Nekrolog
31. dec. 2019 | 17:27

Blade Runner-designer er død

Foto | uoplyst
Syd Mead blev efter sin uddannelse ansat hos Ford Motor Company, men det var først, da han trådte ind i filmbranchen, at hans vilde visioner kom til deres ret i sci-fi-film som Star Trek, Blade Runner og Tron.

Syd Mead er en af vor tids mest indflydelsesrige konceptkunstnere, der har fået os til at lege med tanken om en fascinerende og skræmmende fremtid.

Af Claus Christensen

2019 er året, hvor sci-fi-klassikeren Blade Runner fra 1982 udspiller sig. Og det blev året, hvor vi måtte tage afsked med to af filmens afgørende bidragsydere.

Skuespilleren Rutger Hauer – der har rollen som filosoferende replikant – døde i sommer, og her ved årets udgang har Syd Mead forladt os.

Mead ringer næppe en klokke hos mange, men designerens skabelse af filmens dystopiske storbysamfund i forfald har en mindst lige så stor betydning for filmens succes som Hauer.

Hyret af Ford
Syd Mead blev født den 18. juli 1933 i Minnesota og døde årets næstsidste dag i Pasadena, Californien, 86 år gammel.

Interessen for science fiction blev vakt af faren, der læste tegneserier som Jens Lyn og Buck Rogers for ham.

Han blev uddannet på en kunstskole i Los Angeles og ansat hos Ford Motor Company til at designe biler. Men kun en af hans idéer blev til virkelighed, nemlig den røde baglygte på 1964 Ford Falcon Futura.

Efter to år forlod Syd Mead firmaet for at hellige sig illustrationsarbejde. Han lavede bøger og kataloger for blandt andre United States Steel, der kunne bruge Meads særlige sans for at forene det genkendelige og det futuristiske.

Han lavede design for en række firmaer som Volvo og Philips, men hans imaginære evner kom for alvor til deres ret, da han begyndte at arbejde for filmbranchen.

Top og bund
I Star Trek fra 1979 stod Syd Mead bag rumsonden, der i filmen er blevet sendt ud i rummet for at indsamle data, men forvandles til et tænkende væsen, som giver sig selv navnet V’Ger.

Mead lavede en kæmpe model på 21 meter, som filmholdet kunne bruge.

Det var også Mead, som skabte den elektroniske verden med de berømte, selvlysende motorcykler – også kaldet Light Cycles – i Tron fra 1982.

I Blade Runner er han krediteret som ”visuel futurist”, og her var han med til at omskabe Los Angeles til en forurenet og overbefolket storby med kolossale reklametavler og flyvende biler. De rige lever i toppen af byen, mens de fattige kæmper for livet i bunden af pyramidesamfundet.

Han skabte også det russiske rumskib i 2010 – den anden rumrejse fra 1984 og, to år senere, det centrale rumskib i Aliens – det endelige opgør. I Short Circuit skabte han Johnny 5-robotten.

Umådelig forestillingsevne
Andre titler på Syd Meads cv er Johnny Mnemonic (1995), Mission to Mars (2000), Mission: Impossible 3 (2006), Tomorrowland (2015) og Blade Runner 2049 (2017).

Og instruktøren George Lucas lod sig inspirere af Meads design til at skabe de firbenede krigere AT-AT i Star Wars-sagaen.

Til februar skulle Syd Mead have modtaget Art Directors Guild’s William Cameron Menzies Awards.

”Med sin enestående evne til at visualisere fremtiden havde han en central rolle i at skabe film,” siger Nelson Coates, formand for Art Directors Guild, og fortsætter:

”Som en af de mest indflydelsesrige konceptkunstnere i vor tid vil hans visioner og illustrationer af fremtidens teknologiske verdener stå som et minde om hans umådelige forestillingsevne.”

Syd Meads skitser

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko