Danske filminstruktører støtter kritikken af TV 2

Søren Balle, konceptuerende instruktør på TV 2-serien Dag og nat, bakker som forperson for Danske Filminstruktører op om den alvorlige kritik, som Danske Dramatikere har rettet mod TV 2 Fiktion i et brev.
Et arbejdsmiljø, der efterlader manuskriptforfattere udmattede og nedslidte. Sådan lyder de alvorlige problemer på TV 2 Fiktion, som Ekko i sidste uge kunne afdække med indblik i et brev, som foreningen Danske Dramatikere den 26. august sendte til TV 2.
Brevet – der kan læses i sin helhed efter artiklen – beskriver udfordringer fra den tidlige idéudvikling til præproduktion, optagelser, postproduktion og helt frem til seriens lancering.
”Vi erfarer, at hvor man tidligere som manuskriptforfatter kunne byde ind med originale projekter, er meget efterhånden reduceret til offentlige ansøgningsprocesser, hvor deadlines rykkes, og beslutninger trækkes i langdrag – og nogle gange bliver man slet ikke informeret om ændringer i tidsplan og spilleregler,” skriver Danske Dramatikere, som tæller omkring 500 forfattere, der arbejder inden for tv, film, radio og teater.
Brevet anklager TV 2 Fiktion for at udvise ”mangel på forståelse og respekt for manuskriptforfatterens arbejde”, når de efterlades i uvished under udviklingsforløb, der kan strække sig over flere år. Samtidig fremhæves en ”bekymrende grad af detaljestyring, hvor selv et karakternavn kan kræve godkendelse på højeste niveau”.
Trygt og respektfuldt
Nu slutter endnu en af de store filmfaglige foreninger sig til kritikken af TV 2. Også Danske Filminstruktører peger på problemer i arbejdet med at skabe serier for kanalen.
”Hos Danske Filminstruktører har vi også set den tendens, som Dramatikerne beskriver, da vi af medlemmer er blevet gjort opmærksomme på lignende oplevelser, og vi deler deres bekymring,” skriver foreningens forperson Søren Balle i en mail til Ekko.
”TV 2 er, som den ene af de to danske public service-stationer, en magtfuld nøglespiller i det danske film- og tv-landskab. Det er afgørende, at indhold skabes i et trygt og respektfuldt arbejdsmiljø. Særligt så TV 2 også kan opfylde deres public service-forpligtelser i fremtiden,” tilføjer Søren Balle.
Hvem skylder hvem?
Fiktionschefen hos TV 2 har siden januar 2023 været Mette Nelund, men da vi i Ekko #98 kårede de 25 personer med mest magt over, hvilke spillefilm og serier der laves i Danmark, kom Nelund ikke med på listen.
”I producentkredse lyder det, at man aldrig ved, hvem der skylder hvem penge efter et møde med Mette Nelund,” står der i artiklen, som er baseret på interview med diverse personer i den danske filmbranche.
I stedet fremhæves hendes chef, indholdsdirektøren Lotte Lindegaard og executive produceren Pernille Bech Christensen som dem, der tager beslutningerne om TV 2’s fiktionsproduktioner. De optræder på Ekkos magtliste som henholdsvis nummer fire og elleve.
Da Ekko offentliggjorde brevet til TV 2, svarede Mette Nelund via sin presseafdeling ganske kort.
”Vi har modtaget henvendelsen. Det tager vi naturligvis alvorligt og er derfor gået i dialog med Danske Dramatikere,” lød det fra Mette Nelund.
Danske Dramatikeres brev til TV 2
København, 26. august 2025
Kære TV 2 Fiktion,
Vi skriver til jer, fordi mange manuskriptforfattere over en længere periode har haft ekstremt dårlige oplevelser med at arbejde for jer. Oplevelser, der spænder helt fra den tidlige udviklingsfase, over præproduktion, produktion og postproduktion helt frem til seriens endelige lancering.
Der er ikke tale om enkeltstående tilfælde eller enkeltpersoners oplevelser, men derimod om en lang række vidnesbyrd, der tegner et generelt billede af et arbejdsmiljø, som efterlader mange manuskriptforfattere nedkørte og udpinte.
Det er ikke mindst beskæmmende, fordi I helt siden stationens begyndelse i 1988 har haft som kerneopgave at tilbyde dansk drama af højeste kvalitet ved at være en pålidelig samarbejdspartner for hele det danske produktionsmiljø. Som statsejet og markedsførende public service-kanal har I et ansvar for at omgive jeres produktion af danske serier med et godt arbejdsmiljø.
Vi finder det stærkt bekymrende, at dette ansvar i øjeblikket ikke løftes i tilstrækkelig grad. Det har allerede medført, at mange manuskriptforfattere ikke længere ønsker at arbejde for jer – og det er en udvikling, vi er nødt til at reagere på.
Vi erfarer, at hvor man tidligere som manuskriptforfatter kunne byde ind med originale projekter, er meget efterhånden reduceret til offentlige ansøgningsprocesser, hvor deadlines rykkes og beslutninger trækkes i langdrag – og nogle gange bliver man slet ikke informeret om ændringer i tidsplan og spilleregler. Dette lægger beslag på uforholdsmæssigt store dele af en manuskriptforfatters kalender, førend man ved, om man er videre i forløbet.
Det er indlysende, at de årelange udviklingsforløb, vi hører om fra flere af vores medlemmer, hvor de holdes hen i det uvisse uden besked om, hvorvidt I ønsker at gå videre med serien eller give slip på den, så den kan blive en realitet med en anden broadcaster eller tjeneste, vidner om en mangel på forståelse og respekt for manuskriptforfatterens arbejde, tid og planlægning af indkomst.
Problematikkerne berører også selve udviklingen af serien efter dens finansiering er sikret, hvor vi hører om en bekymrende høj grad af detaljestyring, hvor selv et karakternavn kan blive emne for en godkendelse på højeste niveau. Hvad end der er tale om titel, plot, karakterer, dialog, scenografi, klip eller andet, så oplever flere af vores medlemmer en manglende tillid til deres arbejde og deraf en begrænsning af deres kreative frihed, som er demoraliserende at opleve igen og igen.
Vi må minde om, at vores medlemmer er professionelle fagpersoner, som er engageret til at løfte de mange kreative opgaver, der forbindes med en serieproduktion fra spæd idé til endelig premiere, og at hele denne proces selvfølgelig skal ske i et tillidsfuldt miljø med respekt for hinandens kompetencer og faggrænser.
Det er vores opfattelse, at problemet ligger i strukturen og den kultur, der hersker på TV 2 Fiktion. Det kræver i vores optik ændringer i hele måden, hvorpå TV 2 Fiktion agerer overfor sine kreative samarbejdspartnere, så der igen kan blive skabt et arbejdsmiljø og en kultur, hvor de kreative atter får plads og bliver set som en ressource og ikke et nødvendigt onde.
Vi håber, at I vil tage denne kritik til jer. For der er intet andet vi manuskriptforfattere ønsker højere end at få plads og lov til at gøre det, vi gør bedst: At skabe nye, originale, overraskende, sjove, spændende serier til danskerne.
Venlig hilsen
Bestyrelsen i Danske Dramatikere
Kommentarer