Fra hoften

22. sep. 2017 | 12:51

Dansk film åbner konto i Ebberød Bank

Foto | Per Arnesen/Henrik Petit
Ole Bornedals Dræberne fra Nibe fik støtte af Filminstituttet i forventning om, at den kunne sælge mange billetter. Det gjorde den også – 255.519 billetter – men billetterne blev hovedløst solgt til halv pris.

På Det Danske Filminstitut er der en støtteordning, som har til formål at støtte film, som skal sælge mange billetter i de danske biografer. I starten hed ordningen ”60/40”, men siden blev den omdøbt til ”Markedsordningen”.

Det Danske Filminstitut beskriver selv Markedsordningen sådan:

"Markedsordningen retter sig mod film med særligt vægt på populærkulturelle kvaliteter. Støtten skal sikre en kontinuerlig produktion og udbredelse af forskellige film, således at det samlede udbud – i henseende til kunstnerisk kvalitet, mangfoldighed, volumen og på denne ordning især publikumsappel – fastholder og udvikler dansk filmkunst og filmkultur. De filmprojekter, der bliver støttet under Markedsordningen, må forventes at sælge mere end en gennemsnitlig dansk spillefilm i biografbilletter i danske biografer.”

Markedsordningen består af en redaktion udpeget af instruktørerne, producenterne og filmudlejerne samt to repræsentanter fra Det Danske Filminstitut: én fra produktionen og én fra lanceringen. Det er derfor en kompetent redaktion, der bedømmer ud fra de nævnte kriterier.

Producer, instruktør og udlejer kommer med pitch til Det Danske Filminstitut, hvor der skal argumenteres over for markedsredaktion for, at netop deres projekt kan sælge 200.000 billetter i biografen.

Men i flere tilfælde har det vist sig, at filmproducenter og udlejer overhovedet ikke har troet på deres eget projekt, når de har fået overbevist redaktionen på Markedsordningen om, at projektet skal have støtte.

Producent og udlejer har nemlig i samme sekund, at de har fået støtten til den potentielle biografsucces, tilbudt filmen til Biografklub Danmark, hvor der er cirka 200.000 medlemmer, der får en pakke af film til halv pris.

Tilbage står Markedsordningen og er til grin. Ikke kun over for politikerne, der har troet på ordningen, men også over for de danske biografer, der kunne have tjent rigtigt mange penge, hvis flere af filmene var blevet solgt til fuld pris – sådan som det var tanken med Markedsordningen: succes i biografen!

Herunder er en liste over film i Biografklub Danmark, der har fået støtte på Markedsordningen (2010-13: 60/40). Som man kan se, er der med sikkerhed film, der kunne have solgt det samme antal billetter til fuld pris.

2017/18: Aldrig mere i morgen. Så længe jeg lever 

2016/17: Dræberne fra Nibe. 255.519 billetter.

2015/16: Sommeren '92. 316.938 billetter. Der kommer en dag. 237.202 billetter.

2014/15: Stille hjerte. 236.818 billetter. 9. april. 241.391 billetter. 

2013/14: Ingen film fra Markedsordningen i Biografklub Danmark

2012/13: Den skaldede frisør. 644.729 billetter.

2011/2012: En kongelig affære. 528.425 billetter. 

2010/11: Hævnen. 448.282 billetter. Superclásico. 184.491 billetter.

Det er derfor totalt Ebberød Bank at sende en ansøgning ind til Markedsordningen for at overbevise om, at filmen skal støttes, fordi den kan sælge billetter i biografen, for derefter at tilbyde filmen til halv pris i Biografklub Danmark.

Jeg kan derfor kun opfordre Det Danske Filminstitut til at indføre en ny regel for Markedsordningen: ”Film, der støttes under Markedsordningen, skal producent og udlejer tro på kan sælge billetter til fuld pris i biografen.”

Så skal dansk film nok få succes!

Regner Grasten


Producenten Regner Grasten skyder sine skarpladte holdninger til dansk og international film afsted fra hoften.

Søn af maler/filminstruktør Kirsten Stenbæk og filmanmelder/manuskriptforfatter Bent Grasten. Tilbragte sin barndom på Ekstra Bladets redaktion og ASA-filmstudierne i Lyngby.

Fik som ung 450 kr. om måneden for at sætte plakater op og skrue elpærer i hos ABCinema. Var med til at grundlægge biografen Klaptræet, siden selskabet Kærnefilm med Per Holst.

Startede sammen med sin kone, Tove, produktionsselskabet Regner Grasten Film og producerede med Per Holst Op på fars hat, der blev set af en million mennesker i biografen.

Har produceret 34 film, heriblandt Anja & Viktor-serien, Det forsømte forår, Kun en pige, Hvidstengruppen og senest Tarok. Har også stået bag to julekalendre og teater-musicalen Askepop. Har været forfatter og medforfatter på flere af filmene under pseudonymet Torvald Lervad. Var instruktør på Bananen – skræl den før din nabo, der blev firmaets største flop.

Bloggen er personlig og uafhængig. De meninger og opfattelser, der kommer til udtryk i bloggen, er bloggeren eneansvarlig for.

© Filmmagasinet Ekko