Odense 2023
23. sep. 2023 | 15:18

Syv råd til den perfekte pitch

Foto: Cosmin Cirstea

En god forberedelse er essentiel, sagde manuskriptforfatter Jacob Katz Hansen og direktør Mette Bihl fra Odense Filmværksted, da de på årets festival i Odense havde en samtale om, hvordan man sælger sin filmidé.

”Du står med en drøm i hænderne, som du har fem minutter til at sælge,” siger to erfarne filmfolk, der på Odense-festivalen gav dyrebare tips og tricks.

Af Martin Hemmje Østergaard

Lige fra de største spillefilm til de korteste kortfilm gælder det samme grundvilkår: Nogle skal tro på projektet for, at det kan løfte sig fra idéstadiet.

Film kræver penge, udstyr og mandskab. Det er her, den gode pitch kommer ind i billedet.

En pitch er en kort og præcis præsentation af den film, du har brug for hjælp til at lave. Den giver også et indtryk af, hvem du er, og hvorfor du vil lave filmen.

Det fortæller Jacob Katz Hansen, manuskriptforfatter og repræsentant for Danske Dramatikere, og Mette Bihl, direktør på Odense Filmværksted.

Tilsammen har de hørt utallige film blive fremlagt, og sammen stod de for arrangementet Pitch Me Better på dette års Odense International Film Festival.

Her kom de med tips og tricks til at pitche.

”Det er svært at pitche godt, for der jo er noget på spil. Du står med en drøm i hænderne, som du kun har fem minutter til at sælge. Sådan er det også for dygtige og erfarne pitchere. De får også nerver på,” siger Mette Bihl.

Jacob Katz Hansen nikker.

”Er man nervøs, kan det være godt med en disposition. Skidt med om man lige skal orientere sig i et papir, hvis man mister fatningen,” siger han.

”Dem, der sidder i panelet, er mennesker, der selv har stået på gulvet engang og skullet levere deres eget hjerteblod. Så man må ikke gøre dem til de onde dommere,” fortæller Mette Bihl.

”Som udgangspunkt påvirker nervøsiteten ikke panelet negativt. Det påvirker i højere grad pitcheren selv, så man måske ikke får fortalt det, som er væsentligt at fortælle.” istemmer Jacob Katz Hansen.

Her er de to eksperters syv råd til, hvordan man forbedrer sin pitch og indfanger tilhørerne: 


1) Vær ærlig

Panelet, du pitcher for, er interesseret i, hvad det er for en person, der står foran dem.

Så præsenter dig kort og præcist. Gør det på en ærlig og ydmyg måde.

Det betyder, at du taler sobert om, hvor du er i din udvikling som filmskaber, og hvad du ønsker at opnå med projektet.

Det giver os en fornemmelse af, at du er et menneske, som er i balance og kan eksekvere det, du præsenterer. Det handler om troværdighed.

Så du skal ikke oversælge dig selv. Det gennemskuer vi, og det skaber mistillid til dig og dit budskab.

Sig nogle ord om dig selv. Om hvad der optager dig mest ved din film. Og så skal du i virkeligheden bare videre til historien.


2) Engager os

Fremlæg din films faktuelle rammer såsom tonen, længden og genren. Det hjælper os til at visualisere din historie, som du har tiltænkt den.

Det er ikke altid, at vi kan afkode genren. Derfor kan det være en god idé at deklarere sådan nogle ting.

Hvis vi for eksempel får at vide, at historien er absurd, så lytter vi efter det. På den måde kan vi som modtagere abstrahere fra, at pitchen ikke nødvendigvis bliver leveret med komisk timing og overskud.

Vi skal heller ikke sidde og tænke: ”Varer denne her film tredive eller tre minutter?”

Hvis du afklarer sådan noget, så får du heller ikke kedelige spørgsmål om det efter pitchen.


3) Fold historien ud

Hvilket univers træder vi i filmen ind i, og hvem er hovedpersonen?

Det er vigtigt, at vi forstår, hvilke love og rammer der gælder for hovedpersonen. Hvis det er en klassisk historie, vil der også være en begivenhed, der sætter handlingen i gang.

Hvordan reagerer hovedkarakteren på den? Hvad driver historien frem?

