Leder
Problemet er ikke, at Det Danske Filminstitut har afslået at støtte Jørgen Leths opfølger til klassikeren Livet i Danmark. Problemet er, at konsulenten har krævet at blive med-skaber for at lukke pengekassen op.
Nyt talent
Det er de færreste 26-årige, som står med tøjlerne til deres helt egen HBO-serie. Lena Dunham har gjort lynkarriere ved at udstille sig selv hudløst ærligt i tv-serien Girls.
Af Henrik Østergaard
Filmplakaten
De specialdesignede filmplakater fra Texas-firmaet Mondo er meget eftertragtede. I dette nummer præsenterer vi deres plakat til klassikeren The Night of the Hunter.
Af Jesper Bo Petersen
Top 10
Brokeback Mountain, My Own Private Idaho eller Fucking Åmål? Ekko kårer alle tiders bedste homofilm.
Af Jacob Ludvigsen
Kuriosa
Hvad gør man, når optionen på en berømt tegneserie er ved at løbe ud, fordi man ikke har gjort brug af den? Man producerer en ashcan copy — en film til skraldespanden. Historien om The Fantastic Four fra 1994.
Af Ine Urheim
Q&A
Den 34-årige komiker Jonatan Spang debuterer som filminstruktør med Talenttyven. Her fortæller han om optagelsen af absurde sexscener og sin lighed med Tigerdyret.
Af Claus Christensen
Box office
De seneste ti år har dansksprogede artfilm blot haft 15.000 tilskuere i gennemsnit. Hvad skal der til for at få succes med en artfilm?
Af Loke Havn
Filmminder
96-årige Vera Gebuhr tænker tilbage på alle de ubarmhjertige kvinder, hun har spillet – fra frk. Jørgensen i Matador til stumfilmdivaen Asta Nielsen, som hun mødte i virkeligheden.
Af Mads Suldrup
Den oversete perle
Robert Altmans skødesløse Chandler-filmatisering Det lange farvel burde slet ikke kunne fungere. Men det gør den.
Af Nikolaj Nørlund
Feature
Det er svært at være menneske
”Jeg har en voldsomt melankolsk side.” Stort karriereinterview med Trine Dyrholm, en af dansk films mest bredtfavnende skuespillere, der er aktuel i Den skaldede frisør.
Af Kristian Ditlev Jensen
I familiens skøre skød
Familierne i Wes Andersons film er splittede og splitterravende gale, og Moonrise Kingdom er ingen undtagelse. Vi bladrer i Andersons filmiske familiealbum.
Af Leslie Felperin
Umagelige udfordringer
Skibet har været kapret, sømændene har været gidsler, rederiet har været ude for en kapring – i virkeligheden. Tobias Lindholm om Kapringen og sin sværgen til ”reality rules”.
Af René Fredensborg
Long time no see, Rodriguez
Sixto Rodriguez’ karriere var ovre, før den var kommet igang. Men af omveje blev hans musik folkeeje i Sydafrika. Dokumentarfilmen Searching for Sugar Man om sangerens død og genopstandelse.
Af Nikolaj Nørlund
Det har taget mig tyve år at nå hertil
Niels Arden Oplevs drøm om en karriere over there er gået i opfyldelse, men da vi besøger ham på settet i New York og Philadelphia, er stemningen presset.
Af Kristian Ditlev Jensen
Indonesiens killing fields
Dansende gangstere i drag. Et musical-optrin om massemord. Joshua Oppenheimer om sin opsigtsvækkende, danskproducerede The Act of Killing, hvor tidligere bødler genopfører deres ugerninger fra det indonesiske folkedrab.
Af Lars Movin
Ægte spil
Med sin anden spillefilm You & Me Forever er Kaspar Munk kommet helt tæt på de utilnærmelige teenagere. Metoden hedder ”kameratid”, og det ønsker han sig mere af i traditionel filmproduktion.
Af Peter Rewers
Filmen der blev til virkelighed
I 1952 satte egyptiske prinser og prinsesser sig for at indspille en spillefilm om et militærkup. Undervejs blev de overhalet af virkeligheden. Nu er de royale optagelser dukket frem fra glemslen.
Af Rasmus Bøgeskov Larsen
Tema: Hvad skal vi med artfilmen?
Farvel til filmen
Anders Rønnow Klarlund har med The Secret Society of Fine Arts lavet sin sidste film. Den 41-årige instruktør giver sin personlige beretning om at lave artfilm i Danmark og bevæggrunden for sin afsked.
Af Anders Rønnow Klarlund
Den vingeskudte danmarksfilm
Jørgen Leth har fået afslag fra Det Danske Filminstitut om støtte til en opfølger på sit 40 år gamle hovedværk Livet i Danmark. Konsulenten ville gøre ham tværmediel og multikulturel og få ham til at ”indtage en holdning”. ”Kreativt og kunstnerisk selvmord,” lyder Leths svar.
Af Jacob Ludvigsen
Åbent brev til Filminstituttet
Det Danske Filminstitut har ikke sans for andre fortælletraditioner end Hollywoods, mener den prisbelønnede filmkunstner Jytte Rex.
En utrolig død haj
Kun femten procent af den samlede spillefilmstøtte bliver brugt til de eksperimenterende film. Nu reagerer Filminstituttet, ligesom instruktører og producere går sammen om at finde publikum.
Af Jacob Ludvigsen
På sporet af den tabte tid
Chris Markers stillbilled-film La Jetée fra 1962 er et unikt eksperiment med tiden som forbandelse og forløsning. Gensyn med en eksklusiv klassiker, som Ekko udgiver på dvd med dette nummer.
Af Peter Schepelern
Filmkunstnere du bør kende
Fra Xavier Dolan over Ruben Östlund til Andrea Arnold. Syv hotte instruktører man bør kende, hvis man vil være på forkant med filmkunsten.
Af Michael Bo
Er kunsten klog?
Filmprofessor Torben Grodal argumenterer for, at artfilm ofte fylder os med hokuspokus, mens den sande klogskab findes i mainstreamfilmene.
Af Torben Grodal
Biografanmeldelser
Marie Krøyer
Black’s Game
Den skaldede frisør
Elles
Footnote
Kapringen
Keep the Lights On
Lej en familie A/S
Magic Mike
Marco Macaco
Modig
Monsieur Lazhar
Moonrise Kingdom
On the Road
Savages
Sover Dolly på ryggen
Ted
The Bourne Legacy
The Deep Blue Sea
The Imposter
The Watch
You & Me Forever
Tv-anmeldelser
Dvd-anmeldelser
Louie
Coriolanus
Double Indemnity
Hadewjich
Harold and Maude
Hawks and Sparrows
Institute Benjamenta, or This Dream People Call Human Life
Kosmos
Las Acacias
Making Plans for Lena
Margaret
Marlene Dietrich by Josef von Sternberg
Michael
Miss Bala
Once Upon a Time in Anatolia
Schloss Vogelöd
Surviving Life
The Raid: Redemption
The Source
Trishna
Twixt