Nyhed
12. nov. 2010 | 18:54

Biografer boykotter Phoenix-film

I’m Still Here med Joaquin Phoenix får samtidig premiere på nettet og i biografen. Men kun én dansk biograf vil være med på de præmisser.
Af Andreas Straarup

I går var der biografpremiere på Casey Afflecks I’m Still Here, en fupdokumentar om Joaquin Phoenix, der pludselig dropper skuespilkarrieren for at blive rapmusiker.

Men trods den megen omtale, som Phoenix’ svindelnummer har fået i pressen, vises I’m Still Here kun i en eneste dansk biograf. Nemlig i den lille, københavnske art-cinema Husets Biograf, der ellers aldrig bruges som premierebiograf.

Forklaringen er, at den danske distributør Angel Films samtidig med biografpremieren lancerer I’m Still Here på nettet. Mod betaling kan man downloade filmen på YouSees video-on-demand-tjeneste.

Det har fået Foreningen Danske Biografer til at fraråde landets biografer at vise I’m Still Here. Og kun en enkelt biograf har valgt at trodse boykotten.

Biografernes død
”Hvis det bliver gængs at udsende film på denne måde, er der ingen biografer i Danmark om to år, fordi det vil underminere deres økonomiske eksistensgrundlag,” siger Kim Pedersen, formand for Danske Biografer.

Ifølge Kim Pedersen viser undersøgelser, at billetsalget falder med 49 procent, hvis alle film bliver udsendt som I’m Still Here.

”Begynder man først at gå i den retning, kan man aldrig vende tilbage. Det er ikke et godt eksperiment, for bordet fanger.”

Middel mod ulovlig kopiering
Hos Angel Films ser man flere fordele i at lave en såkaldt simultanudsendelse af I’m Still Here.

”Med YouSee kan vi gøre en film, som vi normalt ville have givet en smal biografdistribution, tilgængelig for folk i provinsen,” siger Peter Sølvsten Thomsen, distributionschef i Angel Films.

”Det handler også om piratkopiering. Når I’m Still Here bliver udgivet på dvd i USA den 23. november, vil den blive tilgængelig i god kvalitet på enhver pirathjemmeside, og det kan jeg ikke leve med.”

Skaber mere omtale

Hos YouSee tror man også, at det vil kunne modvirke piratkopiering, hvis film hurtigt bliver tilgængelige på nettet og kan downloades lovligt.

”Men det er klart, at det vil tage noget fra biograferne, hvis vi samtidig lancerer film med meget bred distribution på nettet,” erkender Anders Blauenfeldt, produktudviklingsdirektør hos YouSee.

”Omvendt tror jeg, at det skaber noget mere omtale og får flere folk til at se film, der som I’m Still Here har en smal distribution.”

Det værste sludder
Kim Pedersen fra Danske Biografer mener ikke, at det kan være en løsning at lade smalle film få simultanpremiere, mens man er mere restriktiv over for de publikumsvenlige film.

”Det er ikke til at forudsige, hvilke film der appellerer bredt,” siger Kim Pedersen og nævner Per Flys Bænken som eksempel på en film, ingen havde forudset ville blive et hit.

”Det er også det værste sludder, at simultanudsendelse vil bekæmpe pirateri. Det er ikke alene min mening, men også Paramount Pictures’, som har brugt store pengesummer på at undersøge det.”

Viden fremfor tro
For nylig opsagde Danske Producenter aftalen med biograferne om, at der skal gå et halvt år fra en films biografpremiere til udgivelse på dvd eller udlejning på nettet. Danske Producenter ønsker en kortere hold back-periode og et mere fleksibelt system.

På Det Danske Filminstitut er man tilbageholdende med at vælge side i sagen.

”Situationen er jo den, at der ikke har været ret mange cases. Vi er nødt til at gøre en masse tro til viden, og jeg kan kun påskønne, at man prøver nogle ting af,” siger Steffen Andersen-Møller, områdedirektør for publikum og formidling.

Han understreger, at der er to hensyn. For det første skal man sikre films tilgængelighed, og for det andet skal det være økonomisk rentabelt at vise film.

”Vi må se på den enkelte film og vurdere, hvordan den lanceres bedst,” siger Steffen Andersen-Møller.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko