Days of Cinema 2017
24. okt. 2017 | 16:54

Google Street View-film vinder i Palæstina

Foto | Days of Cinema
Efter syv dages film og filmsnak sluttede Days of Cinema mandag aften med uddelingen af festivalens Sunbird-priser, hvor også aflysningen af en kontroversiel instruktørs film fik opmærksomhed.

Afslutningsfilmen blev aflyst, men de tre Sunbird-priser blev stadig uddelt på Days of Cinema-festivalen i Ramallah.

Af Rasmus Stenbæk Iversen

Det blev en noget anderledes film, der udelukkende består af billeder fra Google Street View, som mandag aften fik tildelt Sunbird-prisen for bedste kortfilm på Days of Cinema.

Razan Al Salahs film har den lange titel Your Father Was Born a 100 Years Old, and So Was the Nakba.

Den består udelukkende af billeder fra Google Street Views virtuelle verden, som de fleste nok har prøvet at klikke sig rundt i. Vi ser aldrig fortælleren, men hører kun hendes voice-over, mens vi oplever en simuleret gåtur gennem Haifas gader – nærmest som et usynligt spøgelse, der bevæger sig rundt i en genkendelig, men dog kunstig verden.

Undervejs ser spøgelset steder og huse, hun genkender og fortæller om, og hele filmen er én lang rejse gennem Google Street View-billeder.

Et original og overraskende velfungerende greb, der indkapsler fortid og nutid og spørgsmålet om bevægelsesfrihed i Palæstina.

Traditionen tro afsluttes Days of Cinema med en uddeling af de såkaldte Sunbird-priser opkaldt efter Palæstinas lille nationalfugl.

Der gives priser til festivalens bedste korte fiktion og bedste dokumentar, og som noget nyt i år uddeles der også en Production Award til et lovende filmprojekt, der dermed støttes med diverse produktionsfacilliter.

Besættelsens konsekvenser
Your Father Was Born a 100 Years Old, and So Was the Nakba får prisen for bedste kortfilm for dens præcise udførelse, både sprogligt og æstetisk. En meget personlig såvel som universel beretning om tab og retfærdighed,” begrunder jurymedlem Rebecca Cremona.

Prisen for bedste dokumentar gik til Alexandra Dols’ Beyond the Frontlines, der er en film om de psykologiske konsekvenser, som den israelske besættelse af Palæstina har affødt i befolkningen.

”Det kan være svært at fortælle den palæstinensiske historie, og vi i juryen synes, at fokusset på besættelsens psykologiske påvirkning er en flot og ny måde at gøre det på,” fortæller britiske Anandi Ramamurthy, medlem af juryen i dokumentar-konkurrencen.

Gaza Surf Club, som vi har skrevet om i løbet af festivalen, fik en Special Mention af juryen for sin almenmenneskelige fortælling.

Danske Aage Rais fra Aarhus Filmværksted tildelte, som medlem af juryen, filmprojektet Maradonas Legs den nystiftede Sunbird Production Award, der faciliterer produktionsstøtte til et lovende, men endnu urealiseret filmprojekt.

Stor ærgrelse
Aftenens afslutningsceremoni blev lidt anderledes, end arrangørerne havde planlagt. Egentlig skulle den libanesiske film The Insult have lukket festivalen efter prisuddelingen.

Men på grund af filmens kontroversielle instruktør, Ziad Doueiri og hans cv med en israelsk støttet film, afviste det lokale bystyre i Ramallah at lægge biografsal til visningen og tvang dermed festivalens ledelse til at aflyse filmen til stor ærgrelse for publikum.

Days of Cinema startede tirsdag den 17. oktober og sluttede i går mandag. I løbet af ugen har festivalen vist mere end 65 spillefilm, dokumentarer, kortfilm og børnefilm fra Palæstina og resten af verden i forskellige byer på Vestbredden.

Ekko på Vestbredden

Rasmus Stenbæk Iversen skriver dagligt fra filmfestivalen Days of Cinema.

Festivalen udbreder lokale filmtalenter og filmkultur i Palæstina.

I Ramallah og tre andre byer på Vestbredden vises over tyve spille- og dokumentarfilm plus en masse kortfilm.

Fjerde udgave af festivalen løber fra den 17. til 23. oktober.

Filmmagasinet Ekko er inviteret til festivalen af Det Danske Hus i Palæstina.

© Filmmagasinet Ekko