Nyhed
06. mar. 2014 | 13:30

Det nye Ekko er på gaden

Foto | Territorium
På forsiden af Ekko blotter Mikael Persbrandt sin overkrop, der er fyldt med tatoveringer og navnene på de personer, han har kær.

Mikael Persbrandt uden filter og skjorte, interview med Coen-brødrene, portræt af Spike Jonze og historiens mest racistiske film. Ekko #64 er på gaden i dag.

Af Freya Bjørnlund

Hvem er Mikael Persbrandt bag de isblå øjne og den store kunstner-myte?

Sveriges største filmstjerne viser både maveskind og tatoveringer på forsiden af det nye nummer af Ekko, som er på gaden i dag.

I et ti siders interview blotter Persbrandt også sjælelivet bag sin skandaleombruste karriere. ”Der findes sorte kapitler i mit liv, men jeg er ikke bange for dem,” siger han. 

Den store kunstner-han fortæller om ensomhed, livsvigtige hemmeligheder, angsten for at synge og sine to kommende film, Pernille Fischer Christensens rockstjerne-portræt En du elsker og det svenske misbrugs-drama Mig ejer ingen

”Jeg er ikke længere ung, vred og karriereorienteret. Jeg har et mere nuanceret syn på mit arbejde, og jeg lægger ikke længere hele mit menneskelige værd i det. Men jeg har stadig uro, en lyst til at smage på nye ting,” siger Persbrandt.

Filmfolk forklarer nøglescene
Coen-brødrene gider ikke være indie-outsidere – de vil være med i Hollywood-klubben. Det fortalte de, da Ekko mødte dem i Los Angeles til en snak om deres tragikomiske antihelte-kvad Inside Llewyn Davis, som har dansk premiere i denne uge.

Mesterfotografen Bruno Delbonnel har netop været Oscar-nomineret for samme film. Han afslører alle detaljer om optagelserne af hans mest frygtede scene fra Inside Llewyn Davis i Ekkos nye artikelserie ”Ind i scenen”.

Her udspørger filminstruktør Nikolaj Feifer filmfolk fra alle grene af branchen om en nøglescene i deres karriere, som de er særligt stolte af at have lavet.

Hollywoods drengerøv
Spike Jonze gjorde sin Oscar-nominering til guld, da hans sci-fi-romance Hende blev kåret som ”bedste originale manuskript”.

Vi tegner et stort portræt af hele Hollywoods drengerøvs-instruktør, som kan finde på at kaste sig ud af en kørende taxa under en god druktur.

Vi portrætterer også dansk films mægtigste mand, Henrik Bo Nielsen. Direktøren for det hele, navnlig Det Danske Filminstitut, lægger ikke fingrene imellem, når han skal sige sin mening om det danske nationalklenodie – tv-dramatikken:

”Der er sgu for mange klicheer, og karaktererne har simpelthen for lidt humor til mig.”

Sorte gennem filmhistorien
Steve McQueens Oscar-triumf 12 Years a Slave sætter sorte på biograflærredet, som de aldrig er set før. Men filmhistorien er fyldt med knap så glorværdige portrætter af ”the lazy nigger”.

Under dette nummers tema ”De udstødte” undersøger vi afroamerikaneres kår på film fra blackfaces til blaxploitation og giver et bud på ti (måske) racistiske film. 

I Danmark vader de udstødte rundt på en mark i provinsen. Udkantsdanmark bliver mørkere og mørkere og dæmonien bobler under den danske muld – i hvert fald i dansk film, skriver filmlektor Peter Schepelern. 

De frivilligt udstødte drøner mod horisonten på Route 66. Vi undersøger den moderne roadmovie, der dropper genveje til fordel for omveje, som i Alexander Paynes biografaktuelle Nebraska.

Spilcensur og anmelderfejlskud
Et helt udstødt folkefærd kommer til orde i dette nummers dvd-udgivelse, den prisvindende dokumentar A World Not Ours.

Dansk films bedst bevarede hemmelighed, instruktøren Mahdi Fleifel, husker sommerferierne i en palæstinensisk flygtningelejr som ”bedre end Disneyland”, men som voksen opdagede han den grufulde bagside. 

Ekkos faste klummeskribent Jakob Stegelmann opildner til revolution mod spilverdens puritanske censursystem. 

Der er rigelig mange fedtspillende filmanmeldere. Chefredaktøren hylder undtagelserne, der har formatet til at tage grueligt fejl – og afslører sine egne største brølere. 

Ekko#64 er på gaden og kan købes i kiosker eller bestilles her. Se en oversigt over nummerets artikler.

© Filmmagasinet Ekko