Vi må ikke være i tvivl om hovedpersonens motivation. Og vi skal ikke sidde og spekulere på, hvad historien egentlig handler om?

Og sidst, men ikke mindst: Hvordan slutter din film? Hvad er konsekvensen af det, hovedpersonen har oplevet i løbet af filmens handling?


4) Spoil dit plot

På pitch-niveau har du ikke en film. Du har et projekt.

Vi forstår godt, at man har lyst til at tilbageholde sit plot eller en overraskende twist. Men hvis filmen skal ses, skal den produceres. Derfor skal de, der støtter filmen, vide, hvad de støtter.

Det handler om, hvorfor folk går fra biografen med en fed oplevelse. Hvis filmens twist er vigtig, skal vi forstå den.

Hvis du ikke er konkret omkring slutningen, lyder historien diffus. Det er ligesom at fortælle en god joke og udelade dens punchline.

Hvordan skal vi kunne vurdere, om joken er sjov?

Du skal ikke være ked af, at slutningen ikke lyder lige så storslået i din pitch, som det vil være i filmen. Pitchen og den endelige film er ikke struktureret på samme måde, og vi kender fortællemønstrene godt nok til at regne ud, om det virker.


5) Det, der griber dig, griber os

Vi vil gerne vide, hvorfor du som filmskaber vil lave netop denne film.

Hvis der er en personlig årsag, er det vigtigt, at du fortæller den. For så forstår vi, hvorfor det netop er dig, der skal fortælle historien.

Det er selvfølgelig ikke sikkert, at der er en personlig vinkel. Det er helt legitimt bare at ville fortælle en god historie, være fascineret af en tematik eller ville dyrke et visuelt greb.

Det kan lyde, som om du skal give et bombastisk svar, der retfærdiggør dit ønske om at ville lave en film. Men det kan sagtens være en lillebitte årsag – måske en undren eller noget, du bare synes, er helt vildt sjovt.

Hvad end der trækker i dig for at lave filmen, så fortæl det. Det gør et stort indtryk på os at mærke dit engagement.


6) Vis dine unikke ti procent

Hvordan skal vi huske dit projekt blandt alle dem, vi får præsenteret?

Det handler om, at du skal gøre et indtryk på os. Er du i en konkurrence med ti andre pitchere, og kun et projekt kan gå videre, så sørg for at vise, hvordan dit er unikt.

Det kunne være, at du har medbragt noget, der illustrerer et aspekt af din film. Der var engang én, som sagde, at han var vildt nervøs. Pludselig begyndte han at trylle. Ham husker man jo, fordi han hev spillekort ud af munden, og det vel at mærke havde en forbindelse til den film, han pitchede.

Vi kan ikke fortælle dig, hvad der virker, men overvej det unikke ved dit projekt, og hvordan du vil demonstrere det for os.

Det er de ti procent ekstra, der gør, at vi husker dig.


7) Test din pitch på andre

Pitch til alle dem, der orker at høre på det.

Du bliver meget hurtigt meget klogere på, hvor styrkerne og svaghederne er i din historie eller i din pitch.

Du skal ikke kun fortælle din historie til dem, der er en del af projektet. Lige her kunne mormor være rigtigt god.

Det vigtige er, at det er en udenforstående. Altså en person, der overhovedet ikke kender historien. Deres reaktioner vil vise dig noget, som du måske selv har svært ved at se, fordi du er for begravet i alle detaljerne.

Kommentarer

Mette Bihl

Født 1967 i Odense.

Direktør hos Odense Filmværksted siden januar 2017, hvor hun startede som filmkonsulent i 2009.

Præsident for Screen Talent Europe fra 2022 til 2023, hvor seksten europæiske partnere samarbejder om at styrke filmbranchens talentudvikling.

Dokumentarfilmproducer hos Feldballe Film & Tv.

Vært for Pitch Me Better i år på Odense International Film Festival.

Jacob Katz Hansen

Født 1982 i Rødovre.

Uddannet på manuskriptlinjen fra Super16 i 2014 med afgangsfilmen Flyvere i natten.

Har arbejdet på serier som Equinox, Ragnarok og Sygeplejersken.

Har siddet i Danske Dramatikeres bestyrelse.

Medstifter og vært på Pitch Me Better, hvor han giver hjælp og råd til at pitche bedre.

© Filmmagasinet Ekko