CPH:DOX 2023

Hver dag giver Ekkos internationale kritikerpanel stjerner til filmene i hovedkonkurrencen Dox:Award. Under skemaet sætter anmelderne ord på. Vinderen udpeges af festivalens jury den 24. marts.

Dårlig
Rimelig
God
Bedst
Favorit
Nick Bradshaw
Sight & Sound
Claus Christensen
Filmmagasinet Ekko
Carmen Gray
Modern Times Review
Wendy Ide
Screen Daily
Vladan Petkovic
Cineuropa
Lauren Wissot
Filmmaker Magazine
Gennemsnit
Motherland
Alexander Mihalkovich, Hanna Badziaka
Sverige, Ukraine, Norge
3.0
Theatre of Violence
Emil Langballe, Lukasz Konopa
Danmark, Tyskland
 
3.0
A Storm Foretold
Christoffer Guldbrandsen
Danmark
2.8
On the Edge
Nicolas Peduzzi
Frankrig
 
3.0
Songs of Earth
Margreth Olin
Norge
3.3
A Tiger in Paradise
Mikel Cee Karlsson
Sverige
 
 
 
 
 
2.0
Vintersaga
Carl Olsson
Sverige
2.0
After Work
Erik Gandini
Sverige, Italien, Norge
1.8
The Hearing
Lisa Gerig
Schweiz
 
2.8
Light Needs
Jesse McLean
USA
 
 
1.8
Eat Bitter
Ningyi Sun, Pascale Appora-Gnekindy
Den Centralafrikanske Republik, Kina
 
 
2.2
The Other Profile
Armel Hostiou
Frankrig
 
3.2
Total Trust
Jialing Zhang
Tyskland, Holland
3.5

Motherland


”På en personlig, bekymrende og politisk slagkraftig måde formår dokumentaren at skildre, hvordan den indgroede kultur i militæret har smittet af på det belarusiske samfund som et levn fra Sovjet-tiden.”
Carmen Gray, Modern Times Review

”En ubønhørligt dyster film, der viser voldskulturen i det belarusiske samfund med øjenåbnende udsyn, dybde og perspektiv.”
Vladan Petkovic, Cineuropa

Motherland er en inciterende film om en sørgende mor, der vil have retfærdighed for sønnens død. Dokumentaren er flot filmet, men man kommer ikke ind bag de medvirkendes ydre skjold.”
Lauren Wissot, Filmmaker Magazine

 

Theatre of Violence


”Hermetiske retssalsscener bliver sat i et større perspektiv, der viser kompleksiteten og modsætningerne, som lever i bedste velgående i Ugandas samfund.”
Wendy Ide, Screen Daily

”En advokat står med en Sisyfos-agtig opgave i forsvaret af en tidligere børnesoldat, der er anklaget for sine forbrydelser ved den internationale domstol i Haag. Men alle er under anklage i nervepirrende dokumentar.”
Lauren Wissot, Filmmaker Magazine

”Det syder af spændinger mellem tilgivelse og hævn i film, der gennemæstetiseret og filosofisk udforsker, om en krigsforbryder også kan være et offer.”
Carmen Gray, Modern Times Review

 

A Storm Foretold

 

”Filmen afslører Stones politiske principper som lige dele forvirrede, løgnagtige og taktisk smarte, mens det står helt klart, at dukkeførerens ondsindede energi kunne have skabt langt større skade.”
Nick Bradshaw, Sight & Sound

”Guldbrandsen må leve med ikke at kunne krydsforhøre, men blot observere Roger Stone. Til gengæld tegner instruktøren et gribende og rystende signalement af manden, der skabte Donald Trump og kulturkrig i USA.”
Wendy Ide, Screen Daily

Filmen byder ikke på nye oplysninger for folk, der har fulgt sagen de sidste tre år. Man kommer tæt på Roger Stone, men han glimrer mest gennem sin enorme arrogance.
Vladan Petkovic, Cineuropa

”Christoffer Guldbrandsen er dansk filmmester i kunsten at komme tæt på politikere og lade dem udstille sig selv. Filmen om Roger Stone – karrierens største scoop, som nær havde kostet instruktøren livet – tegner et skamløst underholdende og dybt foruroligende billede af et kynisk magtmenneske, der forvandler løgn til sandhed.”
Claus Christensen, Filmmagasinet Ekko

 

On the Edge


”Humanistisk portræt af dagligdagen på en psykiatrisk afdeling i et nedslidt, parisisk hospital, hvor en engageret læge kæmper for at hjælpe folk, er indsigtsfuld og dybt bevægende.”
Carmen Gray, Modern Times Review

”Den travle læges stuegang er billedskøn, men man sidder som tilskuer og undrer sig over, om skildringen af lægernes arbejde har været vigtigere for filmskaberne end de ofte tvangsindlagte patienters privatliv.”
Lauren Wissot, Filmmaker Magazine

