Nyhed
22. aug. 2018 | 11:45

Biografer vil have færre og større film

Foto | Rolf Konow
Anders Thomas Jensens sjove figurer kunne opleves på dansk i 2015, hvor Mænd & høns gik i biograferne. Senest var han dog aktuel som en af manuskriptforfatterne bag Nikolaj Arcels amerikanske The Dark Tower.

Kendte filmskabere skal i den kommende filmaftale have bedre muligheder for at komme hjem og lave film, mener brancheorganisationen Danske Biografer.

Af Nicki Bruun

Der er store navne på listen over danske filmskabere, der de seneste år er rejst til USA for at opfylde deres filmdrømme: Susanne Bier, Anders Thomas Jensen og Mikkel Nørgaard for at nævne nogle stykker.

Og talentflugten er en af de helt store udfordringer for Danmarks filmfremtid, hvis man spørger Danske Biografer.

Brancheorganisationen foreslår derfor i et udspil til de kommende forhandlinger om filmperioden 2019-22, at der skal skabes bedre muligheder for at finansiere store, dyre film, som kan matche filmskabernes ambitioner.

Den bedre finansiering skal skabes ved at gøre det attraktivt at investere privatkapital i danske film. Det sikres ifølge Danske Biografer blandt andet ved, at Det Danske Filminstitut fortsat ikke skal blande sig i branchens frie forhandlingsret om samhandelsvilkår.

Alternativt må der produceres færre film, skriver brancheorganisationen i det tyve sider lange filmudspil.

På lige fod
Formand for Danske Biografer og Ekko-blogger Kim Pedersen har her på siden adskillige gange tordnet mod lavbudget-ordningen, som med undtagelserne En frygtelig kvinde og Den skyldige ikke sælger mange billetter i danske biografer.

Det skabte stærke reaktioner, da Dansk Folkeparti i partiets udspil til forhandlingerne om det kommende filmforlig foreslog at droppe talentordningen New Danish Screen og lavbudgetpuljens ”von Trier-kopier”.

Men det er netop den rette vej at gå, hvis det står til Danske Biografer. Fremover må lavbudget-film søge støtte på lige fod med alle andre spillefilm.

Det er brancheorganisationens anbefaling, at ”støttemidler til spillefilm bør fordeles med 50 procent til de kommercielle film og 50 procent til filmkunst, talentudvikling og udenlandske film”.

Det skal være medvirkende til at få markedsandelen på danske film – altså hvor mange procent af billetsalget, danske film tegner sig for i biografen – fra nuværende 20 og tilbage til de 30 procent, som var tallet i 2015.

Fokus på film
Den faldende markedsandel er udtryk for, at danskere i stigende grad foretrækker at se amerikanske film i biografen.

Men med streamingtjenesternes indtog i Danmark er den hjemlige filmbranche også presset af det voksende fokus på tv-serier. For eksempel finder de dygtigste manuskriptforfattere det mere givtigt med et fast job som serieforfattere hos tv-stationerne end at skrive biograffilm, mener Danske Biografer.

”Det er i biograferne og i biograffilmene, filmkunsten udfolder sig. Den store filmkunst ses yderst sjældent præsenteret i tv-serier. Når store kunstneriske landvindinger opleves, er det som oftest på det store lærred, det foregår,” skriver brancheorganisationen i filmudspillet.

Derfor foreslår Danske Biografer, at Filminstituttets engagement i tv-serier og spil udflyttes, så instituttet har fuldt fokus på film.

© Filmmagasinet Ekko