wissot, Filmmaker Magazine

Meget dyster fremstilling af teenageres online-liv i en hyper-kapitalistisk verden, der konstant drejer sig om forbrug.
Carmen Gray, Modern Times Review

Influencer-kultur er blevet endeløst dækket i dokumentarer, og denne film viser os noget, som vi ikke har set før. Jeg er ikke fan af den ironiske ramme omkring historien.
Wendy Ide, Screen Daily

 

Midwives


En intim historie om to jordemødre i Myanmar er samtidig en stor fortælling om landets borgerkrig og muslimske folkedrab. Svær balancegang mellem det personlige og politiske, men optagelser af den billedskønne natur trækker filmen op.
Aske Nielsen, Filmmagasinet Ekko

Imponerende fotograferet og politisk skarpt portræt af to kvinder, som arbejder på at opbygge et fællesskab midt i en etnisk udrensning.
Carmen Gray, Modern Times Review

Filmen giver et nuanceret indblik i den komplicerede konflikt i Myanmar, som den vestlige presse nærmest har ignoreret. Historien handler om forskellige ambitioner, problematisk kærlighed og moderskabets lavpunkter.
Lauren Wissot, Filmmaker Magazine

 

The Eclipse


”Et dybt personligt og vidtrækkende opgør med krigshandlinger i det tidligere Jugoslavien og de overlevendes traume. Filmen er fuld af følelser og modstår beundringsværdigt blinde pletter i de overlappende minder.”
Carmen Gray, Modern Times Review

”Dokumentaren er poetisk, personlig og omhyggeligt gennemarbejdet. Det er et kunstværk, hvor fortid og nutid, både glade og glemte minder, støder sammen i en kompleks fortælling optaget nostalgisk på 16mm-film.”
Lauren Wissot, Filmmaker Magazine

”Instruktør Nataša Urban fylder billedsiden med poetiske og symbolske optagelser, der gør oplevelsen en smule distanceret. Men det er en umådeligt vigtig film, der konfronterer et nationalt traume.”
Aske Nielsen, Filmmagasinet Ekko

 

Hide and Seek


”Et nuanceret billede af en familie fra det spanske kvarter i Napoli. En fattig alenemor kæmper med at holde sine to unge drenge væk fra gadens kriminalitet og mafiaens lokkende klør.”
Lauren Wissot, Filmmaker Magazine

”Man får ekstraordinær adgang ind i en lukket verden i utrolig energi- og indsigtsfuld film, der indfanger byens personlighed og børnene, som vokser op med gaderne som deres legeplads.”
Wendy Ide, Screen Daily

”Det er en filmisk stærk fortælling, der oftest observerer mennesker som fluen på væggen, men i slående øjeblikke iscenesætter hovedpersonens drømme i stilistiske slowmotion-billeder.”
Aske Nielsen, Filmmagasinet Ekko

 

Holidays


”Nationale helligdage bliver kløgtigt brugt til at udforske den ideologiske tankegang hos fire russere, som ikke er blege for at vise deres mest problematiske og fremmedfjendske sider.”
Carmen Gray, Modern Times Review

”Udlændinge lever i skadedyrsplagede bygninger, mens hvide racister får lov til at råbe forfærdeligheder i skadelig film, der aldrig kommer ud over de sædvanlige klichéer.”
Lauren Wissot, Filmmaker Magazine

”Filmen viser den nationalisme, som Putin i årtier har pustet til for at vinde befolkningen. Man savner kritik af det skræmmende styre i det kærlige portræt af landet.”
Aske Nielsen, Filmmagasinet Ekko

 

Under the Sky Shelter


"En betagende poetisk film fra en alternative måde at leve på og en anderledes måde at fortælle historier. Turen med fårehyrder gennem Andesbjergene optaget på 16mm celluloid film er både naturalistisk rå og som en fjern drøm."
Nick Bradshaw, Sight & Sound

”En elegant komponeret og hypnotisk audiovisuel rejse optaget i sort-hvid. Dirigeret af anonyme hyrder og deres får bliver vi transporteret til de chilenske bjerge, hvor naturen er filmens dramatiske stjerne.”
Lauren Wissot, Filmmaker Magazine

”Den langsomt fortalte og dialogløse film krydser den hårfine grænse fra det kunstnerisk transcenderende over til det decideret kedelige.”
Aske Nielsen, Filmmagasinet Ekko

 

© Filmmagasinet Ekko