Nyhed
13. maj 2009 | 21:18

Årets åbningsfilm begejstrer

Filmfestivalen i Cannes åbnede i dag med magisk animationsfilm i tre dimensioner.
Af Jesper Bo Petersen

Filmfestivalen i Cannes tilføjede store briller til den ellers stilrene dresscode og åbnede for første gang nogensinde med en animationsfilm i 3D.

Og anmelderne er vilde med instruktør Pete Docters Up, som er den tiende film i rækken fra Disney/Pixar.

"Up er et vidunder af en film, der vil fortrylle biografgængere verden over, og den vil forblive en familiefavorit i de kommende årtier," skriver Mike Goodridge i sin anmeldelse for filmmagasinet Screen.

Peter Bradshaw fra engelske The Guardian følger trop og giver filmen fire ud af fem mulige stjerner.

Ekkos chefredaktør, Claus Christensen, er også begejstret og kalder Up for en fremragende film.

Pensioneret Indiana Jones
I Up er den ensomme, 78-årige enkemand Carl hårdt trængt af onde byggematadorer, der vil overtage hans lille hus, sende ham på plejehjem og rive alle minderne ned.

Men den gamle mand snyder alle ved at montere en farverig sky af balloner på sit hus og flyve væk på en rejse til Sydamerika - nøjagtig som han med sit livs kærlighed, Ellie, drømte om i de unge år.

"Han er pensionisternes svar på Indiana Jones, og drømmen om at flyve leder tankerne hen på den japanske animationsmester Hayao Miyazaki, der har mindst et par flyveture i sine film," siger Claus Christensen og forsætter:

"Up har magi, eventyrlyst og humor, som også børn vil kunne forstå. Jeg tror, at det er en film, der vil ramme hele familien uden at være en flad familiefilm."

Sjældent poetisk
Filmen har i begyndelsen en lang ordløs sekvens, der fortæller Carl og Ellies historie - fra deres møde til Ellies død. Den slog benene væk under vores anmelder.

"Det er en poesi, der vækker mindelser om Disneys storhedstid i 40'erne, og som man meget sjældent ser i animationsfilm i dag. Ekstremt gribende," fortæller Claus Christensen fra Cannes.

Den gamle mand får selskab på rejsen af en blind passager, den unge spejderdreng Russell. De begiver sig ud på en sjov og farefuld færd, hvor de helt efter Disney-skabelonen møder udfordringer, talende dyr og strabadser.

Og her taber filmen ifølge vores anmelder højde.

"Fantasien kører lidt på autopilot i midterstykket. Det er ikke dårligt, men det er heller ikke helt deroppe i mesterværksklassen," mener Claus Christensen.

Cannes i 3D
I modsætning til det seneste skud på 3D-stammen, Monsters mod Aliens, er Up ikke fyldt med rutschebaneture og in your face-overraskelser.

"Det er blændende gjor, simpelt hen. Film er et eventyrlystent medie, og magien bliver forstærket med den ekstra dimension. Man kommer længere ind i filmens verden," siger Claus Christensen og tilføjer:

"Man skal dog vænne sig til 3D-brillen, især når man har en brille på næsen i forvejen," siger Claus Christensen.

Kedelig tradition brudt
Det er ikke hvert år, at festivalen i Cannes på denne måde lægger ud med et sikkert hit, der både leverer kunstnerisk og publikumsmæssigt.

Faktisk er det nærmest blevet en kedelig tradition, at åbningsfilmen er en tvivlsom affære eller decideret skuffelse.

Sidste år var det for eksempel den lovende brasilianske instruktør Fernando Meirelles, der fik lov at åbne ballet med den tamme og fortænkte sci-fi-dystopi, Blindness.

Dengang var der ingen, der grinede, og der var ingen, der havde lommetørklæderne fremme. Det var der til gengæld i år, hvor rulleteksterne blev akkompagneret af klapsalver fra salen.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko