Reportage
11. okt. 2018 | 21:59

48 timer i en kreativ animationsboble

Foto | Liga Miezite Jensen
Sofya Baychuk studerer på The Animation Workshop i Viborg. Hun koncentrerer sig om at optage vinglas til en aperitif, der er en del af antologifilmen på Director’s Workshop.

”Det handler om at inspirere hinanden,” fortæller koordinatoren om en workshop i Viborg, hvor talenter fra hele Europa laver en animationsfilm i lyntempo.

Af Frida Marquard

Velkommen til aftenens menu! 

Til aperitif er der vin og snegle. Som forret er der LSD. Første ret består af sprøde musiktoner, anden ret er et hjerte fuld af oplevelser, og til mellemret er der berusende dufte. På vinmenuen laver Jesus vand om til vin. Ostemenuen står på sex med ost, derefter et orgie af kaffe, kage, frugt og fodboldbolde, før digestiven sender det hele gennem fordøjelsessytemet. 

Sådan lyder en hurtig opsummering af antologifilmen om en ni retters fransk menu, som de elleve animationstalenter har instrueret på Director’s Workshop. 

Det er en filmworkshop for animationsstuderende på og uden for Viborgs The Animation Workshop. Over tre dage fra torsdag kl. 12 til lørdag kl. 14 skal de elleve deltagere hver instruere og animere 30 sekunders kortfilm over et fælles tema. 

Resultatet blev vist lørdag aften i en fem minutters kortfilm: A Nine Course Menu

Fra periferi til centrum
Uri Kranot, der til dagligt underviser tredjeårsstuderende på The Animation Workshop, er leder af workshoppen. Han forklarer, at den er en del af et forsøg på at flytte festivalens fokus over på kortfilm lavet af studerende. 

”På mange filmfestivaler er de studerendes film med på programmet, men de er normalt presset helt ud i periferien. Vi har inviteret alle de her dygtige filmskabere, men hvorfor involverer vi ikke også de studerende?” spørger Uri Kranot. 

”Derfor har vi lavet denne her kreative 48 timers rammesætning. Det skaber et boblende, kreativt miljø. Vi håber, at det giver de studerende en følelse af at havde opnået noget både selvstændigt og i fællesskab.” 

Skeletter til storyboards
Fredag er sat af til pre-produktion. Først i morgen i de sidste timer før deadline begynder produktionen. 

Dagen starter i et af loftlokalerne under tagspærene på The Animation Workshop. På et whiteboard i midten af lokalet hænger resultatet af gårsdagens brainstorm. Farvede sedler er fyldt med mærkelige skriblerier og de spæde skeletter til storyboards. 

”Børn er livets aperitif,” står der skrevet på én. ”Indgang til ligegyldig portal,” på en anden. 

I tråd med animationsfestivalens franske tema skal der i år udvikles idéer over en fransk ni-retters menu. Fra aperitif til digestive. 

”Det handler om ikke at censurere sig selv kreativt. Om at have det sjovt, at være i flow og om at inspirere hinanden,” fortæller Liga Miezite Jensen, der er koordinator på workshoppen.

Kreativ kannibalisme
”Jeg forestiller mig, at jeg kunne spise jer alle sammen,” forklarer Samuel Patthey om sin animationsidé. Hans meddeltagere sidder i strømpesokker i de blå sofaer og drikker halv-groggy deres morgenkaffe. 

Den schweiziske animator har fået til opgave at lave den sidste sekvens: Digestive. Det er fransk for ”fordøjelse”. Dekonstruktion, destruktion, forbrænding. 

”Lige før overvejede jeg at brænde jeres film, men jeg tror ikke, jeg får tid til det. I stedet tror jeg bare jeg vil fordøje billeder af filmskaberne selv,” fortsætter Samuel Patthey, ”men måske bliver det for meta.” 

Visuel rejsedagbog
Et af workshoppens mål er at skabe netværk mellem animationsstuderende fra ind- og udland.

Derfor er fem ud af workshoppens elleve deltagere nuværende eller tidligere studerende fra andre europæiske animationsskoler. To er tidligere afgangselever fra The Animation Workshop. 

Samuel Patthey er på festivalen for at vise sin kortfilm Travelogue Tel Aviv, der også blander et hav af forskellige tegnestile og udtryk. 

”Jeg studerede i seks måneder ved HSLU Design und Kunst Luzem i Tel Aviv i Israel,” fortæller Samuel Patthey om filmen. 

”Jeg brugte meget af mit ophold på at tegne, og da jeg kom hjem, ville jeg gerne lave noget, der samlede alle mine oplevelser og indtryk i en form for visuel rejsedagbog.” 

Dialog er bare glasur
En anden af workshoppens internationale deltagere er britiske Louisa Wood. Hun har studeret manuskriptskrivning ved National Film and Television School i England og er den eneste på workshoppen, som ikke er uddannet animator. Det giver hende en særlig tilgang til det at lave animationsfilm. 

”I animationsfilm findes det visuelle udtryk ud fra de teknikker, der bliver brugt. Min animationsfilm Facing It handler for eksempel mere om visuel stil end om dialog,” fortæller Louisa Wood. 

”Efter min mening er det visuelle det vigtigste middel til at fortælle ens historie. Dialog er bare glasur. Folk accepterer også flere ting, når det er animeret, og det gør animation til et mere frit format.” 

24 timer til deadline
Workshoppen er også en mulighed for de studerende på The Animation Workshop for at prøve kræfter med at instruere en kortfilm. 

Efter at deltagerne har fremlagt deres idéer, er det i gang med at lave storyboards. Uri Kranot viser et par hurtige kortfilm for at give inspiration til de deltagere, der endnu ikke har lagt sig fast på en idé. 

Der er bare to timer til, at det første storyboard skal afleveres. 

De næste 24 timer kommer til at foregå hengemt i en animationshule bag computerskærme, skitsepapir og modellervoks.

A Nine Course Menu

Kommentarer

Director’s Workshop

Animationsworkshop under Viborg Animation Festival.

Elleve talenter fra hele Europa laver en fælles film over tre dage.

Foregik i år fra 27. til 29. september.

Afholdt første gang i 2015.

© Filmmagasinet Ekko