”Med modig brug af musik og kreative filmiske valg overvældes man af historien om et ekstraordinært menneske, der kæmper i det godes sag for vores samfund.”
Vladan Petkovic, Cineuropa

 

Songs of Earth


”Med sublime billeder viser eksistentialistisk og melankolsk dokumentar, hvordan den norske natur er truet af klimaforandringer.”
Carmen Gray, Modern Times Review

”Naturen viser sig fra sin majestætiske side i fejende flot film, der sprudler af liv i skildringen af instruktørens forældres rolige liv ved den norske fjord.”
Nick Bradshaw, Sight & Sound

”Både familie og natur bliver skildret dybsindigt og poetisk i billedskøn film, der foruden meget andet byder på et sublimt soundtrack.”
Wendy Ide, Screen Daily

 

A Tiger in Paradise

 


”En åbenhjertig snak om mentalt helbred blandes med en overfladisk berøring af internettets tidsalder i en opfindsom og overproppet film.”
Carmen Gray, Modern Times Review

 

Vintersaga


”Man fascineres først af de lange tableauer med mennesker i det skandinaviske vinterlandskab, men de smelter lige så hurtigt fra hukommelsen som nyfalden sne.”
Lauren Wissot, Filmmaker Magazine

”De små vignetter byder på skæv humor i mødet med den skandinaviske vinter, der er filmet visuelt sprudlende. Man sidder dog tilbage med uforrettet sag og savner den store pointe.”
Wendy Ide, Screen Daily

”Idéen er god og veleksekveret med øjeblikke af morsom deadpan-komik, men man føler sig alt for sjældent følelsesmæssigt engageret i de små historier.”
Vladan Petkovic, Cineuropa

 

After Work


”Filmen skildrer arbejdsmentalitet rundt omkring i verden, men selv om dokumentaren af og til forsøger at være lidt legesyg, føles det som at gå på et kedeligt arbejde.”
Lauren Wissot, Filmmaker Magazine

”Erik Gandini pakker sin dokumentar om et alvorligt emne ind i lette og lyse gevandter, så man ikke tager projektet helt seriøst.”
Vladan Petkovic, Cineuropa

”Alt er for bredt og overfladisk i en glat og ufokuseret skildring af arbejdsmarkedet i vores tid.”
Carmen Gray, Modern Times Review

 

The Hearing


”Man bliver hårdt ramt af filmen, der giver indsigt i en normalt lukket verden. Særligt stærkt er det, når rollerne byttes om og asylansøgerne får mulighed for at interviewe skrankepaverne.”
Wendy Ide, Screen Daily

”Asylansøgere får chancen for at tage kontrol over deres ansøgningsproces, der bliver genopført i en følsom og rørende film, som viser, at den ydmygende proces kun kan medføre traumer.”
Carmen Gray, Modern Times Review

”Ved første øjekast ser filmen ud til at give sympatiske asylansøgere en stemme i kampen mod et benhårdt system. Men det hjælper ikke de virkelige og traumatiserede mennesker at retraumatisere dem med rollespil.”
Lauren Wissot, Filmmaker Magazine

 

Light Needs


”På kunstnerisk og frisk vis forsøger filmen gennem øjnene på en plante at finde ud af, hvordan fotosyntese føles – desværre finder dokumentaren ikke frem til noget svar.”
Lauren Wissot, Filmmaker Magazine

Forholdet mellem mennesker og stueplanter udforskes i skævt og charmerende portræt af planternes indre liv.
Carmen Gray, Modern Times Review

”Man savner nogle stærke karakterer i film om stueplanternes indre liv. Der er psykologisk interessant stof i temaet, men dokumentaren skøjter rundt på overfladen.”
Wendy Ide, Screen Daily

 

Eat Bitter


 

The Other Profile


”Identitet, autenticitet og en kompleks magtkamp mellem udnyttelse og imitation bliver undersøgt med et friskt og let greb.”
Carmen Gray, Modern Times Review

”Med åbenhjertig ærlighed og tør humor går fransk instruktør på en international mission for at opspore den congoleser, der har skabt en falsk Facebook-profil i hans navn.”
Lauren Wissot, Filmmaker Magazine

”Historien om et identitetstyveri skrider elskværdigt, men noget retningsløst frem, så der ikke bliver bundet en krølle på filmens inciterende start.”
Wendy Ide, Screen Daily

 

Total Trust


”Det er gribende, skrækindjagende og hjerteskærende at se den undersøgende dokumentar, der med utrolige optagelser fortæller en globalt relevant historie til tiden.”
Vladan Petkovic, Cineuropa

”Med politisk gennemslagskraft og risikovillighed viser filmen, hvor langt den kinesiske stat med overvågning går for at styre sine borgere.”
Carmen Gray, Modern Times Review

”Fokuseret, detaljeret, fascinerende og skræmmende. Filmen er en journalistisk dokumentar af fineste karat.”
Wendy Ide, Screen Daily

 

© Filmmagasinet Ekko